• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53324
+
-

افزایش بارندگی‌ها موجب رویش قارچ‌های سمی شده که خوردن آنها مرگبار است

خطر قارچ‌های سمی

خطر قارچ‌های سمی


«قارچ، قارچ است دیگر. مگر چه فرقی بین قارچ‌ها وجود دارد؟» این درست همان اشتباهی است که تاکنون افراد زیادی مرتکب شده‌اند و قارچ‌های سمی را که درست شبیه قارچ‌های خوراکی هستند، خورده‌اند و با این کار با جان‌شان بازی کرده‌اند. افراد زیادی دچار مسمومیت شده‌اند، تعدادی به کبدشان آسیب وارد شده و حتی چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند. این، ماجرای قارچ‌هایی با طعم مرگ است.

به‌گزارش همشهری، بهار، فصل رویش قارچ‌های کوهی است. هرچه بارندگی بیشتر و آب و هوا بهتر باشد، قارچ‌های بیشتری می‌روید. در این میان افرادی که نزدیک مناطق کوهستانی هستند، اغلب در اردیبهشت‌ماه مشغول چیدن قارچ می‌شوند. با اینکه افراد بومی مناطق کوهستانی تبحر زیادی در چیدن قارچ دارند، اما گاهی افراد دیگری هم سراغ قارچ‌ها می‌روند و بدون اینکه بتوانند نوع خوراکی را از انواع سمی قارچ تشخیص دهند، قارچ می‌چینند و مصرف می‌کنند. سال گذشته فقط در اردیبهشت ‌ماه 849نفر در استان‌های مختلف به‌دلیل مصرف قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شدند که 10نفر از آنها جان خود را از دست دادند. اوج این بحران در کرمانشاه بود؛ جایی که 336نفر با خوردن قارچ سمی مسموم شدند که 7نفر از آنها مسمومیت‌شان به حدی بود که جان باختند. در استان‌های لرستان، کردستان و آذربایجان غربی هم به‌ترتیب 167، 152و 79نفر دچار مسمومیت شدند و در هر استان یک نفر جان باخت.

دامنه مسمومیت‌ها با قارچ سمی محدود به این 4استان نبود و استان‌های دیگری را نیز در‌بر‌گرفت. هر روز خبر تازه‌ای از مسمومیت با قارچ‌های سمی به گوش می‌رسید؛ روزی از لرستان و روز دیگر از کردستان؛ از آذربایجان غربی و زنجان گرفته تا ایلام و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و حتی قزوین و فارس. به این ترتیب بود که 11استان کشور درگیر مسمومیت با قارچ‌های سمی شدند.

حالا باز هم با فرا‌رسیدن اردیبهشت بار دیگر قارچ‌های سمی خبرساز شده‌اند و از گوشه و کنار کشور اخباری منتشر می‌شود که از مسمومیت ده‌ها نفر به‌دلیل مصرف قارچ‌های سمی حکایت دارد. تازه‌ترین خبر مربوط به مسمومیت 22نفر در آذربایجان غربی است. باقر بهرامی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌گوید: «‌با وجود هشدارهای کارشناسان بهداشتی و پزشکی، سریال تلخ مسمومیت‌های مردم این استان به‌دلیل استفاده از قارچ سمی همچنان ادامه دارد و از ابتدای امسال 22نفر با قارچ سمی مسموم شده‌اند.» او می‌گوید: «از این تعداد، 13نفر در شهرستان ارومیه و 9نفر در شهرستان‌های خوی، بوکان، سلماس، سردشت، نقده و پیرانشهر دچار مسمومیت شدند.»

او ادامه می‌دهد: «در ‌ماه گذشته به‌علت بارش مناسب باران، قارچ‌های سمی در مراتع، دامنه کوه‌ها و زمین‌های کشاورزی رشد کرده اما بخش قابل توجهی از آنها سمی و غیرقابل استفاده است. با وجود این، امکان تشخیص قارچ سمی از روی ظاهر آنها وجود ندارد و تشخیص سمی‌بودن قارچ تنها در آزمایشگاه ممکن است. به همین دلیل شهروندان به‌هیچ‌وجه نباید از قارچ‌های رویشی در مزارع، دشت‌ها و مراتع استفاده کنند؛ چراکه مسمومیت با قارچ از شایع‌ترین مسمومیت‌هاست که در بعضی موارد منجر به مرگ می‌شود.»

وی همچنین درباره نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی، می‌گوید: «علائم از 20دقیقه تا 4ساعت پس از خوردن مشاهده می‌شود و شامل حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال، کاهش سطح هوشیاری، تنگی‌نفس، یرقان، تشنج و بی‌حالی یا ضعف است و فرد مسموم باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید