• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53191
+
-

پرداخت کمک بلاعوض به کشاورزان

گلستان در سیلاب اخیر نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی خسارت دید

کشاورزی
پرداخت کمک بلاعوض به کشاورزان

 بنیامین شریعتی اشرفی |  گرگان - خبرنگار:


خسارت‌های بخش کشاورزی در گلستان به عنوان محوری‌ترین پایه اقتصادی استان، برآورد شد. حالا دولت اعلام کرده که اولویت پرداخت کمک بلاعوض با کشاورزان است؛ چراکه گلستان یکی از 4 قطب بزرگ و نخست کشاورزی کشور است و نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی کشور به‌ویژه اقلام اساسی مانند گندم دارد.


کمک به کشاورزان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان در این زمینه می‌گوید: اولویت اول در پرداخت کمک بلاعوض به خسارت‎دیدگان سیل اخیر با کشاورزانی است که محصول تولیدی آنها از بین رفته باشد.

«محمد حمیدی» توضیح می‌دهد: پیرو ماده یک بند «الف» دستورالعمل اجرایی نحوه و چگونگی پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان‎قیمت به کشاورزان خسارت‎دیده از سیل فروردین 1398 موضوع بند «3» مصوبه شماره 1205/ت 56438 ه مورخ یازده فروردین 1398 هیات وزیران، تشکیل کارگروه غرامت سیل، برای ارائه راهکارهای پیشنهادی با دقت و سرعت عمل در شناسایی کشاورزان خسارت‌دیده و پرداخت خسارت در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان می‌کند: کسانی که زمین زراعی، باغی یا مزارع و استخرهای پرورش ماهی آنها خسارت‎دیده و از بین رفته، از محل اعتبارات ارزان‌قیمت معرفی و حمایت خواهند شد.


جهاد کشاورزی متقاضیان را معرفی کند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان می‌گوید: پرداخت تسهیلات با معرفی سازمان جهاد کشاورزی و به صورت ضمانت زنجیره‎ای انجام می‎شود، همچنین طبق دستورالعمل اجرایی فوق‌الذکر در صورتی‎که خسارت‎دیدگان در فهرست بدهکاران سیستم بانکی قرار داشته باشند تمام بدهی آنها به مدت 3 سال استمهال می‎شود.


وی بیان این‌که نخستین جلسه کارگروه استانی به ریاست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دبیری ریاست سازمان جهاد کشاورزی و اعضای منتخب برگزار شد، اظهار می‌کند: سهم استان در تامین اعتبار کمک بلاعوض به خسارت‎دیدگان سیل 1398، مبلغ 321 میلیارد تومان مصوب هیات وزیران بوده که در حال حاضر مبلغ 162 میلیارد تومان به میزان 50 درصد آن به حساب استان واریز شده است. مبلغ 1758 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‎قیمت هم از طریق بانک‎های عامل، پرداخت خواهد شد.


خسارت سنگین به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان هم میزان خسارت‌های بخش کشاورزی را گسترده و نیازمند نگاه ویژه می‌داند و می‌گوید: ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت پاییزه گلستان در سیل خسارت دید. 1950 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.
«مختار مهاجر» می‌افزاید: سیل اخیر به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در شهرستان‌های کلاله، گنبد، مینودشت، آق‌قلا، گمیشان، بندرترکمن، کردکوی، گرگان و بندرگز ۱۰۰درصد خسارت وارد کرد.

وی بیان می‌کند: ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی استان که زیر کشت پاییزه گندم، جو، سیب‌زمینی و چغندرقند قرار داشت، تحت تاثیر طغیان رودخانه‌های قره‌سو و گرگان‌رود قرار گرفت.مهاجر توضیح می‌دهد: در نخستین اقدام کشاورزان باید از آن دسته اراضی که از آسیب سیل در امان مانده مراقبت کنند و در مزارعی که هنوز قابلیت دارند کوددهی را انجام دهند، زیرا به دلیل وجود رطوبت احتمال آسیب و هجوم آفات به اراضی بسیار بالاست، بنابراین قطعا باید مبارزه با آفات و سم‌پاشی را شروع کرد.برای سم و کودپاشی کارشناسان سازمان جهادکشاورزی در مزارع حضور خواهند داشت تا همه امور بر اساس استاندارد انجام شود.


سمپاشی علیه آفات نباتی   

کشاورزان گلستانی و مسئولان این حوزه در استان از هجوم آفات و گسترش خسارت‌ها در این بخش نگرانند.چند روز قبل اطلاعیه‌ای در وب‌سایت اطلاع‌رسانی سازمان جهادکشاورزی گلستان منتشر شد. در متن این اطلاعیه که حامل پیامی هشدار‌گونه است، آمده: «با توجه به شرایط آب و هوایی( ابری بودن هوا همراه با بارش‌های مداوم) و لزوم سمپاشی مزارع از کشاورزان عزیز تقاضا می‌شود به نکات ذیل توجه فرمایند.

امکان توسعه بیماری‌های مختلف از جمله زنگ‌ها، سفیدک‌ها، لکه‌برگی‌ها و فوزاریوم در غلات از جمله گندم قطعی است، خواهشمندیم نسبت به بازدید از مزارع به اتفاق کارشناس پهنه و نهایتا سمپاشی مزارع در اولین فرصت اقدام فرمائید.
کشاورزان گرامی با توجه به شیوع بیماری قارچی نسبت به سمپاشی مزارع گندم خود اقدام کنید و در زمان سمپاشی از مخلوط کردن سموم قارچ‌کش با کودهای مایع بپرهیزید».

موضوعی که «مجتبی معیری» کارشناس کشاورزی درباره ضرورت جدی گرفتن آن هشدار می‌دهد. معیری می‌گوید: شرایط سیلاب به گونه‌ای رقم خورده که بستر مناسبی برای رشد آفات به‌ویژه در مزارع گندم ساخته است. متاسفانه اجتناب از سم‌پاشی و یا بی دقتی در استفاده از سموم می‌تواند خسارت سیلاب را دوچندان کند. 

او ادامه می‌دهد: اگر چه دولت شرایط کمک بلاعوض به کشاورزان سیل‌زده را فراهم کرده است اما خسارت دوباره می‌تواند مشکلات بیشتری در تامین اقلام کشاورزی ایجاد کند و موضوع تنها در محدوده خسارت وارد شده به یک صنف باقی نمی‌ماند.  معیری اضافه می‌کند: استفاده از کارشناسان متبحر در این دوره به شدت توصیه می‌شود تا هم خسارت‌ها کاهش پیدا کند و هم مشکلی در تامین نداشته باشیم. ممکن است بخشی ازکشت‌های بهاره و تابستانه هم تحت تاثیر این سیلاب قرار بگیرد. بنابراین حساسیت توجه به هشدارهای جهادکشاورزی دو چندان می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید