• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53098
+
-

قیمت قند، شکر و چای همچنان بالا ماند


آمارها نشان می‌دهد عرضه مقطعی شکر دولتی در مقابله با افزایش قیمت این محصول مؤثر نبوده و از ابتدای امسال قیمت شکر100درصد افزایش یافته است.

به‌گزارش همشهری، بررسی قیمت عمده‌فروشی و خرده فروشی کالاهای اساسی مانند روغن، قندوشکر، چای و انواع حبوبات بیانگر افزایش قیمت این اقلام در سال‌جاری به‌دلیل تصویب و تغییر برخی مصوبات دولت در زمینه نرخ ارز تخصیص یافته برای واردات این اقلام یا کارآمد نبودن میزان توزیع این اقلام برای جلوگیری از سیر صعودی قیمت‌هاست.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه به‌رغم تلاش‌های دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی، تغییر برخی سیاست‌های ارزی تخصیص ارز به این کالاها و عرضه جزئی قادر به مقابله با سیر صعودی قیمت این اقلام نبوده، گفت: اگرچه قیمت عمده فروشی برنج خارجی تثبیت شده و حتی در مواردی کاهش یافته اما نرخ برنج ایرانی رشد 20تا 25درصدی داشته است. محمد آقا طاهر در مورد قیمت عمده فروشی برخی دیگر از انواع کالاهای اساسی، افزود: با افزایش قیمت شکر دولت رشد توزیع این کالا را در دستور کار قرارداد و قبل ازعید هم قیمت عمده و خرده فروشی شکر افزایشی نسبی داشت. اما اکنون میزان عرضه شکر دولتی کم شده و افزایش 100درصدی قیمت این محصول به نسبت قبل از افزایش قیمت آن در سال 97را شاهد هستیم به‌نحوی که اکنون قیمت عمده فروشی شکر به 7هزار تومان افزایش یافته و قیمت عمده فروشی قند نیز 700تا هزار تومان بیشتر از شکر شده است. به گفته او سیر صعودی قیمت روغن نیز به‌دلیل شرایط عرضه شرکت‌ها که از پیش از عید آغاز شده همچنان ادامه دارد.

حبوبات؛ همچنان گران
آقا طاهر در مورد قیمت حبوبات نیز گفت: قیمت حبوبات نیز به‌دلیل مباحث مطرح در مورد حذف ارز دولتی واردات آن از قبل عید 15درصد افزایش یافته و به‌رغم اعلام تداوم تخصیص ارز دولتی همچنان بالا مانده است.

همچنین عرضه حبوبات تولید داخل از خرداد‌ماه با عدس شروع می‌شود که اگر شاهد رشد صادرات این محصول نباشیم، می‌تواند روی قیمت‌ها اثر بگذارد. با وجود این عدس تولید داخل فقط تکاپوی نیاز 3‌ماه بازار داخلی را می‌کند بقیه نیاز بازار و اغلب اقلام حبوبات باید از طریق واردات تامین شود.

افزایش قیمت چای خارجی
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش قیمت چای خارجی در بازار با اعلام خبر حذف ارز 4هزار و 200تومانی آن از 15فروردین‌ماه امسال خبر داد و گفت: به‌رغم اصلاح مصوبه دولت هنوزقیمت چای بالا مانده و بخشنامه‌ جدیدی نیز برای تخصیص ارز 4هزار و 200تومانی واردات آن ابلاغ نشده است. با وجود این با افزایش واردات با ارز دولتی امکان کاهش قیمت عمده فروشی چای در بازار وجود دارد. آقا طاهر، افزود: قیمت چای خارجی از پارسال تا‌کنون 50تا 70درصد افزایش داشته است اگرچه کارخانه‌های بسته بندی چای ازدرج قیمت و عرضه چای جدید به بازار خودداری کرده و منتظر نهایی شدن و مشخص شدن نرخ ارز واردات چای هستند. او افزود: با وجود این قیمت چای داخلی افزایش چندانی نداشته و نرخ خرده فروشی هر کیلوگرم چای ایرانی بهاره بنابر کیفیت در بازار از 25تا 60هزار تومان در نوسان است گرچه رشد عرضه چای تولید داخل می‌توان قیمت این محصول را نیز کاهش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید