• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53371
+
-

سیل کمک‌های هلال احمر به مناطق سیل‌زده

مدیر عامل هلال احمر مرکزی: 5500 دستگاه چادر امدادی، 3 هزار قرص نان، بیش از ‌هزار بسته غذایی و 4 هزار تخته پتو به مناطق سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان ارسال شد

امداد
سیل کمک‌های هلال احمر به مناطق سیل‌زده

آوا صادق|  اراک- خبرنگار :


همان‌طور که استان مرکزی به عنوان یکی از استان‌های معین برای کمک به سیل‌زده‌های لرستان تعیین شده است، مسئولان و دستگاه‌های این استان سعی دارند با اعزام ماشین‌آلات، کمک‌های مردمی و هلال احمر و تامین نیروی انسانی گام مهمی در جبران خسارت‌های مردم این استان بردارد. یکی از اقدامات ارزشمند این استان ساخت 2 هزار واحد مسکونی در شهرستان سیل‌زده چگنی بود که در حال انجام است. با این حال در چند وقت اخیر سازمان هلال احمر استان مرکزی نیز به عنوان نهادی امدادرسان نقش بسیار مهم و بیشتری در کمک و یاری رساندن به سیل‌زدگان ایفا کرده است و همان‌طور که مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی می‌گوید: تاکنون بیش از 300 نفر از نیروهای امدادی و عملیاتی در قالب تیم‌های تخصصی سیلاب، اسکان اضطراری، کوهستان، واکنش سریع، درمان اضطراری BHCU و حمایت روانی به همراه اقلام امدادی ضروری مورد نیاز سیل‌زدگان، به مناطق سیل‌زده اعزام شده است.

«محمد محمدی» بیان می‌کند: 5 هزار و 500 دستگاه چادر امدادی، بیش از 3 هزار قرص نان، 60 کیلو خرما، بیش از ‌هزار بسته غذایی 72 ساعته، 4 هزار تخته پتو و دیگر اقلام ضروری امدادی از انبار امدادی جمعیت هلال احمر استان مرکزی بارگیری و به مناطق سیل‌زده در استان‌های سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان ارسال شده است.

وی به اقدامات تیم‌های امدادی و عملیاتی جمعیت هلال احمر استان مرکزی در شهرستان پلدختر از 12 فروردین ماه تا چند روز گذشته اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تحویل 5500 دفترچه خانوار، تخلیه و بارگیری اقلام امدادی نظیر 5500 دستگاه چادر، 2100 تخته موکت، 10 کامیون آب معدنی، 6500 بسته غذایی 72 ساعته، 11هزار تخته پتو، 2300 شعله چراغ والور، همچنین تخلیه آب و گل و لای از منازل و توزیع اقلام امدادی توسط بالگرد با حضور تیم‌های جمعیت هلال احمر استان در مناطق محصور، از جمله اقدامات این جمعیت در شهرستان پلدختر بوده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی اظهار می‌کند: علاوه بر اعزام نیروهای متخصص امدادی که به سرپرستی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در منطقه حضور دارند، یک تیم درمان اضطراری BHCU متشکل از 10 پزشک، پرستار، ماما، روان‌شناس، کارشناس بهداشت و تکنسین دارویی با تجهیزات کامل دارویی و بهداشتی به ارزش ریالی 400 میلیون ریال نیز به سرپرستی معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی به استان لرستان اعزام شده است.

محمدی می‌افزاید: بیش از 60 پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی به همت ائمه جماعات استان، برای جمع‌آوری وجوه نقدی و کمک‌های غیر نقدی مردمی برپا شد و طی جلسات مختلف و تعامل با اصناف، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی استان از این کار خیر استقبال کرده و نهایت همکاری را داشته‌اند.

وی می‌گوید: در حال حاضر یک اکیپ 150 نفره از روحانیون عضو کانون طلاب جمعیت هلال احمر به سرپرستی حجت‌الاسلام «سیدرضا میرهاشمی» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان مرکزی را در منطقه داریم که در منطقه پلدختر مستقر شده و مشغول امدادرسانی هستند. همچنین یک تیم 40 نفره از جوانان این جمعیت نیز در این منطقه برای امدادرسانی اعزام شده‌اند.
محمدی بیان می‌کند: همچنین با هماهنگی جمعیت هلال احمر استان مرکزی و مسئولان شهرستان شازند، شرکت پتروشیمی نیز یک میلیارد و پانصد میلیون ریال مایحتاج به سیل‌زدگان اهدا کرد.


مشارکت مردم در مهار سیل مرکزی

استاندار مرکزی نیز با اشاره به مشارکت مردم در مقابله با مشکلات سیل در استان مرکزی می‌گوید: نهادهای خدمات‌رسان و اجرایی عضو ستاد بحران و هلال احمر استان در کمترین زمان ممکن با حضور در مرکز وقوع حادثه در استان مسیل حرکت رواناب را هدایت و پاک‌سازی کردند، اما به دلیل حجم بالای آب بخشی از مناطق روستایی در محاصره سیلاب واقع شدند که با هدایتگری مؤثر و مدیریت صحیح که با حضور طیف‌های مردمی و انجمن‌های زیست‌محیطی صورت گرفت، آب‌های خروشان به دریاچه میقان رسید و این زیستگاه طبیعی را مشروب کرد.
«سید علی آقازاده» بیان می‌کند: حضور به موقع تیم‌های برفروب راهداری و برنامه‌ریزی‌های ستاد بحران شهرستان‌ها مانع از مسدود شدن شریان‌های اصلی ارتباطی در استان شد و این موضوع کلیدی است که باید در حوادث مشابه به آن توجه جدی شود.

وی ادامه می‌دهد: در چند روز گذشته، حجم آب برخی رودخانه‌های استان از 35 متر مکعب در ثانیه به 70 متر مکعب رسید، اما با مدیریت مؤثر در ایجاد سیل بند و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه و تخلیه ساکنان در معرض خطر، از فاجعه انسانی و مالی جدی در این مناطق جلوگیری شد.استاندار مرکزی می‌افزاید: در این مدت از همه تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و فنی استان فهرست‌برداری و همه آنها آماده‌سازی و در مکان‌های مشخص مستقر شدند و با بروز مشکل به صورت هدفمند و با برنامه صحیح به کار گرفته شدند.


بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان توسط 5  استان 

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: بازسازی مناطق سیل‌زده استان توسط 5 استان معین اصفهان، اردبیل، قزوین، همدان و مرکزی آغاز شد.«مسعود رضایی» افزود: 35 هزار واحدمسکونی و تجاری در استان لرستان بر اثر سیل دچار خسارت شده که کار بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی آنها با حضور استان‌های معین انجام می‌شود. وی استان معین بازسازی شهرستان چگنی را مرکزی اعلام کرد و اظهار کرد: بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و سلسله نیز برعهده استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید