• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52959
+
-

آینده روشن

یادداشت
آینده روشن


سیدرضا اکرمی/ عضو جامعه روحانیت مبارز
ابعاد گوناگون نیمه شعبان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعیاد شیعیان و همچنین موضوع مهدویت به‌عنوان یکی از مسائل مرتبط با مسئله انقلاب اسلامی را می‌توان از زوایای مختلف، مورد بررسی قرار داد. مسئله موعود در همه ادیان الهی، اصل تکامل وجودی، امید به آینده، عدالت و اصلاح جامعه و همچنین اهمیت جشن‌های نیمه شعبان ابعادی است که به اختصار به آن اشاره می‌کنیم.

1- مسئله موعود متعلق به همه ادیان است. از مسیحیت گرفته تا پیروان زرتشت و یهودیت و همه ادیان الهی همه به موعود آخرالزمانی اعتقاد دارند. موعودی که جهان را پر از عدل و داد می‌کند و با ظلم به مبارزه برمی‌خیزد. ما نیز به‌عنوان پیروان دین اسلام و پیروان مذهب تشیع معتقدیم این منجی و این موعود امام زمان(عج) است. او که زنده است و ما نیز لازم است شرایط را  برای ظهور او مهیا کنیم.

2- مسئله‌ای به نام اصل تکامل وجودی وجود دارد که هر انسانی به‌دنبال تکامل است. بشر به‌دنبال رشد است. ما معتقدیم، وجود امام زمان(عج) بعد از ظهور، بشریت را به تکامل می‌رساند. به تعبیری انتظار واقعی، در امید و در آینده روشن تبیین و تفسیر می‌شود. برای این آینده روشن هر فرد در هر جایگاه انسانی و بشری که وجود دارد خود باید تلاش کند و در این مسیر قدم بردارد. از محله، استان و کشور گرفته تا ابعاد دیگر انسانی. بنا بر این امید به آینده انسان‌ها را به‌کار و تلاش ترغیب می‌کند و این همان روح باور به منجی و موعود و امام زمان(عج) است.

3- مسئله دیگر مرتبط به مسئله امام زمان(عج)، مسئله عدالت است. انقلاب اسلامی نیز با شعارهایی که داشته است باید در این زمینه قدم بردارد. نسبت به قبل انقلاب اقداماتی صورت گرفته است. اما کافی و به اندازه نیست. از سویی دیگر مسئله وجود جنگ تحمیلی 8ساله به ملت بزرگ ایران و تحریم‌های همه‌جانبه دشمنان علیه ملت ایران که به اذعان خودشان در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است، راه را برای اجرای عدالت با مشکل روبه‌رو کرده است. ما گرفتاری‌هایی داریم که باید با تلاش مسئولین برداشته شود و در این راستا قدم برداریم و بیشتر تلاش کنیم. همچنین ما باید در مسیر امنیت، عدالت و اخلاق گام برداریم. مسئله دیگر در این زمینه این است که منتظر امام زمان(عج) باید فردی صالح باشد و به اصلاح بیندیشد و خود مصلح باشد.

4- منظر دیگری که نگارنده مایل است به آن اشاره کند، موضوع خود جشن‌ها و روز نیمه شعبان در ایران است. نیمه شعبان هرسال جایگاه بلند و والایی دارد و دلیل آن این است که ملت ایران پیرو قرآن و اهل‌بیت بوده‌اند و اسلام را که پذیرفتند از ارادتمندان به اهل‌بیت پیامبر(ص) هم شدند. به برکت انقلاب اسلامی این ارادت بیشتر هم شد به‌طوری که به‌طور مثال محافل جشن‌های نیمه شعبان را همه در ایران گرامی می‌دارند و مسجد جمکران که به دستور خود حضرت حجت(عج) ساخته شده است نیز در شب و روز نیمه شعبان پذیرای میلیون‌ها ارداتمند ایشان است. پیشنهاد ما این است که در این ایام در مجالس اولا به معرفی امام زمان(عج) بپردازیم تا مردم بیشتر ایشان را بشناسند و تا می‌شود در کار مردم گره‌گشایی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید