• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53401
+
-

فصل خرید تضمینی گندم

اولین مناطقی که خرید گندم در آنها صورت می‌گیرد، شهرستان‌های مهر و لامرد هستند که معمولا نیمه دوم فروردین هر سال برداشت از آنها آغاز می‌شود

کشاورزی
فصل خرید تضمینی گندم

فروغ جباری|  شیراز- خبرنگار:


سال گذشته 48 هزار تن از 280 هزار تن صادرات گندم کشور به فارس تعلق داشت و مقدار قابل توجهی از آرد حاصل از این حجم گندم نیز به کشور‌های حوزه خلیج فارس ارسال شد. این استان در کاشت و برداشت دانه‌های روغنی نیز به همین مقدار نقش داشت. امسال نیز برنامه برداشت و خرید گندم و دانه‌های روغنی طبق روال هر سال از نوار جنوبی این استان شروع شده و به ترتیب به مناطق مرکزی و شمالی ختم خواهد شد. 


خرید گندم و دانه‌های روغنی

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 3 فارس در خصوص این روند می‌گوید: طبق برنامه‌‌ریزی هر ساله خرید گندم و دانه‌های روغنی از نیمه دوم فروردین آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

«منصور جباری» از آغاز خرید گندم در نوار جنوبی فارس در سال 98 خبر می‌دهد و می‌افزاید: اولین مناطقی که خرید گندم در آنها صورت می‌گیرد، شهرستان‌های مهر و لامرد هستند که معمولا نیمه دوم فروردین هر سال برداشت از آنها آغاز می‌شود. وی با اشاره به این‌که بر اساس اعلام شرکت غله و خدمات بازرگانی فارس خرید گندم از این دو شهرستان به‌تازگی شروع شده است، اضافه می‌کند: برای بررسی تفاوت‌های برداشت گندم در سال پیش روی در مقایسه با سال گذشته باید منتظر اتمام برداشت در نقاط مختلف استان بمانیم و در این موقعیت نمی‌توان نظر درست و کارشناسی داد. جباری اضافه می‌کند: با توجه به این‌که در روزهای آغازین برداشت گندم قرار داریم، تدابیری برای نظارت روزانه اندیشیده شده است. وی بر اهمیت نظارت روزانه بر خرید گندم تاکید می‌کند و می‌گوید: هنگامی که کشاورزان گندم‌های خود را به مراکز خرید تحویل می‌دهند، فهرستی توسط عوامل اجرایی که در آن مرکز حضور دارند تهیه و به بانک کشاورزی تحویل داده می‌شود.


افزایش مقدار خرید

 این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر بانک‌ها مشکلی در پرداخت دستمزد کشاورزان ندارند در خصوص قیمت خرید گندم با نرخ دولتی و عادی می‌گوید: قیمت گندم دولتی و عادی که از کشاورزان خریداری شده در ازای هر کیلو 17 هزار  ریال بوده و قیمت گندم مرغوب 17 هزار و 700  ریال است.
جباری نسبت به افزایش مقدار خرید گندم از کشاورزان فارس ابراز امیدواری می‌کند و ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود امسال مقدار خرید گندم از کشاورزان در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد؛ همچنین مرغوبیت گندم امسال نسبت به نمونه مشابه در سال قبل افزایش چشمگیری دارد.

وی اضافه می‌کند: براساس آمارهای سال گذشته در نوار جنوبی استان حدود 50 هزار تن گندم توسط کشاورزان به دولت تحویل داده شده که رقم بسیار خوبی به شمار می‌رود.

جباری با اشاره به این‌که 140 مرکز خرید گندم و بیش از 40 مرکز خرید دانه‌های روغنی کلزا در فارس فعال است که به‌صورت گسترده فعالیت خود را دنبال می‌کنند، می‌افزاید: همزمان با برداشت گندم، خرید دانه‌های روغنی کلزا نیز آغاز شده و بر اساس آمار موجود در این مورد نیز میزان خرید نسبت به سال قبل، از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
وی قیمت هر کیلو کلزا را 3 هزار و 300 تومان اعلام و نسبت به رونق بیشتر آن تا پایان تابستان امسال ابراز امیدواری می‌کند.


نظارت جدی بر خرید 

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 3 استان با تاکید بر این‌که در سال 98 قوانین سختگیرانه‌تری برای نظارت بر مراکز خرید اعمال شده است، می‌گوید: امیدواریم با این قوانین و شرایط، مانند سال گذشته شاهد مشکلات نباشیم.جباری می‌افزاید: از طرف شرکت غله ناظرهایی انتخاب شده‌اند که در هر مرکز به صورت پیوسته بر خرید و فروش نظارت خواهند داشت. این افراد برای جلوگیری از ورود دلالان و افراد سودجو حضور مستمر خواهند داشت.

وی که اعتقاد دارد استان فارس همواره عملکرد بسیار خوبی در زمینه خرید گندم و دانه‌های روغنی در سطح کشور داشته است، اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر روند افزایشی را در زمینه خرید گندم و دانه‌های روغنی شاهد بوده‌ایم و مراکز بسیاری عملیات خرید را بر عهده دارند. 
جباری ادامه می‌دهد: 2 روش برای خرید گندم دولتی پیش‌بینی شده که یکی مراکز ملکی شرکت غله و دیگری مراکز مباشر است. مدیریت مراکز ملکی مستقیما با شرکت غله است ولی مدیریت مراکز مباشر را اتحادیه تعاون روستایی استان فارس برعهده دارد.
 

قطع صادرات گندم و آرد

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 3 استان با اشاره به این‌که در حال حاضر با توجه به مقدار تولید و خرید از نظر محل ذخیره‌سازی دچار مشکل نیستیم، می‌گوید: بیش از یک‌ونیم میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی مطمئن در فارس وجود دارد و محصول بعد از خرید بلافاصله از مراکز ذخیره‌سازی موقت گندم موجود به مراکز استراتژیک دائمی منتقل می‌شود. «منصور جباری»  به قطع صادرات گندم و آرد در شرایط حال حاضر کشور اشاره و عنوان می‌کند: به دنبال تحریم‌های ناجوانمردانه موجود، فعلا در حوزه صادرات هیچ فعالیتی نداریم. 

وی با بیان این‌که صادرات آرد به قطر نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است، می‌گوید: با این حال تغییری در بازار و قیمت نخواهیم داشت، زیرا نرخ‌های موجود توسط دولت تعیین شده است. جباری اضافه می‌کند: ممکن است برخی از دلال‌ها بخواهند از موقعیت موجود سوء‌استفاده کنند که با مدیریت صحیح این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

جباری در خصوص خسارات احتمالی سیل نیز می‌افزاید: تاکنون در زمینه محصولات گندم و کلزای فارس آماری مبنی بر خسارات ناشی از سیل اعلام نشده است و البته باید سازمان جهاد کشاورزی استان در این موارد اظهار نظر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید