• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53400
+
-

مزارع و باغ‌های لرستان در گل و لای سیل

معاون تولیدات جهاد کشاورزی استان: لایروبی مزارع و باغ‌ها به دلیل نبود تجهیزات از عهده جهاد کشاورزی به‌تنهایی خارج است

سیل
مزارع و باغ‌های لرستان در گل و لای سیل

فاطمه حافظی|  خرم آباد- خبرنگار: 


با وقوع سیل در لرستان بسیاری از مزارع و باغ‌های آن دچار آسیب شدند. به گفته مسئولان، فقط بر اثر 2 سیلابی که 5 و 12 فروردین امسال در لرستان رخ داد، به بخش کشاورزی این استان بیش از 900 میلیارد تومان خسارت وارد شد. 
به بخش زراعی و باغی لرستان درمجموع حدود 213 میلیارد تومان خسارت وارد شده که 150 میلیارد تومان آن به بخش زراعی و مابقی بخش باغبانی مربوط است. این در حالی است که به دلیل بالا بودن حجم گل و لای و رسوبات باقیمانده، مزارع و باغ‌هایی هم که سالم هستند در خطر نابودی قرار دارند. 


خاک، تهویه مناسب ندارد

یکی از کشاورزان لرستانی می‌گوید: سیلاب تمام زمین‌های کشاورزی را دربر گرفته است اما بعضی از محصولات کشاورزی ما سالم مانده‌اند. این در حالی است که به دلیل زیاد بودن حجم گل و لای، خاک تهویه مناسب ندارد و ممکن است که این محصول نیز از بین برود. 
«اکبر مرادی» می‌افزاید: پاک‌سازی زمین‌های کشاورزی از گل و لای نیز به‌تنهایی از عهده من کشاورز و خانواده‌ام برنمی‌آید و به کمک و تجهیزات نیاز داریم.
وی بیان می‌کند: در روستاها باید ستادهای ترویج جهاد کشاورزی به کمک کشاورزان بیایند تا حالا که محصولاتمان نابود شده است، حداقل زمین خود را حفظ کنیم و آن را از بیماری‌ها و نابودی مواد معدنی نجات دهیم. 

این کشاورز ادامه می‌دهد: گل و لای باعث می‌شود کلیه مواد معدنی زمین و کودهایی که برای تقویت خاک به کار برده‌ایم از بین برود.، بنابراین زمین در برابر بیماری‌ها مقاومتش را از دست می‌دهد و باز هم به من کشاورز خسارت وارد می‌شود. وقتی نتوانم از زمینم استفاده کنم باید هزینه‌ای را هم بابت تقویت آن پرداخت کنم.


رطوبت بالا

یکی از باغداران نیز که در معمولان باغ انجیر دارد و به دلیل سیلاب بسیاری از درختانش آسیب دیده‌اند، اظهار می‌کند: حد فاصل درختان از رسوبات و گل و لای پر شده است. برخی از درختان که در مسیر جریان سیلاب قرار داشته‌اند کاملا از بین رفته‌اند، اما برخی از درختان نیز باقی مانده‌اند. حجم زیاد رسوبات باعث شده است این درختان رطوبت زیادی پیدا کنند و همین موضوع باعث از بین رفتن محصول و به تدریج ضعیف شدن درختان می‌شود. 
«سعید محمودوند» می‌گوید: نم و رطوبت زیاد رسوبات و گل و لای باعث خفه و ضعیف شدن ریشه درختان می‌شود. درختان، علاوه بر از دست دادن میوه، به تدریج خشک می‌شوند و از بین می‌روند. 
وی می‌افزاید: تمام باغ‌های این منطقه وضعیتی مشابه باغ من یا بدتر از آن دارند و باید تدبیری اساسی برای رفع این مشکل توسط مسئولان اندیشیده و عملیاتی شود. ما که تمام زندگی‌مان را از دست داده‌ایم، کاش مسئولان حداقل این تعداد درختی را که برای‌مان باقی مانده است، نجات دهند. 


