• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5333
+
-

شمارش معکوس برای افشای

رازهای «سانچی»

نفتکش سانچی
رازهای «سانچی»

 

 3هفته از حادثه هولناکی که در آب‌های چین برای نفتکش سانچی اتفاق افتاد می‌گذرد؛ اما هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌داند علت این حادثه چه بود. این حادثه سؤالات و ابهام‌های زیادی در اذهان عمومی ایجاد کرد. ازجمله اینکه چرا به کشتی چینی و سرنشینان آن آسیبی نرسید اما سانچی نابود شد و همه سرنشینانش جان باختند؟ حالا همه نگاه‌ها به جعبه سیاه 2کشتی حادثه دیده است و درحالی‌که چند روز قبل نمایندگان کشورمان موفق شدند با خدمه کشتی چینی مصاحبه کنند، شمارش معکوس برای رازگشایی از این حادثه هولناک آغاز شده است. هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با همشهری، جزئیات بیشتری از رمزگشایی از جعبه سیاه و مصاحبه با سرنشینان کشتی چینی را بازگو کرد.

توضیح دهید که جعبه سیاه توسط چه کسانی بررسی می‌شود؟

بررسی در یک کمیته چهارجانبه با حضور نمایندگانی از ایران، هنگ‌کنگ، چین و پاناما انجام می‌شود. همه اسناد و گزارش‌ها و اطلاعات جعبه DVR (جعبه سیاه) بازخوانی و رمزگشایی می‌شود. بعد از بازخوانی اطلاعات در جلسه‌ای کارشناسان استدلال‌های خود را مطرح می‌کنند و نتیجه نهایی این خواهد بود که به چه دلایلی 2کشتی با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

بعد از روشن شدن علت حادثه ادامه فرایند به چه شکلی خواهد بود؟

هدف از کشف علت سانحه برای نفتکش سانچی این خواهد بود که اولا درس گرفته شده و دلایل وقوع حادثه به‌طور دقیق مشخص شود و در نهایت یافته‌ها به یک قانون بین‌المللی تبدیل شده تا چنین حوادثی تکرار نشوند. نکته دیگر آنکه وقتی اشکال کار کشف و معلوم شد که کدام کشتی بیشترین سهم را در این حادثه داشته موضوع به کشور مالک و کشور صاحب پرچم ونیز به بیمه گزارش می‌شود.

برای روشن شدن نتیجه نهایی چقدر باید صبر کرد؟

درباره زمان اعلام گزارش نهایی نمی‌شود پیش‌بینی انجام داد و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها زمان ببرد.

روز گذشته خبر رسید که نمایندگانی از ایران برای نخستین مرتبه توانسته‌اند با سرنشینان کشتی چینی کریستال مصاحبه کنند. از این مصاحبه چه اطلاعاتی به‌دست آمد؟

2نماینده ما در چین حضور دارند و پیگیر پرونده سانچی هستند. آنها همراه با سایر اعضای کمیته مشترک با سرنشینان کشتی چینی کریستال مصاحبه کردند. این مصاحبه بدون هیچ محدودیتی و با همه نفرات کریستال انجام شد و به‌نظر می‌رسید پاسخ‌های ارائه شده کمک زیادی به کشف حقیقت خواهد کرد اما جزئیات این مصاحبه محرمانه است و تا اعلام نهایی کمیته مشترک امکان انتشار جزئیات آن وجود ندارد.

خانواده‌های داغدار سرنشینان سانچی و افکار عمومی مشتاق شنیدن جزئیات این مصاحبه هستند. چرا جزئیات آن محرمانه است؟

چون این یک فرایند طولانی خواهد بود باید تا پایان کار صبر کرد. از سویی ممکن است انتشار اطلاعات در رسانه‌ها باعث ایجاد اخلال در روند تحقیقات شود. به همین دلیل طبق قانون، اطلاعات به‌دست آمده تا گزارش نهایی محرمانه باقی می‌ماند.

کاوش‌های روبات زیردریایی به کجا رسید و چه زمانی کشتی از دریا بیرون کشیده خواهد شد؟

این کاوش‌ها همچنان ادامه دارد. چون کشتی بیمه بوده و لاشه آن طبق قانون باید از دریا خارج شود، مسئولیت این کار با شرکت بیمه طرف قرارداد است. روبات زیردریایی هم برای ارزیابی چگونگی قرار گرفتن کشتی در بستر دریا وارد شده و ممکن است این ارزیابی‌ها طولانی شود.

در این شرایط آیا تلاشی هم برای کشف اجساد سرنشینان سانچی انجام خواهد شد؟

تلاش‌هایی در حال انجام است و این کار از اولویت‌های ماست اما وقوع انفجارها، ایجاد گازهای سمی و سوختن بخش‌های زیادی از نفتکش، امیدها را برای یافتن اجساد عزیزانمان کمرنگ می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید