• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53529
+
-

رکورد‌های جهانی کتاب

آرش نهاوندی/مترجم

یونسکو روز 23آوریل را به‌دلیل تقارن با سالروز تولد ویلیام شکسپیر، نمایشنامه نویس مشهور انگلیسی و تولد میگل سروانتس، نویسنده مشهور اسپانیایی و خالق رمان دن کیشوت، به‌عنوان روز جهانی کتاب برگزیده است. البته یک سنت اسپانیایی نیز در این نامگذاری دخیل بوده است، در روز 23آوریل به مناسبت روز سنت جورج مردم ایالت کاتالونیای اسپانیا به یکدیگر گل‌های رز و کتاب هدیه می‌دهند. در این مطلب با 8کتاب رکورد شکن تاریخ به روایت دویچه وله آشنا می‌شوید.

گران‌ترین کتاب دنیا 


در سال1994 در خانه حراج کریستی نیویورک کتاب «مستندات لستر» اثر لئوناردو داوینچی درنهایت پس از چندین بار افزایش قیمت به مبلغ 30.8میلیون دلار به بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت که ثروتمند‌ترین مرد دنیا نیز تلقی می‌شود، فروخته شد. این کتاب به قلم لئوناردو داوینچی نوشته‌شده و در حقیقت دست‌نوشته‌ها و طراحی‌های داوینچی در زمینه‌های مختلف ازجمله آناتومی است که در قرن ۱۶ میلادی به نگارش درآمده است.

قدیمی‌ترین کتاب چاپ شده در دنیا

بر خلاف تـصور قدیمی‌ترین کتاب چاپی، انجیل نیست و کتابی است که قرن‌ها قبل در چین منتشر شده بود. 6 سده پیش از انتشار انجیل توسط دستگاه چاپ گوتنبرگ، نسخه چاپی کتاب «الماس سوترا» به لطف ابداع یک تکنیک چاپی در چین، در سال 868میلادی در این کشور منتشر شد. این کتاب حاوی مکالمه‌های بودا با یکی از شاگردانش است. در ابتداحروف و تصاویر این کتاب روی برگه‌ها (صفحه‌های) چوبی نازک چاپ شد، این کتاب بعدها رنگ‌آمیزی شد و دوباره روی کاغذ به چاپ رسید.

کوچک‌ترین کتاب دنیا

کوچک‌ترین کتاب دنیا که به سختی بتوان آن را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد در ابعاد 0.74 و 0.75میلی‌متر در ژاپن منتشر شده است. این کتاب بسیار کوچک موسوم به «شیکی نو کوسابانا» (گل‌های فصل) دارای 22صفحه است و حاوی تصاویر بسیار ریز و میکروسکوپی از گل‌های بهاری است، این تصاویر به همراه نام گل‌ها با فونت 0.01میلی‌متر چاپ شده‌اند.انتشارات توپان در زمان چاپ این کتاب از تکنیک‌هایی که به هنگام ضرب سکه به‌کار می‌روند استفاده کرده است.

کتابی که بیشتر در دنیا خوانده شده است

به‌دلیل پر تعداد بودن پیروان آیین مسیحیت، انجیل در طول تاریخ به دفعات در کشورهای مختلف دنیا چاپ شده است. امروزه تنها می‌توان به‌صورت تقریبی و تخمینی درباره میزان نسخه‌های انتشار یافته از انجیل صحبت کرد. در کتاب رکوردهای گینس به این مسئله اشاره شده که تا‌کنون بین 2.5 تا 5میلیارد نسخه از انجیل چاپ شده است. براساس آمار ارائه شده از سوی انجمن جهانی انجیل سالانه 20میلیون نسخه انجیل در سراسر دنیا منتشر می‌شود. این کتاب به بیش از 2500زبان دنیا ترجمه شده است.

پرطرفدار‌ترین رمان تاریخ


نبرد دن کیشوت با آسیاب‌های بادی طی 400سالی که از انتشار این اثر جاودانه سروانتس می‌گذرد، همواره برای مردم موضوع جالبی بوده و یکی از دلایل ترغیب مردم به خرید کتاب دن کیشوت بوده است.صحنه‌های نبرد دن کیشوت با آسیاب‌ها الهام بخش هنرمندانی نظیر ریچارد اشتراوس و پابلو پیکاسو بوده است. این کتاب همان‌گونه که سروانتس به آن در مقدمه کتاب اشاره کرده داستان نجیب‌زاده پیری در لا مانچای اسپانیاست که به‌دلیل خواندن کتاب‌های زیادی در ژانر شوالیه گری در عالم توهمات خویش غرق شده و در دورانی که از شوالیه وشوالیه‌گری دیگر خبری نیست، سودای شوالیه‌گری به سرش زده است. این کتاب تا به امروز در 500میلیون نسخه چاپ شده است. درحالی‌که کتاب هری پاتر که رمانی معاصر محسوب می‌شود در مجموع در 400میلیون نسخه منتشر شده است.

طولانی‌ترین کتاب قابل خرید دنیا


کتاب «مجموعه کامل آثار خانم مارپل» نوشته آگاتا کریستی 32سانتی‌متر ضخامت و 8کیلوگرم وزن دارد. مجموعه کامل آثار خانم مارپل در 4032صفحه انتشار یافته است. این کتاب درباره 32پرونده‌ای است که توسط خانم مارپل این کارآگاه پیر به سرانجام می‌رسد. انتشارات هارپر کالینز، 500نسخه از این چاپ ویژه را تا‌کنون منتشر کرده است.

رمز آلود‌ترین کتاب دنیا


دست نوشته موسوم به «وینیش» با استفاده از یک زبان ناشناخته به نگارش درآمده است. این کتاب حاوی تصاویر عجیب ازجمله تصاویر گیاهانی است که تا‌کنون نمونه آن دیده نشده است. این دست نوشته در قرن پانزدهم میلادی به نگارش درآمده است. این دست نوشته زمانی در اختیار امپراتور رو دلف دوم از امپراتوران روم مقدس بوده است.

پرکارترین نویسنده دنیا


براساس آنچه در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده، لافایت ران هوبارد با نگارش 1084 اثر به‌نام خود پرکارترین نویسنده دنیا بوده است. او همچنین رکورددار نگارش کتاب‌های صوتی است. ال ران هوبارد نویسنده آمریکایی در ژانر علمی - تخیلی کتاب می‌نوشت.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید