• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53552
+
-

شگفت‌انگیزها

آشنایی با ‌ترین‌های کتاب‌فروشی‌های پایتخت

کتابخوان‌های حرفه‌ای معتقدند یک کتابخوان موفق به همان اندازه که به محافل ادبی سرک می‌کشد باید کتابفروشی‌های قدیمی یا معتبر را هم بشناسد. گاهی خرید کتاب از یک کتاب‌فروشی قدیمی به اندازه خواندن یک رمان ماندگار دلنشین است و از این‌رو سرزدن به کتاب‌فروشی‌ها برای اهل مطالعه نوعی تفریح است.

عجیب‌ترین کتاب‌فروشی 


 کتابفروشی دیواری خیابان خیام که نیم قرنی می‌شود در دل دیوار قورخانه جا خوش کرده، ویترین و قفسه‌بندی آنچنانی ندارد اما هر رهگذری را برای چند لحظه هم که شده میخکوب می‌کند. این کتابفروشی قدیمی فقط از یک قفسه کتاب در دل دیوار تشکیل شده و صندلی برزنتی‌ای برای نشستن صاحب این کتابفروشی در کنار همان دیوار قرار دارد.
کتابفروشی دیواری خیابان خیام به دادگستری نزدیک است و به همین دلیل مملو از کتاب‌های حقوقی است. وکلایی که کتاب‌های مربوط به تاریخ، فلسفه، فن بیان، خطابه و دیوان‌های شاعران گذشته را می‌خواهند از مشتریان ثابت این کتابفروشی هستند و بخشی از کتابخانه هم به کتاب‌های تاریخی و ادبی تعلق دارد. این کتابفروشی 50سال قبل توسط مرحوم اباذری تاسیس شد و از پدر به پسر رسیده اما جالب است بدانید که با اینکه سقف و در ندارد در این سال‌های طولانی آسیب ندیده و از گزند سارقان در امان مانده است.

قدیمی‌ترین  کتاب‌فروشی


 کتاب‌بازها خوب می‌دانند که مغازه قدیمی خیابان 15خرداد با درهای چوبی و کتاب‌هایی که از پشت شیشه‌ها خودنمایی می‌کنند، همان کتابفروشی معروف اسلامیه است که لقب قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران را دارد.کتابفروشی اسلامیه را سیدمحمدعلی کتابچی در سال ۱۲۸۰ در تیمچه‌ حاجب‌‌الدوله‌ بازار تاسیس کرد اما به دستور رضاشاه برای ساخت بنای ساختمان وزارت دارایی تخریب شد و پس از آن، مالکان این انتشارات به محل جدید خود در خیابان ۱۵خرداد رفتند.کتابفروشی و انتشارات اسلامیه بیش از ۸۰ سال است در خیابان ۱۵خرداد قرار دارد. بد نیست بدانید که در ابتدای فعالیت کتابفروشی اسلامیه، نخستین کتاب‌ها از بمبئی و پاکستان وارد ایران می‌شد اما با ظهور چاپ سنگی‌، قرآن و ادعیه نیز در چاپخانه‌ اسلامیه منتشر شد و این کتاب‌ها امروزه با دستگاه‌های افست چاپ می‌شوند. 
کتابفروشی اسلامیه یکی از آخرین کتابفروشی‌های باقی‌مانده در محدوده بازار است؛ چرا که تیمچه کتابفروش‌ها به بلورفروشی تبدیل شده و نشانی از کتاب در این راسته به چشم نمی‌خورد. این کتابفروشی چندین نسل است که در اختیار خاندان کتابچی قرار دارد و هم‌اکنون توسط همین خانواده اداره می‌شود اما زمزمه نوسازی و فروش آن به گوش می‌رسد و به‌نظر می‌رسد قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران هم فرجامی جز تعطیلی نخواهد داشت.

بزرگ‌ترین کتابفروشی


2سال قبل بود که   با شعار«کشف کن، تجربه کن، یاد بگیر» در منطقه عباس ‌آباد تهران تاسیس شد و در همین بازه زمانی نسبتا کوتاه به پاتوق کتاب‌بازها تبدیل شده است.
 در این مجموعه بی‌نظیر که حالا به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی جهان شناخته می‌شود انواع کتاب‌ها برای گروه‌های سنتی مختلف یافت می‌شود و برای کسانی که کارهای پژوهشی انجام می‌دهند یک منبع معتبر است. باغ کتاب تهران شامل 4 بخش اصلی با نام‌های بهارستان (کودک و نوجوان)، خیالستان (فناوری‌های دیجیتال)، نگارستان (سالن‌های سینما) و سروستان (عمومی و بزرگسال) است و در 2 طبقه ساخته شده‌ است. این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال‌ شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادب فارسی، از شمال‌‌غربی با باغ هنر، و از غرب با باغ‌ موزه دفاع‌مقدس همسایه است و برای رسیدن به آن کافی است خودتان را به ایستگاه متروی شهید حقانی برسانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید