• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52966
+
-

عمران‌خان در تهران


نخست‌وزیر پاکستان وارد تهران می‌شود. این نخستین سفر عمران‌خان به ایران پس از تصدی پست نخست‌وزیری پاکستان است. عمران‌خان قبل از تهران برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد می‌رود تا به گفته خودش سفرش آسان شود. نخست‌وزیر پاکستان قرار بود سال گذشته به ایران سفر کند اما سفر ولیعهد عربستان به اسلام‌آباد و حوادث تروریستی در مناطق شرقی ایران باعث شد سفر به تعویق بیفتد تا در نهایت با آزادی برخی از مرزبانان ربوده‌شده، برنامه‌ریزی برای سفر عمران‌خان هم قطعیت یافت.

عمران‌خان در دیدار با «مهدی هنردوست» سفیر ایران در پاکستان در کاخ نخست‌وزیری در شهر اسلام‌آباد، تأکید کرد که این کشور اهمیت فراوانی برای همسایگانش به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران‌ که علائق و اشتراکات فراوانی با پاکستان دارند، قائل است.

وی با حائز اهمیت دانستن سفر خود به تهران، نسبت به گسترش و تعمیق روابط 2کشور ابراز امیدواری کرد. سفیر کشورمان در این دیدار نیز ضمن برشمردن موضوعات قابل بحث و زمینه‌های مختلف قابل طرح و تبادل‌نظر، در سفر 2روزه نخست‌وزیر پاکستان، ابراز امیدواری کرد که دیدار عمران‌خان به‌عنوان نخستین سفر رسمی وی به ایران در مقام نخست‌وزیری، بتواند برای ارتقای روابط فی‌‌مابین مثمر‌ثمر باشد.

به گزارش ایسنا، رفعت مسعود، سفیر پاکستان در ایران در حاشیه مراسم روز ملی پاکستان در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران گفت: برای نخستین‌بار است که عمران‌خان به ایران می‌آید. البته خیلی تمایل داشت تا زودتر به ایران سفر کند اما میسر نشد. اکنون هم سفر خود را از مشهد آغاز می‌کند زیرا معتقد است اگر از امام اجازه بگیرد، سفر آسان می‌شود. در تهران نیز با رئیس‌جمهور روحانی دیدار خواهد داشت. همچنین جلساتی با تجار و بازرگانان 2کشور برگزار خواهد کرد.نخست‌وزیر پاکستان احتمالا با برخی دیگر از مقامات ایران ازجمله رهبر معظم انقلاب و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار می‌کند. پس از روی کار آمدن عمران‌خان در پاکستان، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نخستین مقام خارجی بود که به او تبریک گفت و برای دیدار با او به اسلام‌آباد سفر کرد. وزیر خارجه پاییز پارسال هم برای پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده‌شده کشورمان به پاکستان رفت و با نخست‌وزیر و برخی دیگر از مقامات نظامی و امنیتی پاکستان دیدار کرده بود. عمران‌خان رهبر جریان تحریک انصاف پاکستان پس از تصدی نخست‌وزیری گفته بود که تلاش می‌کند روابط پاکستان و ایران بهتر شود. او همچنین برای بهبود روابط بین تهران و ریاض ابراز تمایل کرده بود و سفر عمران‌خان به تهران در روزهایی انجام می‌شود که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق که این کشور نیز پیش‌تر برای رفع کدورت بین ایران و عربستان ابراز تمایل کرده بود، در سفر عربستان به سر می‌برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید