• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53093
+
-

ادامه روابط مالی ایران و چین


در روزهای اخیر شایعات بسیاری منتشر شده مبنی بر اینکه روابط بانکی ایران و چین با مخاطره مواجه شده، اما مقامات رسمی اطمینان می‌دهند روابط مالی و اقتصادی ایران و چین رو به گسترش است و حتی قرار است یک کانال مالی مشترک با چین ایجاد شود، با این حال هنوز در تداوم روابط مالی ایران و چین تردید‌هایی وجود دارد.

به‌گزارش همشهری، بانک کونلون چین، تنها بانک چینی که با ایران کار می‌کند، به مشتریان خود اعلام کرده، عملیات بانکی با ایران را از ١١ اردیبهشت تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند. برخی خبر‌ها حاکی ازآن بود که تصمیم این بانک چینی در پی تصویب نشدن لایحه FATF در ایران انجام شده با این حال آنطور که خبر‌های غیررسمی نشان می‌دهد قرار است این بانک بعد از تمدید معافیت‌های تحریمی نفتی، بار دیگر روابط تجاری‌اش را با ایران از سر بگیرد. حتی دیروز معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و سفیر ایران در چین اعلام کردند سطح روابط مالی ایران و چین رو به گسترش است.

دیروز هم خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه بانکی اعلام کرد: قطع ارتباط بانک کونلون چین با ایران، هیچ ارتباطی با FATF ندارد و این بانک پس از تمدید معافیت‌های تحریمی نفتی، ارتباط خود را دوباره برقرار خواهد کرد.

با وجود این خبر‌ها هنوز اطلاعات دقیقی درباره سازوکار تداوم روابط مالی ایران و چین به‌ویژه نقل و انتقال پول که مشکل همیشگی تجار ایرانی بعد از تحریم‌ها بوده وجود ندارد اما دیروز محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای اروپایی ابزار مالی اینستکس را معرفی کرده‌اند و گام‌هایی هم برداشته شده، گفت: برای مراودات مالی با دیگر کشورها مانند روسیه، عراق، چین و ترکیه، راهکارهای مشابهی مطرح و روی آن بحث شده تا نه فقط حجم مناسبات کم نشود بلکه نسبت به گذشته افزایش یابد.

همزمان با این سخنان، سفیر ایران در چین هم در جریان دیدار با بازرگانان ایرانی مقیم چین در پکن، گفت: دستگاه دیپلماسی و سفارت از فعالیت‌های تجار و بازرگانان ایرانی مقیم چین حمایت می‌کند و برای رفع مشکلات موجود در تجارت با ایران ازجمله مسائل بانکی و مالی 2کشور به‌صورت جدی تلاش خواهد کرد. محمد کشاورز‌زاده بدون اشاره به سرنوشت همکاری بازرگانان ایرانی با بانک کونلون گفت: با تلاش‌های مثبت رهبران 2کشور، در آینده شاهد توسعه بیش از پیش روابط در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهیم بود.به گفته او مناسبات 2کشور در‌ماه‌های گذشته با جهش قابل توجهی همراه بوده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید