• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53417
+
-

خط وزیر ارتباطات قطع شد!

اختلال در سیستم‌های اپراتور همراه اول باعث ارائه قبض‌های نجومی برای 800هزار مشترک تلفن همراه شد و حتی موبایل وزیر ارتباطات را یک‌طرفه کرد

فناوری
خط وزیر ارتباطات قطع شد!

 از بامداد روز گذشته حداقل ۸۰۰هزار نفر از مشترکان همراه اول ازجمله وزیر ارتباطات کشور با پیامک‌های قبض‌های نجومی موبایل و یک‌طرفه شدن خط‌ تلفن همراه‌شان مواجه شدند. براساس تصویر پیامکی که محمدجواد آذری‌جهرمی در توییتر خود منتشر کرده تلفن همراه وزیر ارتباطات ایران به‌خاطر اعلام اشتباه بدهی یک‌طرفه شد و اخطار قطعی گرفت. محمدجواد آذری‌جهرمی با انتشار عکس قبض الکترونیکی موبایلش، از شوکه شدن به‌خاطر قبض نجومی‌اش گفت و اینکه، به‌جز او 800هزار مشترک یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور به‌خاطر یک اختلال، قبض اشتباه دریافت کرده بودند. این نابسامانی نرم‌افزاری هرچند بعدتر اصلاح و پیام عذرخواهی برای مشترکان ارسال شد و خط‌ها هم به وضع عادی بازگشت اما تا ساعت‌ها مشترکان زیادی به‌خاطر دریافت این قبض سرگردان بودند. برخی که قبض‌هایشان را پرداخت کرده‌ بودند نیز با قطع بودن سامانه پاسخگویی این اپراتور، به‌صورت حضوری به دفاتر همراه اول رفتند و گزارش‌های مختلفی از شلوغی ناگهانی این دفاتر منتشر شد. همشهری در این گزارش جزئیات فنی این ایراد را بررسی کرده و راه‌های احقاق حق مشترکان را از قول مسئولان این اپراتور بازگو می‌کند.

قطع سیستم‌های الکترونیکی
بعد از ارسال پیامک قبض نجومی و اخطار یک‌طرفه شدن خط به تلفن همراه کاربران تلفن همراه، بسیاری از آنها راه‌های مختلفی را برای بررسی صحت اطلاعات این قبض و دریافت جزئیات آن امتحان کردند. نخستین و ساده‌ترین راه، تماس با تلفن گویای مرکز ارتباطات این اپراتور بود که البته ظاهرا جواب مناسبی به آنها نمی‌داد. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد، بخش اطلاعات مالی در تلفن گویای این اپراتور که مبلغ و جزئیات قبض را بازگو می‌کند، به‌دلیل
«به روزرسانی» از دسترس خارج شده بود. ضمن اینکه اتصال به اپراتور و پاسخگوی انسانی نیز غیرممکن بود. اپلیکیشن ویژه پرداخت در این اپراتور و سایت اما در دسترس بود و اگر مشترک تصمیم می‌گرفت، قبضش را پرداخت کند، به درگاه پرداخت با همان رقم نجومی هدایت می‌شد. در نهایت روز گذشته برخی از مشترکان ترجیح دادند، برای بررسی موضوع به‌صورت حضوری به دفاتر این اپراتور در سطح شهر بروند.

بررسی فنی مشکل اینترنت و قبض موبایل
به‌جز اشتباه در قبض موبایل، ‌اینترنت همراه همین اپراتور هم دوشنبه شب برای مدتی مختل شده بود. همشهری برای بررسی جزئیات فنی این موضوع با شاهین آرپناهی، مدیرکل ارتباطات همراه اول گفت‌وگو کرد. او درباره اینکه چه مشکلی باعث صدور قبض‌های اشتباه شده گفت: «یک‌سری مشکلات فنی به‌وجود آمد که باعث تغییر رقم قبض‌ها شد. در حال بررسی دقیق موضوع هستیم که مشکل فنی چیست و آن را برطرف کرده‌ایم.» در همین رابطه، عده‌ای از کاربران تأکید کرده‌اند که به‌دلیل اشتباه اپراتور متضرر شده‌اند و نمی‌توانند برای بازپس‌گیری پول‌شان تا قبض بعد بستانکار بمانند. آنها تأکید کرده‌اند که بهتر است هزینه‌شان در همان لحظه به حساب‌شان برگردد. با توجه به اینکه اپراتورها شماره حسابی از مشترکان‌شان ندارند، بعید به‌نظر می‌رسد چنین ایده‌ای عملی باشد. آرپناهی دراین‌باره می‌گوید: «بعد از اینکه چنین مشکلی پیش آمد، سیستم‌های پرداخت قبض و درگاه‌ها را غیرفعال کردیم تا کسی نتواند پرداختی را انجام بدهد ولی اگر کسی به اشتباه قبضی را پرداخت کرده، قطعا پول نادرست را به حسابش برمی‌گردانیم. جزئیات چگونگی بازگرداندن پول به این مشترکان به‌زودی اعلام می‌شود.» وی درباره اینکه چرا سیستم‌های گویای 9990 در بخش‌های مالی قطع بودند و مشترکان نمی‌توانستند با اپراتورها گفت‌وگو کنند، گفت: «ورودی‌های 9990 بسیار بالا رفت و به همین دلیل عملا بخشی از سیستم اشباع شد.»
به جز ماجرای قبض، اینترنت همراه اپراتور نیز برای حدود یک ساعت و نیم مختل شده بود. آرپناهی درباره دلیل رخ دادن چنین مشکلی می‌گوید: «یک مشکل سخت‌افزاری باعث این اتفاق شده بود که در مدت کوتاهی رفع شد. این موضوع هیچ ارتباطی به فیلترشکن‌ها یا مسئله‌ دیگری ندارد و صرفا یک مشکل سخت‌افزاری بوده است.»




مکث
توضیح وزارت ارتباطات


 صبح روز گذشته، وزیر ارتباطات در توییترش با اعلام اینکه قبض‌های نجومی برای او هم ارسال شده و خط ارتباطی‌اش یک‌طرفه شده گفت: با پیگیری سازمان تنظیم مقررات، پیام عذرخواهی برای مشترکان ارسال شده، خط‌ها از حالت یک‌طرفه بیرون می‌آیند و قبض‌های اشتباه نیز اصلاح می‌شوند. همزمان، سازمان تنظیم مقررات نیز اعلام کرد: در پی شکایات متعدد مشترکین در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ مبنی بر صدور قبض‌های نامتعارف برای مشترکان همراه اول، این موضوع از سوی رگولاتوری بررسی و مشخص شد این اتفاق به‌دلیل نقص فنی و مشکلات سامانه صدور صورتحساب اپراتور، رخ داده است. با پیگیری رگولاتوری، اپراتور همراه اول برای رفع مشکل اقدام کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن قبض‌های تلفن همراه مشترکین اصلاح می‌شود. طبق اعلام رگولاتوری مشترکین نباید درباره قبض‌های تلفن همراه نگرانی داشته باشند. اپراتور نیز حق ندارد خطوط این دسته از مشترکین را به‌دلیل عدم‌پرداخت قبض یا رد شدن از آستانه‌های تعریف شده قطع کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید