• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53278
+
-

اعتراف پمپئو

وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرد که این کشور نمی تواند تضمین بدهد که تحریم‌ها به مردم ایران آسیب نمی‌زند

دیپلماسی
اعتراف پمپئو

جزئیات منتشرشده از دیدار محرمانه وزیر خارجه آمریکا با جمعی از فعالان ایرانی-آمریکایی نشان می‌دهد که دولت ترامپ برنامه‌ای برای حمله نظامی به ایران ندارد. مایک پمپئو در عین حال اذعان کرده که مردم ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا آسیب می‌بینند.
سایت خبری اکسیوس با استناد به اظهارات 3نفر از حاضران این جلسه و شخص دیگر که به‌طور همزمان از جلسه یادداشت‌برداری کرده، نوشته است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی محرمانه با 15تن از رهبران جامعه ایرانی-آمریکایی در هتل رنسانس دالاس گفته است که دولت ترامپ «قصد انجام اقدام نظامی در ایران را ندارد».
بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، پمپئو 26فروردین در بازگشت از آمریکای جنوبی در کالیفرنیا با این افراد دیدار کرده است که دومین دیدار او با آمریکایی‌های ایرانی‌تبار از بعد از تصدی او بر وزارت خارجه آمریکا به‌شمار می‌رود.
وزارت خارجه آمریکا اسامی 3نفر از حدود 20شرکت‌کننده در نشست را منتشر کرده اما هیچ سابقه‌ای از آنان به‌عنوان فعال سیاسی یا اجتماعی وجود ندارد. اسپوتنیک به ادامه گزارش اکسیوس اشاره کرده و می‌نویسد: در این نشست از پمپئو پرسیده شد که «اگر تغییر حکومت (ایران) از داخل اتفاق نیفتد آخرین اقدام چه خواهد بود؟» گفت که دولت آمریکا «مراقب است تا از لفظ تغییر حکومت استفاده نکند» و برنامه‌ای برای مداخله نظامی در ایران ندارد. همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا دولت آمریکا امکان برپا کردن کودتا را درنظر دارد یا خیر، با کنایه گفت که اگر هم چنین باشد او به حاضران نخواهد گفت.
اسپوتنیک همچنین با استناد به این گزارش نوشت: پمپئو که سعی داشت از کلمات مناسبی درباره موضع دولت آمریکا در برابر ایران استفاده کند گفت که دولت بیشتر به‌دنبال «رهبرانی غیرانقلابی برای اداره کردن ایران است». وی همچنین ادعا کرد که عملکرد دولت ترامپ برای هدایت اعتراضات سال۱۳۸۸ در ایران که در آن اختلافات بر سر درستی انتخابات ریاست‌جمهوری به اعتراضات گسترده منجر شد، به‌گونه‌ای متفاوت از دولت اوباما می‌بود اما به چگونگی آن اشاره‌ای نکرد.
این خبرگزاری با استناد به یادداشت‌هایی که اکسیوس می‌گوید از این نشست ثبت شده‌اند نوشت: پمپئو گفته است «هم‌اکنون در حکومت ایران چیزی به‌عنوان میانه‌رو وجود ندارد» و افزوده «تضمینی وجود ندارد که تحریم‌های سخت جدید دولت ترامپ موجب آسیب دیدن مردم ایران نشود».
این اذعان پمپئو در حالی است که پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود: اقدامات ما حکومت جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد، نه مردم ایران را که شدیدا در این رژیم متحمل رنج شده‌اند!
اسپوتنیک در آخر به نقل از این سایت خبری نوشت: پمپئو همچنین اقرار کرد که جان بولتون و رودی جولیانی در یک گردهمایی گروهک منافقین که تا سال۲۰۱۲ از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی به‌حساب می‌آمدند، سخنرانی کرده‌اند اما افزود: «من و رئیس‌جمهور ترامپ این کار را نکرده‌ایم».
وزیر خارجه آمریکا دوم فروردین امسال هم در رابطه با تحولات ونزوئلا به فاکس‌نیوز گفته بود:‌ «دولت پرزیدنت ترامپ به‌طور کامل مخالف آن‌ طوری عمل می‌کند که آن زمان دولت اوباما کرد.»
پمپئو دی‌ماه سال گذشته نیز در مصر دولت اوباما را به‌خاطر بی‌تفاوتی در برابر اقداماتی که بی‌ثبات‌کننده خوانده مورد سرزنش قرار داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید