• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 53012
+
-

نجات ترامپ

آیا گزارش 448صفحه‌ای بازرس مولردرباره دخالت روسیه درانتخابات آمریکا،پایانی برهمه دردسرهای ترامپ است؟

گزارش
نجات ترامپ


جواد نصرتی/ خبرنگار
انتشار گزارش تحقیقاتی رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری آمریکا، دونالد ترامپ و تیم او را از یک کابوس دو‌ساله نجات داده و دمکرات‌های کنگره را به تکاپو انداخته تا تحقیقات درباره تخلف‌های احتمالی او را، این‌بار در کنگره و با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

مولر 22‌ماه پیش کار تحقیقاتی خود را با هدف آشکار‌ساختن تبانی احتمالی بین ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا و بررسی اقدام او برای جلوگیری از اجرای عدالت شروع کرد.

براساس نسخه سانسورشده این گزارش 448صفحه‌ای که پنجشنبه از سوی ویلیام بار، دادستان کل کشور آمریکا منتشر شد، اتهام تبانی ثابت نشده است. در مورد اتهام دیگر یعنی جلوگیری از اجرای عدالت هم تهیه‌کنندگان گزارش به نتیجه قطعی نرسیده‌اند و ضمن ‌اینکه ارتکاب جرم را تأیید نمی‌کنند، ‌رئیس‌جمهور را تبرئه هم نمی‌کنند.

جشن در نیمی از واشنگتن
به گزارش بی‌بی‌سی، نتیجه این گزارش‌ که نحوه ارائه آن از سوی بار با انتقادهای دمکرات‌ها مواجه شده، با استقبال زیادی از سوی ترامپ و نزدیکان او مواجه شده و تیم حقوقی او، آن را یک پیروزی تمام‌عیار خوانده است.

براساس روایت‌های گزارش سانسورشده، ترامپ زمانی که مولر کارش را شروع کرد، به‌شدت نگران سرنوشت ریاست‌جمهوری‌اش بود و عقیده داشت این تحقیقات، پایان کار اوست. او حتی با استفاده از الفاظ رکیکی نسبت به شروع این تحقیقات گفته بود: «خدای من. این واقعا وحشتناک است. این پایان ریاست‌جمهوری من است.»

چنین ترسی 2سال گذشته، به‌خوبی شادی بیش از حد ترامپ و نزدیکانش را توجیه می‌کند؛ رئیس‌جمهور آمریکا، در توییتر با شادمانی خارج از وصفی ضمن اشاره به ثابت‌نشدن اتهام تبانی و جلوگیری از اجرای عدالت، انتشار این گزارش را جشن گرفت و در یک توییت اعلام کرد که اگر می‌خواسته، می‌توانسته مولر را اخراج کند.

برد پارسکیل، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ برای سال‌2020 هم در بیانیه‌ای خواستار محاکمه افرادی شد که این «تحقیقات جعلی» را «با انگیزه‌های سیاسی» علیه رئیس‌جمهور به راه انداخته‌اند.

بازی تازه شروع شده است
بر‌خلاف تفسیر ترامپ و تیم او، از نظر دمکرات‌ها، نه‌تنها مولر موضوع جلوگیری از اجرای عدالت توسط رئیس‌جمهور را رد نکرده که به‌نوعی تحقیق درباره آن را به کنگره و دمکرات‌های حاضر در آن سپرده است. دمکرات‌ها، به‌خصوص در مجلس نمایندگان، جایی که اکثریت آن را در اختیار دارند، از مدت‌ها پیش تحقیقات جداگانه‌ای را درباره اتهام‌های رئیس‌جمهور در کمیته قضایی و کمیته اطلاعاتی شروع کرده‌اند.

 برخی کارشناسان معتقدند مولر با باز نگه‌داشتن بحث جلوگیری از اجرای عدالت توسط رئیس‌جمهور، عملا کار را به کنگره سپرده و آن را پاس گل مولر تعبیر می‌کنند. مولر، ‌در این گزارش، به 10مورد از رفتارهای رئیس‌جمهور در رابطه با جلوگیری از اجرای عدالت اشاره کرده است. در گزارش مولر، درباره موضوع جلوگیری از اجرای عدالت توسط رئیس‌جمهور آمده است: «اگر بعد از تحقیقات به این نتیجه رسیده بودیم که رئیس‌جمهور از اجرای عدالت جلوگیری نکرده است، آن را اعلام می‌کردیم.»

