• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53186
+
-

آب‌گرفتگی خزانه‌های برنج در گیلان

آسیب‌های بارش مداوم باران متوجه گیلان شده است

کشاورزی
آب‌گرفتگی خزانه‌های برنج در گیلان

‌مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:


نیمه دوم فروردین اوج زمان خزانه‌گیری برنج در گیلان است. اما امسال به دلیل تداوم بارش‌ها شالیکاران برخی نقاط استان با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند که زیر آب رفتن خزانه‌های برخی شهرستان‌ها از این جمله‌اند.
یکی دو هفته است که خزانه‌گیری برنج در گیلان آغاز شده و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی موج دوم بارش‌ها در گیلان شروع شده است.‌ بارش‌های اخیر جز آب‌گرفتگی معابر در برخی شهرها موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها با حجم و سرعت زیاد، همچون رودخانه سپیدرود در آستانه اشرفیه، قطع راه ارتباطی پل چهارده در این شهرستان، آب‌گرفتگی معابر شهر آستارا و برخی روستاهای غرب گیلان شده است.


 آب‌گرفتگی خزانه برنج در صومعه‌سرا و آستارا

اما مهم‌تر از همه اینها آب‌گرفتگی خزانه برنج در برخی روستاهای صومعه‌سرا و آستارا بوده است. اکنون ۹۵ درصد خزانه برنج در ۷ روستای صومعه‌سرا از گیلان دچار آب‌گرفتگی و خسارت شد.
به گفته رئیس جهاد کشاورزی صومعه‌سرا، در روزهای ابتدای هفته بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌های بهمبر، ۹۵ درصد خزانه‌های برنج صومعه‌سرا در روستا‌های مازندران محله، آقامحله، بهمبر، بیشه‌گاه، ارم سادات، پشتیر طاهر گوراب و چکوور صومعه‌سرا به زیر آب رفته است. «داوود توفیقی» افزود: برخی جاده‌های فرعی این شهرستان و دست‌کم ۲۰ خانه در روستا‌های بهمبر، مازندران محله، پشتیر طاهر گوراب، نفوت و معاف وزیری دچار آب‌گرفتگی شده است.


 خزانه‌های برنج آستارا زیر آب رفت

 خزانه‌های برنج در شالیزارهای آستارا که برای آماده‌سازی بذرها برای نشا ایجاد شده است، به علت بارندگی‌ها زیر آب رفت.افزایش سطح آب شالیزارها و آب‌گرفتگی خزانه‌ها بیشتر در محدوده اراضی کشاورزی روستای دربند و حاشیه تالاب استیل آستارا مشهود است. مدیر جهاد کشاورزی آستارا هم گفت: با توجه به نیاز بذرهای برنج به آب کافی، آب‌گرفتگی خزانه‌ها برای این‌ مدت مشکلی ندارد.«ایرج شیارکار» افزود: اگر بعد از نشای بذرها، سیلاب به شالیزار وارد شود، خسارت خواهد زد و هنوز مرحله نشا آغاز نشده است.


توصیه‌های کشاورزی تهک 

بارش برف در ارتفاعات گیلان موجب آسیب به شکوفه‌های درختان میوه شد. هرچند که در برخی از سال‌ها بارش برف و باران دراین ایام روی داده است، اما بارش‌های سال جاری بیش از قبل بوده است.
با این حال در گیلان هم سامانه‌ای، به نام سامانه تهک وجود دارد که وظیفه‌اش هواشناسی کشاورزی است. اکنون که بارش باران موحب خسارت به خزانه‌های برنج شد، این سامانه به کشاورزان درباره نشای برنج هشدار می‌دهد. 

هواشناسی کشاورزی گیلان (تهک) از کشاورزان خواست مواردی چون احتیاط در انتقال نشای محصولات جالیزی از خزانه به زمین اصلی، مدیریت و تنظیم دمای سالن‌های پرورش طیور و دام، عدم کوددهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، تغذیه کندوهای زنبور عسل با غذای کمکی به دلیل کاهش دما لحاظ شود.همچنین از برنجکاران خواسته شده تا ۷ اردیبهشت ماه، از انتقال هرگونه نشای برنج از خزانه به زمین اصلی خودداری کنند و تقویم زراعی اعلام‌شده توسط سازمان جهاد کشاورزی را رعایت کنند. تخلیه آب کرت‌های خزانه برنج نیز از دیگر موارد تاکید شده است.

همچنین باغداران به دلیل کاهش محسوس دما، برای جلوگیری از سرما زدگی باغ‌ها اقدام به سوزاندن کاه و کلش یا روشن کردن بخاری باغی کنند.
با این حال علی رغم توصیه‌های تهک، بهتر بود این نهاد از قبل برنامه‌ای برای عدم ایجاد بحران می‌داشت. نظیر توصیه به کشاورزان باغدار و برنجکار برای به تاخیر انداختن کشت و کار تا اکنون خزانه برنج آنان زیر آب نرود.


پل‌های ارتباطی در معرض تهدید

از فروردین امسال به دلیل بارش‌های مداوم باران و بالا آمدن حجم آب رودخانه‌ها، برخی پل‌ها دچار آب‌گرفتگی موقت می‌شوند اما وضع پل روستای چهار ده آستانه اشرفیه موجب قطع راه ارتباطی اهالی این روستا شده است.

 در مدت حاضر آب بسیاری از رودخانه‌های این شهرستان بالا آمده و به دلیل عدم انجام لایروبی مناسب، آنها را در معرض تهدید و طغیان قرار داده است. از جمله بالا آمدن آب رودخانه سفیدرود در آستانه اشرفیه در نزدیکی پارک ساحلی این شهر که محل اجرای پروژه پل کابلی این شهر است. باید اضافه کرد که فروشگاه‌ها و ساختمان فنی و حرفه‌ای این شهرستان در مجاورت و حریم این رودخانه است. 

همچنین پایه‌های پل قدیمی این شهر که ساخت آن مربوط به دهه ۴۰ است، در هفته‌های اخیر در معرض آسیب قرار دارد. این در حالی است روزانه خودروهای سبک و سنگین بسیاری از این پل عبور می‌کنند. 


افزایش تولید برنج  

مدیر جهاد کشاورزی رشت گفت: با توجه به شرایط جوی مناسب، پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد افزایش تولید برنج سفید در این شهرستان باشیم.
«مسعود اسدی‌پرور » با بیان این‌که رشت بزرگ‌ترین شهرستان تولیدکننده برنج کشور است، گفت: تاکنون شخم اول در بیش از 80 درصد از شالیزارهای این شهرستان انجام شده که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: شرایط جوی و وجود آب مناسب یکی از دلایل مهم ترغیب شالیکاران برای ورود به مزارعشان و انجام شخم اول بوده است.
اسدی‌پرور با بیان این‌که با توجه به شرایط جوی موجود به شالیکاران توصیه می‌کنیم هماهنگ با تقویم زراعی برای نشا وارد شالیزارهایشان شوند، ادامه‌ داد: تاکنون به صورت موردی نشا در شالیزارهای رشت انجام شده است.

وی با بیان این‌که کاهش هزینه تولید برنج یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری در شالیزارهای رشت است، بیان کرد: مکانیزاسیون می‌تواند در تحقق این مهم بسیار موثر باشد و به همین دلیل هر کشاورزی که بخواهد برای شالیزارش ماشین‌آلات تهیه کند به بانک معرفی می‌شود تا تسهیلات لازم را دریافت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید