• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53071
+
-

عمران‌خان از مشهد به تهران آمد

نخست‌وزیر پاکستان دیروز به زیارت امام رضا ع رفت و امروز در تهران با مقامات کشورمان دیدار می کند

سیاست خارجی
عمران‌خان از مشهد به تهران آمد


عملیات خرابکارانه برای لغو سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران ناکام ماند. عمران‌خان قرار بود بهمن‌ماه به ایران سفر کند که در آن مقطع اقدام تروریستی علیه نیروهای مرزبانی ایران انجام سفر را به آینده موکول کرد تا یک سفر ناگهانی به اسلام‌آباد رد پایی از عوامل این تحرکات را نشان دهد.

عمران‌خان دیروز طبق برنامه قبلی وارد ایران شد و در بدو برنامه‌های خود به زیارت امام رضا(ع) در مشهد رفت.

در سفر عمران‌خان به ایران، اسد عمر (وزیر اقتصاد و دارایی)، شیرین مزاری (وزیر فدرال برای حقوق بشر)، فهمیده میرزا (وزیر فدرال دولت پاکستان در امور هماهنگی ایالت‌ها)، سیدعلی حیدر زیدی (وزیر فدرال دولت در امور دریایی)، سیدذوالفقار بخاری (مشاور ارشد نخست‌وزیر در امور پاکستانی‌های مقیم خارج از کشور)، عبدالرزاق داوود (مشاور ارشد نخست‌وزیر در امور بازرگانی و صنعتی) او را همراهی می‌کنند.

دفتر نخست‌وزیری پاکستان همزمان با سفر عمران‌خان کلیپی به زبان فارسی با عنوان دوستی طولانی ایران و پاکستان منتشر کرد.

نخست‌وزیر پاکستان قرار است امروز در تهران با رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات ارشد کشورمان دیدار کند. او تابستان سال گذشته به‌عنوان نخست‌وزیر برگزیده شد و روابط خوب با ایران را از اولویت‌های خود بیان کرده بود.

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از بعد از روی کار آمدن عمران‌خان 2بار به اسلام‌آباد سفر کرده و نخستین مقام خارجی بود که برای تبریک به دیدار او رفت.

نخست‌وزیر پاکستان در نخستین سفر خارجی خود به ریاض رفت و قرار بود بهمن‌ماه هم به ایران سفر کند اما پس از عملیات تروریستی در شرق کشور که به شهادت جمعی از نیروهای سپاه انجامید، آن سفر لغو شد، جالب اینکه کمتر از یک هفته پس از عملیات تروریستی در شرق ایران شاهزاده محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد رفت!

در آستانه سفر عمران‌خان این بار 14نظامی پاکستانی در مرز ایران کشته شدند و اگرچه وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اقدام تروریستی را به‌شدت محکوم کردند، اما مقامات وزارت خارجه پاکستان ایران را به بی‌عملی در رابطه با تروریست‌ها متهم کردند و بیم آن می‌رفت در نتیجه اقدام تروریست‌ها یک‌بار دیگر سفر عمران‌خان به ایران لغو شود که بعد از تماس تلفنی وزیران خارجه 2کشور طرفین برای انجام سفر در موعد مقرر توافق کردند.

اگرچه مقامات اسلام‌آباد درخصوص اقدام تروریستی اخیر اتهاماتی را به ایران وارد کرده‌اند،‌ اما مرزهای شرقی ایران همواره جولانگاه تروریست‌های وابسته به عربستان سعودی بوده که با نام جیش‌العدل در خاک پاکستان پناه گرفته‌اند. در آستانه سفر نخست‌وزیر پاکستان، خانواده شهدای ترور کشور با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به «‌عمران احمدخان نیازی»، توجه و اهتمام پاکستان به مرزهای جنوب غربی خود برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به خاک جمهوری اسلامی ایران جهت انجام عملیات خرابکارانه و ترور را خواستار شدند.

تروریست‌ها مهرماه سال گذشته 14مرزبان ایرانی را در پاسگاهی در میرجاوه ربودند و به خاک پاکستان منتقل کردند و در نهایت با فشارهای دیپلماتیک ایران، پاکستان تعدادی از این مرزبانان را از تروریست‌ها گرفت و به ایران تحویل داد. تروریست‌ها بهمن‌ماه‌97 هم یک اتوبوس حامل نیروهای مرزبانی سپاه را منفجر کردند که در نتیجه آن 30نفر به شهادت رسیدند.

این حمله همزمان با مذاکرات برای نهایی‌شدن سفر عمران‌خان به ایران بود و باعث شد سفر به تعویق بیفتد و 5روز بعد ولیعهد سعودی به پاکستان رفت و قراردادی 20میلیارد دلاری با اسلام‌آباد بست.

این خبر را به اشتراک بگذارید