با توجه به این واقعیت‌ها، ‌حالا دمکرات‌ها به‌دنبال این هستند که نه‌تنها مولر را به کنگره احضار کنند تا درباره این گزارش شهادت بدهد، که به‌دنبال انتشار نسخه سانسورنشده این گزارش هستند.

 جکی اسپایر، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان هم در این‌باره به بی‌بی‌سی‌ گفته است: «مولر عملا توپ را به زمین کنگره انداخته و گفته حالا نوبت شماست که موضوع جلوگیری از اجرای عدالت را پیگیری کنید.»

برخی دیگر از دمکرات‌ها هم شدیدا به ویلیام بار حمله‌کرده و او را متهم کرده‌اند که در نسخه‌ای از گزارش که پیش از این منتشر کرده، آنها را در رابطه با مسئله جلوگیری از اجرای عدالت، گمراه کرده است. به همین‌خاطر است که برخی ‌اعضای دمکرات کنگره، خواهان استعفای بار هستند.

4نکته از گزارش مولر

ترامپ را مشاورانش نجات دادند
ترامپ، بارها از نزدیکان خود خواسته بود تا در کار رابرت مولر خلل ایجاد کنند. اما مشاوران و نزدیکانش، عملا درخواست‌ها و حتی دستورات او را نادیده گرفتند. این نافرمانی‌ها، در نهایت، ترامپ را از دست خودش نجات داد.

دروغ  و دروغ‌های بیشتر
ترامپ و نزدیکانش، بارها و بارها‌ دروغ گفته‌اند، روایت‌هایشان را تغییر داده‌اند و اظهارات گمراه‌کننده‌ای را به مقامات فدرال و مردم ارائه داده‌اند به همین‌خاطر بعد از انتشار گزارش مولر، ضربه سنگینی به اعتبار و‌ شأن کاخ سفید وارد شده است.

اخبار، جعلی نبوده‌اند
ترامپ بارها به رسانه‌ها حمله ‌و آنها را متهم کرد که برای ویرانی ریاست‌جمهوری‌اش، اخبار جعلی منتشر کرده‌اند. براساس گزارش مولر اما بسیاری از این ادعاهای رسانه‌ای، ‌درست بوده ‌و کاخ سفید با علم به درستی آنها، به رسانه‌ها برچسب زده است.

اشتباه مولر
ترامپ، برخلاف نظر مشاورانش، آماده بوده است که از سوی تیم رابرت مولر احضار شود. با این حال، مولر از ترس اینکه جدال حقوقی با تیم ترامپ، کل تحقیقات او را زیر سوال ببرد و به تعویق بیندازد، از این کار صرف‌نظر کرده است. این کار مولر انتقادات زیادی به همراه داشته است.



   چرا اتهام جلوگیری از اجرای عدالت مهم است؟
 براساس قانون ایالات متحده آمریکا، جلوگیری از اجرای عدالت در کنار خیانت، یکی از اتهاماتی است که می‌تواند به استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا یا هر مقام دیگری منجر شود و به همین‌خاطر است که مانور زیادی روی این موضوع داده می‌شود. حالا با توجه به شرایط پیش آمده، کارشناسان دو سناریوی عمده را درنظر می‌گیرند؛ برخی معتقدند حالا که گزارش مولر دلایل کافی برای استیضاح ترامپ نداده است، باید کنگره این مسئله را تا استیضاح پیگیری کند.

 در مقابل، برخی دیگر معتقدند استیضاح، مسئله‌ای بسیار حیاتی و عملا قماری است که می‌تواند در نهایت به افزایش شانس ترامپ در انتخابات بعدی آمریکا در سال‌2020 منجر شود. از نظر این افراد، کاری که دمکرات‌ها می‌توانند انجام بدهند، پیگیری اتهام جلوگیری از اجرای عدالت، با هدف ضربه وارد‌کردن به اعتبار ترامپ و پایین‌آوردن میزان رضایت مردم از او در انتخابات حساس پیش‌رو‌ست.

این خبر را به اشتراک بگذارید