ضرورت پاک‌سازی کانال‌های آب 

یکی دیگر از کشاورزان لرستانی می‌گوید: پر شدن کانال‌های آب از گل و لای هم یکی دیگر از معضلات کشاورزان و باغداران است. افرادی که زمین یا باغ کوچکی دارند و خودشان توانسته‌اند آن را پاک‌سازی کنند، حالا با کانال‌های آب به مشکل برخورده‌اند.
«احمد الماسیان» ادامه می‌دهد: پاک‌سازی و لایروبی کانال‌های آب همانند پاک‌سازی مزارع و باغ‌های کوچک نیست که هر فردی همراه با خانواده‌اش آن را انجام بدهد. این کانال‌ها باید به صورت یکپارچه پاک‌سازی شوند. 
وی می‌گوید: باید پاک‌سازی و لایروبی از ابتدای کانال تا انتهای آن انجام شود. اگر هر کشاورز بخشی از کانال زمین خود را پاک‌سازی کند، فایده ندارد و باید مزارع و باغ‌های بالادست هم پاک‌سازی شوند. 


شروع پاک‌سازی و لایروبی‌ در خرم‌آباد

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌آباد بیان می‌کند: عملیات جهادی لایروبی کانال‌های آبرسان، پاک‌سازی ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی و جاده‌های بین مزارع خسارت‌دیده از سیل فروردین ۹۸ در شهرستان خرم‌آباد شروع شده است و به سرعت ادامه دارد. «مراد بیرانوند» می‌افزاید: با هماهنگی به عمل آمده با سپاه ناحیه خرم‌آباد، قرارگاه خاتم‌الانبیا، بخشداران 4 بخش خرم‌آباد، راه و شهرسازی، کشاورزان و پیمانکاران مجری اکیپ‌هایی در جهت بازسازی امکانات زیربنایی بخش کشاورزی که از سیل خسارت دیده است، برای سازماندهی و ساماندهی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده‌اند.

وی می‌گوید: در چند روز ابتدای اجرای عملیات میدانی و جهادی، ۵ دستگاه بیل مکانیکی لایروبی کانال‌های آبرسان را شروع کردند. 2 اکیپ راه‌سازی اعزامی نیز از سوی فرمانداری در کنار اصلاح و بازسازی راه‌های روستایی قرار است جاده بین مزارع را اصلاح و برای بهره‌برداری آماده کنند. 

این مسئول ادامه می‌دهد: روزانه بیش از 10 کیلومتر کانال آبرسان لایروبی می‌شود. در روزهای آینده، با اعزام اکیپ‌های جدید، عملیات لایروبی سرعت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین تا قبل از شروع آبیاری و آبگیری کشاورزان، کلیه کانال‌های تخریب‌شده اصلاح و برای بهره‌برداری آماده می‌شوند. 

بیرانوند می‌گوید: عملیات لایروبی ایستگاه پمپاژ آب ۵۰۰ هکتاری چغاهروشی سراب نیلوفر پایان یافته است و اقدامات برای تامین برق و راه‌اندازی موتورخانه ایستگاه اولیه در روزهای آتی و به سرعت انجام می‌شود. 
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌آباد تصریح می‌کند: با توجه به حجم خسارات وارد شده به بخش کشاورزی استان از کلیه خیران، پیمانکاران، دارندگان دستگاه‌های راه‌سازی و بیل مکانیکی دعوت می‌شود برای جلوگیری از کاهش محصول کشاورزان به علت خطرات ناشی از عدم آبیاری، سمپاشی، مبارزه با علف‌های هرز و کودپاشی به‌موقع به یاری قشرهای زحمتکش کشاورز، دامدار و عشایر خسارت‌دیده بشتابند. 


