• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53434
+
-

مناقشه بر سر کرسی اهل سنت در مجلس

بعد از زنان، فراکسیون اهل سنت هم خواستار سهم ثابت در انتخابات شدند


پیشنهاد اختصاص سهم مشخص برای نامزدهای اهل سنت در فهرست‌های ا نتخاباتی با مخالفت مجلس مواجه شد؛ مشابه این پیشنهاد در جلسه 27فروردین‌ماه از سوی زنان مجلس مطرح شده بود و آنها خواستار تعیین سهم مشخص در فهرست احزاب برای شرکت در انتخابات مجلس شده بودند. مجلس با آن پیشنهاد هم موافقت نکرده بود تا زنان مجلس در یک حرکت هماهنگ‌شده توییت مشترکی را به اشتراک بگذارند.

آنها بعد از مخالفت مجلس با پیشنهادشان در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت هماهنگ نوشتند: مخالفت مجلس با افزایش مشارکت سیاسی زنان، بیش‌از همه نشانگر فاصله عمیق کشور تا توسعه‌یافتگی بود. ضمن تقدیر از نگرش ٦٣نماینده مرد موافق، اما اغلب مخالفان، زنان را با این پرسش جدی مواجه کردند که آیا با شعار و عمل متناقض آنان، می‌توان به بهبود وضعیت زنان و توسعه کشور امیدوار بود؟ دیروز هم در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات که به طرح استانی شدن انتخابات مشهور شده است جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس فراکسیون اهل سنت با این استدلال که با استانی شدن انتخابات عملا اهل سنت از حضور در مجلس حذف خواهند شد، گفت: به اهل سنت اجازه داده شود که به تعداد حوزه‌هایی که طی ادوار گذشته نمایندگان سنی داشتند، در هر استان سنی نشین کاندیداهای مشخص در فهرست انتخاباتی داشته باشند. ما نمی‌خواهیم تعداد کرسی‌هایمان از ۲۱کرسی کمتر شود. ما زیاده طلب نیستیم. به گزارش ایسنا، در واکنش به این صحبت‌های رحیمی جهان آبادی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌: طرح اصلاح قانون انتخابات به‌دنبال حذف هیچ جریان و اهل سنت نیست. این تلقی اشتباهی است هر کسی می‌تواند لیست دهد. شما می‌گویید سهمیه داده شود، اما سهمیه را مردم در رأی خود انتخاب می‌کنند.

علی مطهری، موافق پیشنهاد رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس بود که در دفاع گفت: پیشنهاد آقای رحیمی به نفع و مصلحت کشور است، درخواست ایشان این نیست که کرسی‌های معین به اهل سنت داده شود، بلکه پیشنهاد آن است که اهل سنت در فهرست احزاب و جبهه‌ها به تعداد کرسی‌هایی که در ادوار گذشته نماینده اهل سنت داشتند، حضور پیدا کنند تا از بین داوطلبان اهل سنت کسانی که بالاترین رأی را کسب کرده‌اند، انتخاب شوند. ایشان می‌خواهد اسامی کاندیداهای اهل سنت در فهرست جبهه‌ها و احزاب باشد.   نمایندگان با ۶۳رأی موافق و ۱۰۴رأی مخالف با این پیشنهاد مخالفت کردند. در پایان بررسی قانون اصلاح انتخابات نمایندگان مجلس با کسب کرسی استانی و تناسبی توسط نامزدهای انتخاباتی به شرط اخذ حداقل ۱۵درصد آرای صحیح مأخوذه آن حوزه موافقت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید