• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53131
+
-

گزارشی از خدمات‌رسانی شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده

کار تمام نشده‌است

گزارش
کار تمام نشده‌است

ماشین آلات و نیرو‌های شهرداری تهران با کمک داوطلبان در حال ساخت سیل‌بند برای ایمن نگه داشتن مناطق مسکونی هستند.
به گزارش همشهری، بحران سیل در خوزستان همچنان ادامه دارد. «مد» باعث اعلام حالت فوق‌العاده در آبادان، خرمشهر و شادگان شده است تا اهالی این مناطق نگران بالا‌آمدن آب باشند. با وجود تلاش نیرو‌های اعزامی و مردم محلی، بخش وسیعی از مناطق مسکونی این استان همچنان در معرض سیل قرار دارد. 
چند روز پس از سفر شهردار تهران به این استان رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز به مناطق سیل‌زده خوزستان رفتند و در جلسه شورای شهر اهواز حضور پیدا کردند.
به گزارش همشهری، در بازدید پیروز حناچی و همراهانش از منطقه دشت آزادگان که به شهرداری تهران سپرده شده است مشخص شد که با وجود زیر آب رفتن اراضی کشاورزی، اهالی روستا‌های این بخش توانسته‌اند با ساختن سیل‌بند‌ها و دیواره‌های خاکی مانع ورود آب به مناطق مسکونی شوند. اما از آنجا که ارتفاع آب در پشت این سیل‌بند‌ها تا 2متر و بیش از آن هم می‌رسد، باید یک لایه سیل‌بند دیگر با ارتفاع بیشتری در پشت لایه اول ساخته شود تا نگرانی بابت بارندگی‌های ناگهانی و افزایش سطح آب از میان برود. ماشین‌آلاتی که از سوی شهرداری تهران فرستاده شده بود کار خود را شروع کرد و با ایجاد سیل‌بند‌های به هم پیوسته، خطر آب‌گرفتگی وسیع را در برخی مناطق کاهش داد. علاوه بر این کمک‌های جمع‌آوری شده مردمی و سازمانی نیز به مناطق سیل‌زده کشور ارسال می‌شود.

۱۰ میلیارد تومان کمک‌رسانی
معاون خدمات شهری شهرداری تهران، از ارسال دومین محموله تجهیزات و نیروهای انسانی به مناطق سیل زده استان خوزستان خبر داد.
«مجتبی یزدانی» به مصوبه شورای شهر تهران درباره صدور مجوز برای ارسال کمک‌های شهرداری تهران به مناطق سیل زده براساس خواسته شهردار پایتخت، اشاره کرد و گفت: با هماهنگی استانداران 3استان، تجهیزات به مناطق اعزام می‌شود و براساس مصوبه شورا که با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به تصویب رسید می‌توانیم کمبود تجهیزات را جبران کنیم. معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به نیاز استان خوزستان به ادوات و ماشین آلات عنوان کرد: مسئولان استان خوزستان تجهیزاتی که نیاز دارند را به تهران اعلام کردند و ۵ لودر، ۳ بیل مکانیکی، ۳ جرثقیل، ۱۵ کمپرسی برای حمل خاک و ۲۵ خودرو به خوزستان ارسال شد. همچنین ۱۵۰ نیروی انسانی از شهرداری تهران برای آخرین مراحل نظافت وارد گلستان می‌شوند. او با تأکید بر اینکه تجهیزات به استان‌های گلستان و لرستان با هماهنگی استانداران ارسال می‌شود، گفت: از شهرداری تهران نمایندگانی در این استان‌ها مستقر هستند و در جلسات مدیریت بحران نیز شرکت می‌کنند. به همین دلیل یک تیم مجهز با حضور ۱۵۰ نیرو و ماشین آلات مناسب به‌منظور پاکسازی نهایی به گلستان و شهرهای آق قلا و گمیشان اعزام خواهد شد. تیم مجهز به چند دستگاه خاور و واترجت است تا گل و لای خانه‌ها را جمع‌آوری کند. به گفته او، در روز‌های آینده گروهی به همین شکل برای پاکسازی به خرم آباد فرستاده خواهد شد.
از ابتدای وقوع سیل، شهرداری تهران به جمع‌آوری کالا‌های مورد نیاز سیل‌زدگان پرداخت. این کالا‌ها و اقلامی که در هر منطقه جمع‌آوری می‌شوند در همان منطقه مورد بازبینی قرار می‌گیرد؛زیرا شهرداری به هیچ عنوان اقلام دست دوم به این مناطق ارسال نمی‌کند. این اقلام در نهایت در خوزستان با حضور نماینده شهردار تهران و نیروهای هلال احمر توزیع می‌شود. او با بیان اینکه آخرین مرحله در امداد رسانی در مناطق سیل‌زده بحث نظافت است، تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با استان‌ها انجام می‌شود و تا زمانی که به شهرداری تهران نیاز باشد، نیروها و تجهیزات در این مناطق حضور خواهند داشت.