باغ‌های انجیر و انار در اولویت

معاون تولیدات جهاد کشاورزی لرستان نیز در این مورد می‌گوید: بسیاری از باغ‌ها و مزارع استان در شهرستان‌های درگیر سیلاب دچار خسارت شده‌اند و باقی ماندن گل و لای و رسوبات نیز به یکی دیگر از دغدغه‌های کشاورزان و باغداران تبدیل شده است.«چنگیز ابراهیمی» ادامه می‌دهد: پاک‌سازی و لایروبی مزارع، باغ‌ها و کانال‌های آب از رسوبات و گل و لای کار راحتی نیست. از طرفی هم به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از عهده جهاد کشاورزی استان به تنهایی خارج است و باید در این مسیر پیمانکاران و سمن‌ها که دارای تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب هستند، به آن کمک کنند.

وی اظهار می‌کند: بسیاری از استان‌هایی که برای امدادرسانی و کمک آمده بودند نیز دارای ماشین‌آلات مناسبی بودند که می‌توانستیم با کمک آنها مزارع و باغ‌ها را به راحتی و در زمان کمتری پاک‌سازی کنیم، اما به دلیل اقدام دیرهنگام از طرف ما این ماشین‌آلات بعد از پاک‌سازی در پلدختر از شهرستان خارج شدند و دیگر امکان دسترسی به آنها برای ما وجود ندارد.

این مسئول می‌گوید: بیشترین مزارع و باغ‌هایی که در معرض خطر هستند، باغ‌های انجیر معمولان و انار سیاب کوهدشت هستند. در معمولان 50 تا 60 هکتار از مزارع و باغ‌ها زیر رسوبات و گل و لای مدفون شده‌اند و در سیاب کوهدشت نیز به همین میزان اما با حجم کمتری از رسوبات مواجه هستیم. 
ابراهیمی یادآور می‌شود: حجم رسوبات در این 2 منطقه بسیار بالاست و اگر زودتر پاک‌سازی نشوند، درختان بیشتر صدمه می‌بینند. علاوه بر کاهش حجم تولید میوه‌، حتی درختان را نیز از دست می‌دهیم. 
وی می‌افزاید: اطلاع‌رسانی‌های لازم به کشاورزان و باغداران صورت گرفته است که خود و خانواده‌هایشان پای کار بیایند تا بتوانیم با کمک نیروهای سپاه، مردمی و امدادی هرچه زودتر پاک‌سازی این 2 منطقه را انجام دهیم و از خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنیم.


پویشی برای نجات انجیرستان و انارستان 

معاون تولیدات جهاد کشاورزی لرستان می‌گوید: پویشی با عنوان نجات انجیرستان و انارستان داریم که با کمک مردم و سمن‌ها باغ‌ها را نجات دهیم. در این پویش به ماشین‌آلات و کمک‌های زیادی نیاز داریم و افراد می‌توانند به روش‌های مختلف ما را یاری دهند.
«چنگیز ابراهیمی» می‌افزاید: همچنین ماشین‌آلات راه‌سازی مانند بیل مکانیکی و لودر، ماشین‌آلات کشاورزی مثل تیلر و تراکتور، گروه‌های جهادی و خودجوش برای لایروبی باغ‌ها، تانکرهای آبرسان برای شست‌وشوی تنه درختان و برگ‌ها، تعمیرکار پمپ و الکتروموتور، تعمیرکار ترانس و تابلوبرق، انواع سموم دفع آفات، انواع کودهای شیمیایی و انواع قیچی و لوازم باغبانی نیاز است. 

وی به صدمات و آسیب‌های وارد شده به درختان و مزارع از طریق رسوبات نیز اشاره و بیان می‌کند: رسوبات باعث جلوگیری از تهویه خاک اطراف ریشه گیاه و درخت می‌شوند و به دنبال آن مکانیزم و فعل و انفعالات گیاه و درخت به خوبی انجام نمی‌شود و به مرور زمان باعث خشکیدگی می‌شوند. 
وی ادامه می‌دهد: همچنین این رسوبات باعث رشد بیماری‌ها می‌شوند که از طریق ساقه به گیاه و درخت انتقال می‌یابند. این بیماری‌ها به دلیل بالا بودن میزان رطوبت ایجاد می‌شوند و از سوی دیگر، برخی آفات به وجود آمده نیز در طول زمان باعث خشکیدگی درخت می‌شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید