• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53198
+
-

سیل، راه‌های لرستان را شست

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان: محور خرم‌آباد - پلدختر مهم‌ترین جاده استان بود که در سیل اخیر صد درصد تخریب شد

نمای نزدیک
سیل، راه‌های لرستان را شست

فاطمه حافظی|  خرم آباد- خبرنگار:

با وقوع سیل، بسیاری از راه‌های اصلی لرستان آسیب و خسارت‌ دیده و برخی از آنها مسدود و صد درصد تخریب شده‌اند. با این حال، راه‌های جایگزین برای تردد خودروها در نظر گرفته شده تا این استان بیش از پیش در محرومیت قرار نگیرد و حداقل تردد در آن جریان داشته باشد. در این میان نباید نقش و حضور پررنگ پیمانکاران را برای بازگشایی راه‌ها نادیده گرفت زیرا با تمام توان در صحنه حضور داشتند.مهم‌ترین جاده استان محور خرم‌آباد - پلدختر است که بر اثر سیلاب به صورت صد درصدی تخریب شده است.

پروژه تعریض این محور طی چندین سال تنها توانسته بود به پیشرفتی معادل 40 درصد برسد اما با سیلاب اخیر همین 40 درصد هم که به کندی به دست آمده بود، از بین رفت و حالا باید منتظر احیا و احداث جاده جدید در این محور باشیم. شاید این پروژه این بار بتواند در مدت کمی به بهره‌برداری برسد، البته با عزم جدی مسئولان کشوری و تخصیص اعتبارات مناسب به آن.


خسارت‌20تا100درصدی

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان به وقوع سیل فروردین امسال و وارد آمدن خسارت به راه‌های این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اثر وقوع این سیل 2 هزار کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی لرستان به صورت جدی آسیب دیده است و هزار بنای فنی شامل پل‌های مسیر اصلی، پل‌هایی که روی رودخانه کشکان قرار داشتند و پل‌های روستایی با خسارت مواجه شده‌اند.«رضا خالقی» می‌افزاید: خسارت‌های واردشده به ابنیه‌ فنی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد است.
وی تصریح می‌کند: طبق برآوردهای اولیه و به صورت تقریبی میزان خسارت وارد شده به راه‌ها و ابنیه‌ استان 1500 میلیارد تومان است. البته این ارزیابی‌ها نهایی نیست و ممکن است حین فعالیت و با انجام ارزیابی‌های بیشتر میزان خسارت افزایش پیدا کند.


اختلال در جاده‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان می‌گوید: بر اثر وقوع سیل بسیاری از زیرساخت‌ها و راه‌های مواصلاتی استان مسدود یا مختل شده‌اند و برخی از آنها همچنان مسدودند یا تردد در آنها با اختلال همراه است. تردد در جاده‌های خرم‌آباد - کوهدشت و خرم‌آباد- پلدختر بر اثر سیلاب کاملا مختل شده و تردد در آن تنها برای خودروهای امدادی میسر است.خالقی می‌افزاید: مسیر چغابل - سوری نیز به دلیل تخریب پل بابازید کاملا مسدود است و حتی امکان بردن مصالح وجود ندارد. باید منتظر برنامه‌‌ریزی دقیق باشیم تا بتوانیم این مسیر را بازگشایی کنیم.وی ادامه می‌دهد: پایه‌های پل شهر سپیددشت نیز سست شده است و امکان تردد روی آن وجود ندارد.