ساخت 6سیل بند 
نیروهای شهرداری تهران در چند روز اخیر در 3منطقه ابوجلال، سبحانیه و مالکیه مشغول خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان از طریق ساخت و مرمت سیل‌بند بودند.
در محدوده «ابوجلال» ۴ سیل‌بند در دو طرف رودخانه کرخه به طول تقریبی 5/4کیلومتر ساخته شد. این سیل بندها به عرض ۴ متر و به ارتفاع ۳ متر با به کارگیری ۱۲ کامیون، یک لودر، ۸ نیسان و دو مینی لودر که از سوی شهرداری تهران تامین شده بود، با کمک ۳۰۰ نفر از نیروهای مردمی ایجاد شده است.
در منطقه «سبحانیه» ساخت 5/3کیلومتر سیل‌بند با کمک و نظارت مستقیم شهرداری تهران صورت گرفت. این سیل‌بند به ارتفاع ۳ متر به وسیله ۸ کامیون، یک لودر و با همکاری ۴۰۰نیروی داوطلب مردمی ایجاد شده است. در «مالکیه» هم سیل‌بندی به طول یک کیلومتر، عرض 5/3متر و ارتفاع ۴ متر به اضافه یک کیلومتر خاکریز با استفاده از ۱۵ کامیون، دو لودر و ۳۰۰ نیروی داوطلب مردمی به‌مدت ۶ روز انجام شد.
هم‌اکنون نیروهای شهرداری تهران به همراه نیروهای شرکت آبفای تهران، سپاه پاسداران و نیروهای داوطلب مردمی در حال ساخت سیل‌بند در روستای «سابله» از توابع شهرستان بستان هستند.

نماینده شهردار تهران در امدادرسانی به مناطق سیل زده خوزستان درباره رویکرد‌ شهرداری تهران در این روند کاری گفت: برای ساخت و ترمیم سیل بندها، مناطق شهری را در اولویت قرار دادیم. با توجه به اقداماتی که انجام شد شهر‌هایی مانند کوت سیدنعیم، سوسنگرد و بستان دچار سیل و آبگرفتگی نشدند.
شاپور رستمی اظهار کرد: وسیع‌ترین سیل بند مربوط به بستان بود که حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد؛ در واقع شکستن این سیل بند باعث روان شدن سیل در مناطق اطراف شده است که با تکمیل ۱۰ کیلومتر دیگر، مشکل رفع می‌شود. البته ترمیم این قسمت به‌دلیل فشار زیاد مشکل است. از سوی دیگر به گفته فرماندار تهران، نیروهای عملیاتی با کامیون‌های کمپرسی و سایر ماشین‌آلات سنگین به‌صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند تا سیل بند بستان به سوسنگرد را مستحکم کنند.
عیسی فرهادی دراین‌باره افزود: با تحکیم نهایی این سیل بند تردد اهالی منطقه به‌خصوص جاده بستان به سوسنگرد با ایمنی بیشتری انجام خواهد شد.

  135دستگاه و 350نیرو

رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند: در نخستین اعزام ۱۹ دستگاه و ۲۵ نفر از نیروی انسانی سازمان مدیریت پسماند به استان گلستان اعزام شدند که تا هفته پیش در آنجا مشغول به‌کار بودند. تا امروز ۱۳۵ دستگاه ماشین آلات تخصصی به ۳ استان سیل زده ارسال شده است. ۳۵۰ نفر از نیروهای انسانی این سازمان نیز جهت پاکسازی به لرستان، گلستان و خوزستان اعزام شده‌اند.

اعضای شورای شهر تهران در اهواز


رئیس شورای شهرتهران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر با حضور در استان خوزستان، ضمن دیدار با مسئولان مدیریت شهری اهواز، از اقدامات شهرداری تهران در این استان بازدید کردند. در این سفر که محسن هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری، محمود صادقی، مجید فراهانی و مجتبی یزدانی حضور دارند، در جلسه‌ای با شهردار، رئیس شورای شهر اهواز و مسئولان استانداری خوزستان، عملکرد مدیریت شهری و خدمات ارائه شده از سوی شهرداری تهران در حادثه سیل استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت و یزدانی معاون خدمات شهری و رستمی معاون مناطق شهرداری و مسئول مقیم تیم شهرداری تهران در استان خوزستان گزارش عملکرد خود را ارائه دادند. نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر در ادامه از دشت آزادگان و ٤ شهر محل خدمت نیروهای معین شهرداری تهران در خوزستان بازدید کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید