• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53260
+
-

یک روز قبل از افتتاح

مسئولان می‌گویند همه چیز برای آغاز نمایشگاه کتاب آماده است

یک روز قبل از افتتاح

مرتضی کاردر/روزنامه‌نگار

خواندن توانستن است

خبـر‌های اختصاصی خبرنگاران همشهری از ســی‌و‌دومــیـن نمایشگاه کتاب تهران


سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز رسما افتتاح شده و از ساعت 10صبح فردا کار خود را آغاز می‌کند. مصلای تهران از چهارم تا چهاردهم اردیبهشت از ساعت 10صبح تا 20عصر میزبان انبوه علاقه‌مندان کتاب است. از امروز در ستونی با عنوان «خواندن توانستن است » به گزارش اتفاق‌های سی‌و‌دومین نمایشگاه کتاب می‌پردازیم.

در انتظار صبح فردا
یکی از مشکلات همیشگی نمایشگاه کتاب آماده‌سازی نمایشگاه در روزهای پایانی است که سبب می‌شود در یکی دو روز نخست بخشی از نمایشگاه آماده خدمت‌رسانی نباشد و مخاطبان سرگردان شوند. قادر آشنا، مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت ارشاد و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب که مسئولیت اجرایی نمایشگاه را به‌عهده دارد به همشهری می‌گوید: «همه کارها و مقدمات آماده‌سازی نمایشگاه انجام شده و کارهای باقیمانده تا صبح چهارشنبه انجام می‌شود و من به شما و مخاطبان کتاب اطمینان می‌دهم که تا صبح فردا با هیچ مشکلی در نمایشگاه مواجه نخواهیم بود.» 

جای کافی برای استراحت فراهم شده
وعده دیگری که قادر آشنا به همشهری می‌دهد افزایش جای استراحت مخاطبان و بازدیدکنندگان است؛ یکی از معضلاتی که همواره در مصلای تهران وجود داشته  این است که نیمکت‌ها و فضاهایی که برای استراحت درنظر گرفته شده، تکافوی انبوه مخاطبان نمایشگاه را نمی‌کند. قادر آشنا می‌گوید: «با همکاری معاونت خدمات شهری و شهرداری منطقه7 امکانات بیشتری برای استراحت بازدیدکنندگان فراهم شده است. هم نیمکت‌های بیشتری در محوطه مصلی چه در نزدیک شبستان، چه در حیاط‌ها و ورودی‌های مختلف قرار گرفته است و هم برای بارش احتمالی باران تمهیداتی اندیشیده‌ایم. امیدوارم که امسال فضای کافی برای استراحت بازدیدکنندگان فراهم باشد و کتاب‌دوستان با رضایت از نمایشگاه بازدید کنند.»

ارسال کتاب از طریق باجه‌های مجازی
یکی از مشکلاتی که خریداران عمده مثل دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های عمومی و مخاطبان شهرستانی در نمایشگاه کتاب همواره با آن مواجه بوده‌‌اند دشواری‌های ارسال پستی کتاب است. همیشه کنار باجه‌های پست صف‌های درازی تشکیل می‌شود که متقاضیان ارسال پستی کتاب مجبورند گاه ساعتی را در صف بگذرانند. به‌گزارش ایبنا، امسال 2غرفه ثابت و یک غرفه سیار پست در نمایشگاه برای نمایشگاه پیش‌بینی شده است. از همین ابتدا به‌نظر می‌رسد که تعداد غرفه‌ها باید بیشتر از این‌ باشد و 3 غرفه برای انبوه مخاطبانی که می‌خواهند کتاب‌های خود را با پست ارسال کنند، کفایت نمی‌کند. اما ابتکار شرکت پست برای نمایشگاه سی‌‌و‌دوم طراحی یک سامانه جدید به نام «صاپست» است. این سامانه مخاطبان را از درج مکرر نام و نشانی روی جعبه‌ها بی‌نیاز می‌کند و صرف درج کد دریافتی از صاپست برای ارسال بسته‌های کتاب به مقصد کافی است.
بابک افروز، مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار به ایبنا گفت: ایجاد «باجه مجازی» در نمایشگاه از دیگر خدمات جدید شرکت پست در این دوره از نمایشگاه کتاب است. متقاضیان به‌ویژه شرکت‌ها و مؤسسات می‌توانند در هر نقطه حتی در منزل با نصب نرم‌افزار، اطلاعات را وارد کنند. بعد از ورود اطلاعات، سیستم، بار‌کد پستی اختصاصی برای کاربر صادر می‌کند. بعد از صدور بار‌کد مأمور شرکت برای دریافت بسته به نشانی متقاضی ارسال بسته، مراجعه خواهد کرد.

هیچ کتابی توقیف نشد
در پی خبرهایی درباره ممنوعیت بعضی از کتاب‌ها از حضور در نمایشگاه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که هیچ کتابی از حضور در نمایشگاه کتاب منع نشده است. محمدجواد مرادی نیا به مهر گفت: که از طرف اداره کتاب هیچ اثری از حضور در نمایشگاه منع نشده است. تنها در یک مورد سوء تفاهمی پیش آمده بود که آن هم در گفت‌و‌گو با ناشر صحبت کرده‌ایم. 
پیش‌تر در خبرهای غیررسمی اعلام شده بود از تجدید چاپ کتاب «بند محکومین» اثر کیهان خانجانی جلوگیری شده و «کوچه ابرهای گمشده» در آستانه چاپ چهارم توقیف شده است.  


مای جیا به جای ایشی گورو 



مهدی حسین‌زادگان، مدیر داخلی نشر ققنوس، در گفت‌و‌گو با ایبنا از رایزنی‌هایی برای دعوت از کازوئو ایشی‌گورو و آلن دوباتن خبر داده بود. به گفته حسین‌زادگان به‌دلیل عدم‌همکاری نهادهای مربوطه برای زمینه‌سازی دعوت از این دو نویسنده نشر ققنوس نیز از دعوت این دو منصرف شده است. نشر ققنوس همزمان با نمایشگاه کتاب در سال گذشته اورهان پاموک را به تهران دعوت کرد اما بروز حاشیه‌هایی سبب شد که اورهان پاموک نتواند در غرفه نشر ققنوس حاضر شود. به گفته حسین‌زادگان «دعوت از پاموک بیش از کار ناشر، کاری در سطح ملی بود. اگر پارسال اتفاق‌هایی می‌افتاد که مدنظر ما بود، شاهد حضور یک نوبلیست در نمایشگاه کتاب بودیم و به این روند ادامه می‌دادیم. مذاکراتی هم برای دعوت ایشی‌گورو و آلن دوباتن انجام شد تا برای حضور این افراد در نمایشگاه امسال و سال بعد رایزنی کنیم اما اتفاق‌هایی که افتاد ما را دلسرد کرد». امسال نشر ققنوس میزبان مای جیا نویسنده چینی است که رمان «کشف رمز» او را منتشر کرده است. کشور چین مهمان خارجی نمایشگاه سی‌و‌دوم است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید