• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53394
+
-

حمایت از صنایع آسیب‌دیده از سیل

خسارات وارده به واحدهای تولیدی گلستان شامل مواد اولیه، تاسیسات و ساختمان‌های صنعتی و تولیدی است

صنایع
حمایت از صنایع آسیب‌دیده از سیل

 ستاره حجتی |  گرگان - خبرنگار


سیلاب که از راه رسید، آنچه زیر پا می‌گذاشت فقط کوچه‌ها و خیابان‌ها نبود، بخش‌هایی از صنعت و کشاورزی استان هم بود که سال‌ها برای توسعه آن زحمت کشیده و هزینه شده بود. حجم تخریب و آبگرفتگی خانه‌های شهری و روستایی بسیار بالا بود و عموم خبرها به همین موضوع اختصاص داشت. در این میان نخستین منطقه صنعتی که آبگرفتگی‌اش به دلیل ابعاد گسترده‌ای که داشت، در خبرها بیشتر منعکس شد، فاز 3 شهرک صنعتی آق‌قلا بود.


حمایت از صنایع آسیب‌دیده

به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، ابعاد خسارت به بخش صنعت بیش از میزانی بود که در خبرها منتشر شد. «محمد حمیدی» می‌گوید: بیش از 350 واحد تولیدی و صنعتی استان بر اثر سیلاب آسیب دیدند که باید با همکاری دولت و بیمه حمایت‌های لازم از آنان انجام شود.وی ادامه می‌دهد: در گمیشان واحدهای صنعتی بزرگ نداریم اما شهرک صنعتی آق‌قلا و واحدهای تولیدی خارج از شهرک‌ها همچون واحدهای دامداری و مرغداری آسیب دیده‌اند. به تاسیسات و ساختمان‌های این واحدها خسارات زیادی وارد شده ست.


فعالیت دوباره

مدیرعامل شرکت شهرهای صنعتی استان هم اظهار می‌کند: خوشبختانه بیشتر واحدهای صنعتی که در محدوده شهرک‌های صنعتی قرار داشتند و دچار آبگرفتگی شده بودند، بار دیگر فعالیتشان را آغاز کرده‌اند. 
«حجت‌الله خلیل‌زاده» ادامه می‌دهد: شکست دیواره حائل میان شهرک، جاده و رودخانه قره‌سو، مسیر همواری برای ورود آب رودخانه به شهرک ایجاد کرده بود. آب تا 3 متر بالا آمده بود و تقریبا ورود به شهرک با حجم بالای آب و گل لای ناممکن بود. اقدام نخست ساخت داکت جدید برای جلوگیری از ورود آب بود که با استفاده از دو پل شناور و سوار شدن بیل بر آن ممکن شد. 

وی بیان می‌کند: با مسدود کردن مسیر ورود آب و استقرار 30 پمپ تخلیه در شهرک توانستیم آب و گل و لای را تخلیه کنیم. در حال حاضر چرخ تولید و کار در واحدهای آسیب‌دیده یک بار دیگر می‌چرخد و شرکت شهرک‌ها، همچنان تلاش می‌کند تا مشکلات واحدهای آسیب‌دیده را رفع کند. 


تعبیه دریچه‌های بیشتر برای هدایت و انتقال آب 

خلیل‌زاده در مورد میزان آسیب‌های زیرساختی به شهرک صنعتی آق‌قلا می‌گوید: با روشی که برای تخلیه آب و گل و لای در پیش گرفتیم خسارت‌های زیرساختی به آسفالت‌ها، شبکه‌های فاضلاب و غیره را به حدود صفر نزدیک کردیم. اما حقیقت این است که حجم خسارت‌های وارد شده به واحدهای صنعتی کم نبوده است. 

 وی اضافه می‌کند: سیل اخیر نشان داد زیرساخت‌های مقابله با سیلاب در بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان در حوزه آق‌قلا ناکارآمد بوده و نیازمند اجرای طرح‌های پیشگیرانه است.
این مسئول ادامه می‌دهد: انتظار داریم با تخصیص اعتبارات مناسب نسبت به تقویت این زیرساخت‌ها اقدام تا امنیت برای فعالیت اقتصادی واحدهای تولیدی در این شهرک تامین شود. تعبیه دریچه‌های بیشتر برای هدایت و انتقال آب در این مجموعه صنعتی، باعث تکرار نشدن اتفاقات مشابه در آینده است و اجرای آن در دستور کار قرار دارد.


بیمه کردن واحدها در برابر سیل

مدیرعامل شرکت شهرهای صنعتی استان می‌گوید: بسیاری از واحد‌های صنعتی مستقر در این شهرک صنعتی با دوراندیشی، واحدهای خود را در برابر سیل هم بیمه کردند و اکنون با آسودگی خاطر می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.
خلیل زاده ادامه می‌دهد: براساس آخرین آمارها، 80 واحد صنعتی در شهرک صنعتی آق‌قلا متحمل خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی شدند که میزان خسارت بالغ بر 133 میلیارد تومان است. تعدادی از این واحدها، اقدمات اولیه برای فعالیت مجدد واحد صنعتی خود را انجام داده‌اند و فعالیت مجدد تعدادی از واحدها نیز به زمان نیاز دارد.


ایمن‌سازی شهرک صنعتی آق‌قلا 

بلافاصله پس از تعطیلات نوروز امسال، «رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت که در سفری دو روزه برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده به استان‌های مازندران و گلستان سفر کرده بود، دستور ایمن‌سازی شهرک صنعتی آق‌قلا در مقابل سیل را صادر کرد.

وی با اشاره به خسارت‌های سیل سال 90 به این شهرک گفته بود: برای ایمن‌سازی شهرک صنعتی آق‌قلا باید برنامه‌‌ریزی اساسی انجام شود. باید همه نقاط حادثه‌ساز که موجب آبگرفتگی در شهرک‌های صنعتی می‌شود، شناسایی و برای ایمن‌سازی آنها اقدام عاجل شود.رحمانی افزوده بود: واحدهای تولیدی در کنار مشکلات عدیده‌ای که دارند، نباید به خاطر مسائلی همچون سیل دچار وقفه در تولید شوند.شهرک صنعتی آق‌قلا با مساحت 168 هکتار 215 واحد بهره‌بردار دارد و 2700 نفر در 158 واحد صنعتی آن در حال فعالیت هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید