• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 53047
+
-

امپراتوری بی‌خرد بریتانیا

ویترین
امپراتوری بی‌خرد بریتانیا


کتاب «امپراتوری بی‌خرد بریتانیا» پنجمین کتاب از مجموعه تاریخ ترسناک است. در این کتاب می‌خوانیم که چطور کشور بریتانیا توانست با استثمار مردم بومی و چپاول منابع طبیعی کشورهای دیگر به امپراتوری بزرگ و ثروتمندی تبدیل شود؛ امپراتوری‌ای که مرزهایش تا شرقِ آسیا، آفریقا و اقیانوسیه کشیده شده بود. در این کتاب از رفتار سربازان و تاجران بریتانیایی با بومیان مناطق تحت اشغال بریتانیا هم سخن به میان آمده است. زبان طنزگونه کتاب، همراه تصویرگری‌هایش، اثر را بسیار جذاب و خواندنی کرده است.'

تری ویلیام دیری، نویسنده‌ای بریتانیایی است. او تاکنون بیش از 200جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته است. آثار او در بیش از 2.5میلیون نسخه منتشر و به 40زبان دنیا ترجمه شده است. او در مصاحبه‌ای گفته بود برای نوشتن داستان‌هایش ماه‌ها تحقیق می‌کند، چون می‌خواهد واقعیت‌ها را پیدا کند. همچنین او آثارش را به شیوه‌ای جذاب و با زبان طنز روایت می‌کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«بریتانیایی‌ها حین اکتشافات خود در چهار گوشه جهان، به انواع و اقسام جانوران تازه و جالبی بر‌می‌خوردند که شکار آنها خیلی برایشان لذت داشت؛ تا حدی که حتی نسل بعضی از جانوران را منقرض کردند. خلاصه اینکه حتی حیوانات هم از شقاوت و بی‌رحمی بریتانیایی‌ها در امان نماندند. فیل‌های آفریقایی از حضور بریتانیایی‌ها در آن قاره هیچ خیری ندیدند، چون به‌خاطر عاج خود، گله‌گله قتل‌عام شدند. اما مردم بریتانیا این همه عاج را برای چه لازم داشتند؟ برای ساختن چیزهای مهم؟ بله، البته! چیزهایی مثل: توپ بیلیارد، شانه، دسته ‌چاقو، صلیب، مهره ‌شطرنج، کلید پیانو، دندان مصنوعی و...»
چاپ هشتم این کتاب 128صفحه‌ای را انتشارات افق با شمارگان 2هزار نسخه و قیمت 7هزار تومان منتشر کرده است. «امپراتوری بی‌خرد بریتانیا» را مهرداد تویسرکانی به فارسی برگردانده و تصویرگر آن مارتین براون است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید