• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53101
+
-

خطر 123456برای جهان

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، میلیون‌ها نفر در جهان از ساده‌ترین رمز ممکن استفاده می‌کنند و حساب‌شان به راحتی قابل هک‌شدن است

خطر 123456برای جهان

هک‌کردن حساب‌های کاربران گاهی ساده‌تر از آن‌چیزی است که به‌نظر می‌رسد. نتایج تحقیقات مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس نشان می‌دهد رمز میلیون‌ها کاربر در جهان 123456است. یعنی برای هک کردن بسیاری از کاربران هیچ دانش فنی خاصی نیاز نیست. فقط باید نام کاربری‌شان را بنویسید و در قسمت رمز عبور 6 عدد اول صفحه کلید را تایپ کنید.

طرفداران میلیونی ساده‌ترین رمز جهان
به گزارش بی‌بی‌سی، آنهایی که عدد را به‌عنوان رمز عبور انتخاب کرده‌اند، عموما انتخاب‌های ساده و یکسانی دارند که قابل حدس هم هستند. بنا به نتایج این پژوهش که روی داده‌های عمومی تمرکز کرده، 23میلیون نفر از کاربرانی که به‌طور تصادفی از لیست انتخاب شده‌اند، پسوردشان 123456بوده. مقام دوم را رمز عبور 123456789در اختیار داشته که این یکی هم چندان دشوار و غیرقابل حدس‌زدن نیست.

«اشلی» در صدر
این پژوهش که برای نشان دادن میزان دانش عمومی مردم نسبت به امنیت سایبری انجام شده، نشان می‌دهد وضع در مورد کاربرانی که از حروف به جای اعداد بهره ‌برده‌اند، چندان بهتر نیست. آنهایی که کمی خلاقیت بیشتری نشان داده‌اند، ‌حرف‌های سمت چپ و بالای صفحه کلید یعنی qwerty را انتخاب کرده‌اند و کم‌حوصله‌ترها 6 بار عدد یک را به‌عنوان رمز عبور اکانت‌شان برگزیده‌اند. در بین اسامی افراد مثلا در انگلیس نام‌های اشلی، میشل، دنیل، جسیکا و چارلی از همه بیشتر استفاده شده است. برخی دیگر نیز نام تیم محبوب ورزشی‌شان را انتخاب کرده‌اند که باز هم قابل حدس زدن است. با وجود انتخاب رمز عبورهای ساده، بررسی نظرات کاربران داوطلب نشان می‌دهد، فقط 15درصد از افراد مطمئن هستند که حساب‌شان به اندازه کافی امن است. در مقابل اما انتظار می‌رود، 42درصد کاربران که اطلاع کمتری نسبت به امنیت مجازی دارند، ‌در ریسک کلاهبرداری آنلاین قرار داشته باشند. این نظرسنجی نشان داد کمتر از نیمی از کسانی که مورد پرسش قرار گرفتند، رمز عبورهایی را که سخت و پیچیده باشند انتخاب کردند.


خودتان باعث هک خودتان نشوید!

 پسورد مثل مسواک، یک وسیله شخصی است. پسوردتان را به کسی ندهید و هر چند وقت‌یک بار عوضش کنید. در انتخاب پسوردها این نکات را درنظر بگیرید:
 رمز عبور خوب باید بیشتر از ۸ کاراکتر باشد و در آن به‌صورت ترکیبی از عدد، حرف و علائم استفاده شود. فعال کردن تأیید دو مرحله‌ای را در اپلیکیشن‌های مختلف فراموش نکنید. این کار در اپلیکیشن‌های مختلف ازجمله توییتر، گوگل، واتس‌اپ و اینستاگرام باعث می‌شود تا امنیت شما افزایش پیدا کند. این کار باعث می‌شود تا حتی هکرها درصورت پیدا کردن پسوردتان با مشکل دیگری مواجه شوند. مثلا نیاز به فرستادن کد به‌صورت پیامک یا درخواست تأییدیه روی موبایل از روش‌های تأیید دو مرحله‌ای است.

این خبر را به اشتراک بگذارید