پیمانکاران؛ بازوی یاری‌دهنده دولت

خالقی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به پروژه‌های راه و شهرسازی اشاره می‌کند و می‌گوید: وقوع سیل بسیاری از پروژه‌های راه استان را تحت‌الشعاع قرار داده است. بیشتر پیمانکاران وسایل و تجهیزات خود را برای کمک به سیل‌زدگان و بازگشایی راه‌ها از پروژه‌ها خارج کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: پیمانکاران بخش خصوصی در یک حرکت جهادی نشان دادند که دولت و ملت یکی هستند و بدون هیچ چشم‌داشتی برای جبران خسارات سیل ماشین‌آلات خود را در اختیار قرار داده‌اند. مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان ادامه می‌دهد: پیمانکاران بخش خصوصی بدون هیچ قرارداد مالی‌ای بیش از ۱۰۰دستگاه ماشین سنگین را در ۲۱ محور شامل راه اصلی خرم‌آباد - پلدختر از مسیر ویسیان - معمولان، محورهایی مانند کوهدشت شمالی مسیر چم‌چرا - دوآب، محور بلیلوند، دلبرسادات، سرفراش و محورهای شهرستان دلفان از جمله گردنه گاماسیاب و شهرهای نورآباد و خرم‌آباد در اختیار ما گذاشتند.وی می‌افزاید: ولی پروژه‌ای که بیشترین آسیب را متحمل شده و تحت تاثیر قرار گرفته، پروژه چهاربانده خرم‌آباد - پلدختر است.خالقی می‌گوید: در نقشه قبلی چند تونل داشتیم اما با توجه به خسارت‌های واردشده، قطعا برای احیای جاده و چهاربانده کردن آن ممکن است تعداد تونل‌ها افزایش پیدا کند.


تامین اعتبارها از توان خارج است

خالقی اظهار می‌کند: تنها کاری که الان می‌توانیم انجام دهیم، بازگشایی راه‌های روستایی و مواصلاتی است. اولویت اول محور خرم‌آباد- پلدختر است که در مسیر معمولان در محدوده تنگ تیر تا چم حیدر بسته شده و در حال بازگشایی آن هستیم.
این مسئول می‌گوید: میزان اعتبار لازم برای جبران خسارت‌های واردشده به راه‌ها در مناطق سیل‌زده بسیار بالاست و می‌توان گفت تامین آن حتی از توان وزارتخانه خارج است.


تخریب 600 پل

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای لرستان نیز در مورد خسارت‌های واردشده به راه‌های استان می‌گوید: بر اثر وقوع سیل خسارت‌های زیادی به راه‌ها، ابنیه، تاسیسات و... راه‌های استان وارد شده است.
«حبیب جمشیدی» می‌افزاید: تاکنون تقریبا 600 پل تخریب شده و به دلیل ارزیابی و بازرسی نشدن برخی نقاط، این تعداد قابل افزایش است.وی ادامه می‌دهد: 300 کیلومتر راه اصلی (شامل محورهای خرم‌آباد - پلدختر، خرم‌آباد - کوهدشت، بابازید - سیمره، الشتر – ازنا - الیگودرز، خرم‌آباد - بروجرد و...) دچار خسارت شده‌اند.جمشیدی بیان می‌کند: طبق برآورد اولیه، 1200 میلیارد تومان خسارت به راه‌های موجود وارد شده که این میزان قابل افزایش است.


نصب 5 پل در دست اقدام

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل لرستان می‌گوید: تعداد زیادی پل روی رودخانه‌های استان وجود داشت، اما همه آنها در سیل اخیر دچار خسارت یا تخریب کامل شده‌اند و در حال حاضر 5 پل در دست نصب داریم.
وی اضافه می‌کند: این پل‌ها در مناطق سد زیودار در پلدختر، دوآب در الشتر، چم شهران کوشکی در معمولان و کلات زیودار در پلدختر در حال نصب هستند و رایزنی برای نصب پل در کوهدشت را در نظر داریم. البته گذشته از این موارد، پل بیشه دچار خسارت شده است که نصب پل در این منطقه نیز در اولویت قرار دارد.

جمشیدی به بازگشایی برخی راه‌ها اشاره و عنوان می‌کند: برای مسیرهای مسدودشده به صورت موقت در تمام نقاط، در کنار جاده اصلی، راه خاکی یا واریانس را تعبیه کرده‌ایم که تردد‌ها انجام شود.وی می‌گوید: علاوه بر این، بر اثر حجم بالای سیلاب، تمامی پروژه‌های راهداری تعطیل شده‌اند و پیمانکاران در بخش‌های بازگشایی راه‌های روستایی و اصلی با این اداره کل در حال همکاری هستند. معاون راهداری اداره کل راهداری و‌ حمل‌ نقل لرستان به جاده خرم‌آباد - پلدختر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بنا بر اصرار سازمان راهداری، جاده تخریب‌شده در همان مسیر قبلی احیا و احداث می‌شود و بناست که جاده جدید با عملیات بهتر و مقاومت بیشتر ساخته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید