• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53421
+
-

لشگر تاکسی‌های روباتیک

مدیرعامل تسلا از چیپ کوچک و قدرتمندی رونمایی کرده که به‌گفته او تا کمتر از 20 سال دیگر، جابه‌جایی مسافر با یک‌میلیون تاکسی بدون راننده را ممکن می‌کند

لشگر تاکسی‌های روباتیک

روبات‌های تاکسی تا کمتر از 2سال دیگر به‌جای رانندگان سنتی، مسافران را جابه‌جا می‌کنند. این ادعای جنجالی را همین چند روز پیش ایلان ماسک، رئیس کمپانی تسلا مطرح کرد؛ یکی از کمپانی‌های مطرح خودروسازی دنیا که به‌خاطر ایده‌های خلاقانه‌اش در تولید خودروهای خاص، سفر و اسکان انسان در مریخ و ایده‌های مشابه معروف شده‌است. در تازه‌ترین اظهارنظر، ماسک گفته؛ «بهترین چیپ جهان» توسط کمپانی تحت مدیریت او اختراع شده که می‌تواند تا سال2020 بیشتر از یک میلیون تاکسی تمام‌خودکار و بدون راننده را روانه خیابان‌های جهان کند.

خودرویتان را آپدیت کنید
خودروهای بدون راننده که خودشان از پس رفت‌وآمد در شهر و جاده بربیایند، اصلا موضوع تازه‌ای نیستند. اما اینکه کسی بتواند با ساخت یک سیستم کوچک و با قابلیت تولید انبوه و سریع فرایند ساخت‌شان را بهینه کند، همان کاری است که بنیانگذار تسلا آن را انجام داده است. او می‌گوید: چیپ جدیدی که ساخته می‌تواند روی خودروها نصب شده و آنها را از راننده بی‌نیاز کند. البته این چیپ فعلا، فقط روی خودروهای تسلا کار می‌کند و ماسک گفته، از این به بعد تمام خودروهایی که توسط این کمپانی تولید شوند، چنین چیپی خواهند داشت. او درباره خودروهای قدیمی‌تر این شرکت هم گفته، همه آنچه برای راندن بدون راننده نیاز دارند، رویشان تعبیه شده، ‌فقط کافی است راننده‌هایش سیستم نرم‌افزاری تسلاهایشان را به‌روزرسانی کنند.


چیپ اعجوبه تسلا
این چیپ بسیار کوچک، ارزان و البته تا حد زیادی قدرتمند است. تسلا اعلام کرده، روی چیپ خودران این کمپانی 6میلیارد ترانزیستور نصب شده که می‌تواند در هر ثانیه 2.5میلیارد پیکسل تصویر را که از دوربین‌های تسلا دریافت می‌شوند، پردازش کند. این چیپ تصاویر را از 8 دوربین اطراف خودرو که پوشش 360درجه از محیط اطراف ارائه می‌کنند، به‌صورت بلادرنگ یا
Real-time پردازش می‌کند. روی هر رایانه تسلا 2چیپ با همین مشخصات قرار گرفته‌اند که اطلاعات را از رادارها، نقشه، حسگرهای مافوق‌صوت و... دریافت کرده و به‌صورت بلادرنگ پردازش می‌کنند تا خودرو هر لحظه از شرایط اطرافش اطلاع داشته باشد. این دو پردازنده اطلاعات‌شان را با هم مقایسه می‌کنند و اگر داده‌ها یکسان باشد، نتیجه را برای تصمیم‌گیری دقیق و جلوگیری از حادثه به مرکز کنترل خودرو می‌فرستند.


تقویت هوش مصنوعی با اپراتور انسانی
به گزارش ورج، برای تقویت سیستم‌های شناسایی موقعیت این رادارها و توانایی پردازش چیپ، به‌مدت 5سال مداوم روی آن کار تحقیقاتی صورت گرفت. بخش مهمی از این فعالیت به داده‌هایی برمی‌گشت که به‌صورت دستی و توسط اپراتورها به سیستم وارد می‌شد. در این فرایند، داده‌هایی مثل دوچرخه در حال حرکت و ثابت، خودرو، انسان یا جانوران در تصاویر و موقعیت‌های گوناگون به سیستم معرفی می‌شدند تا درنهایت احتمال خطا پایین‌تر بیاید.

حذف «لیدار»؛ گران و بی‌مصرف
درحالی‌که خودروهای خودران معمولا به سنسورهای لیزری موسوم به «لیدار» مشهور هستند، ایلان ماسک اعلام کرده خودروهایش برای موقعیت‌یابی به آنها نیازی نخواهد داشت. او گفته، «سیستم لیدار گران است و داشتن آن ضروری نیست. وقتی چشم‌انداز اطرافتان را می‌بینید، نیازی ندارید که چنین سخت‌افزار گرانی را روی خودرویتان نصب کنید.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید