• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53068
+
-

لاریجانی به نشست بغداد نرفت

بروجردی: شرایط به‌وجود آمده در ایران بر اثر سیل، منجر به عدم‌شرکت رئیس مجلس ایران در نشست بغداد شد

بهارستان
لاریجانی به نشست بغداد نرفت


 نشست روسای مجالس کشورهای همسایه عراق روز گذشته در بغداد با غیبت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران برگزار شد. درحالی‌که دولت عراق به نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی و مجلس این‌ کشور به ریاست محمد الحلبوسی تلاش زیادی برای میانجیگری بین ایران و عربستان انجام داد که می‌توانست در نشست بغداد ظهور و بروز یابد، با این حال، حضور همزمان روسای مجالس سوریه و عربستان سعودی در یک نشست منطقه‌ای بر اهمیت نشست بغداد افزود. هیأتی که از ایران در نشست بغداد حضور یافته بود، حتی در سطح رئیس کمیسیون مجلس هم نبود. علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نشست بغداد حضور یافته بود. روسای مجالس عربستان، ترکیه، کویت، اردن و سوریه در نشست بغداد حضور پیدا کردند.
به گزارش مهر، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق به‌علت عدم‌حضور علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در نشست پارلمان‌های همسایه در بغداد اشاره کرد و ضمن ابراز همدردی و تسلیت به مناسبت قربانی‌شدن برخی در نتیجه سیل‌های اخیر در ایران، افزود: علی لاریجانی به‌علت وقوع سیل در ایران و قربانی‌شدن برخی بر اثر آن، از حضور در نشست بغداد عذرخواهی کرد.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به سایت رویداد24 گفته است: این تشخیص رئیس مجلس بود که هیأت ایرانی را در این سطح اعزام کند، البته سطح هیأت ایرانی پایین نیست. علاءالدین بروجردی، نماینده رئیس مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی که در این نشست حضور دارد، سال‌ها رئیس کمیسیون بوده است.
فلاحت‌پیشه در مورد برخی تحلیل‌ها که حاکی از تلاش عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان از طریق این نشست است، گفت: به هر حال فضای کلی نشست باید دست ما بیاید. ما منعی برای تنش‌زدایی با عربستان نداشتیم اما موضع عربستانی‌ها تند بوده است.
او در مورد اینکه آیا درخواستی از سوی هیأت عربستانی برای دیدار با هیأت ایرانی بوده یا خیر، گفت: درخواستی نداشتیم ولی با بقیه هیأت‌ها قرار ملاقات‌هایی گذاشته شده است.
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق پیش از برگزاری این نشست سفری را به عربستان سعودی انجام داده بود. او 17فروردین‌ماه و قبل از آنکه به عربستان سفر کند، در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران آمده بود. فلاحت‌پیشه گفته بود: ‌«طبق اطلاعاتی که به‌دست ما رسیده است، دولتمردان عراقی در سفرهایی که به ایران و عربستان داشته‌اند، همواره بر تنش‌زدایی بین 2کشور تأکید داشته‌اند و تلاش دارند نقش میانجی را بازی کنند». محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و رئیس نشست بین‌المجالس همسایگان عراق در بغداد روز شنبه طی سخنانی در این نشست، تأکید کرد: نشست امروز نشانه روشنی از این واقعیت است که عراق جایگاه خود را در عرصه بین‌الملل بازیافته و موفق شده است به حضور نظامی تروریسم در خاک خود پایان دهد.
وی گفت: امروز یک روز تاریخی برای عراق است چرا‌که پس از اینکه به نیابت از همسایگانش و به مدد حمایت مراجع دینی و حضور طیف‌های مختلف مردم عراق با تروریسم جنگید و پیروز شد، امروز میزبان میهمانان و همسایگان خود شده است. الحلبوسی گفت: در این روز تاریخی همچنین باید از همه دوستان و شرکا و همسایگانی که در شرایط سخت در کنار عراق قرار داشتند، قدردانی کرد.
وی ابعادی از استحکام روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، کویت، ترکیه، اردن و سوریه را تشریح کرد.
بروجردی در دیدار محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با تأکید بر حمایت‌های ایران از عراق به‌منظور بازگرداندن ثبات در این کشور، گفت: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اصرار داشت که در نشست پارلمانی بغداد شرکت کند اما شرایط به‌وجود آمده در ایران بر اثر سیل منجر به عدم‌شرکت وی در این نشست شد.
علاء‌الدین بروجردی با عمار حکیم‌ رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق، شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به همراه هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و رئیس ائتلاف الفتح دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید