• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52949
+
-

با ایده خلاقانه یک گروه جوان در سرای محله سلیمانی فرصت کار همراه با فرهنگسازی برای اهالی فراهم می‌شود

اشتغالزایی به سبک نارمیلا

اشتغالزایی به سبک نارمیلا

بهاره خسروی|خبرنگار

 «نارمیلا به معنای شکوفه یا غنچه انار است و در فرهنگ ایران باستان به‌عنوان میوه‌‌ای مقدس نام برده می‌شود.» چندی است با همت یک گروه جوان برای حفظ و معرفی هویت فرهنگ ایرانی و اسلامی گروه کار‌آفرینی با عنوان «نارمیلا» تشکیل شده است. اعضای این گروه علاوه بر آموزش شیوه ساخت لوازم تزیینی و تولید نمادهای عروسکی بر گرفته از فرهنگ ایرانی به مناسبت‌های مختلف جشن‌ها و اعیاد ملی و مذهبی تلاش در حفظ و معرفی هویت ایرانی در میان نسل جدید به‌ویژه کودکان و نوجوانان دارند. برای آشنایی بیشتر با روش کار این اعضا و اهداف شکل‌گیری آنها به سرای محله «سلیمانی» محل آغاز به کار این اعضا رفتیم و به نمایندگی از آنها با «معصومه قشقایی» یکی از اعضای گروه گفت‌وگو کردیم.

روی میز صورتک‌های رنگی، انار، هندوانه و میوه‌های مختلف چیده شده است. بچه‌ها با شادمانی دور میز حلقه زدند و هرکدام بر اساس میل و سلیقه‌شان صورتکی را بر چهره می‌زنند. مربی با حوصله برایشان قصه هرکدام از میوه‌ها را با خواص دارویی آنها تعریف می‌کند. ‌‌معصومه قشقایی مربی جوان یکی از اعضای گروه 10 نفره نارمیلا آشنایی کودکان را با هویت فرهنگ ایرانی و اسلامی مهم‌ترین هدف شکل‌گیری این گروه تازه‌کار می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «هدف ما از تشکیل این گروه معرفی هویت و فرهنگ اصیل کشور‌مان به نسل جدید است؛ نسلی که این روزها در انفجار دنیایی از اطلاعات و رسانه‌ها با کلی شخصیت عجیب و غریب دنیای مجازی و حقیقی مواجه‌اند. برای مثال در ایران باستان جشن‌هایی مانند مهرگان، یلدا، نوروز، چهارشنبه‌سوری و روز سپاس و.... داریم اما به مرور زمان آنها در حال کمرنگ شدن هستند و در مقابل مراسم های وارداتی مانند کریسمس، ولنتاین و... میان برخی جوانان رواج یافته‌اند. اگر ما این مراسم های‌ وارداتی را نفی می‌کنیم و باور داریم خارجی است، باید یک نمونه موفق داخلی ارائه دهیم. به همین دلیل گروه ما با این نیت شکل گرفت.»
به گفته قشقایی اعضای گروه نارمیلا هدفشان زنده نگه‌داشتن آیین‌های ارزشمند فرهنگ کهن ایران باستان است و بهترین زمان برای نهادینه شدن این فرهنگ دوران کودکی و خردسالی است. به همین دلیل اعضای این گروه کارشان را با سرای محله‌ها، مهدکودک‌ها و مدارس شروع کردند. نخستین مجموعه سرای محله سلیمانی است.

 نگاه نو فلسفه زندگی

محصولات تولید شده توسط اعضای گروه نارمیلا با رنگ‌بندی زیبایی در کنار هم ترکیب شده است و همین موضوع سبب جذابیت و توجه بچه‌ها برای استفاده از آنها در مراسم‌ مختلف می‌شود. . قشقایی برای تولید محصولات از کمک گرفتن اعجاز رنگ‌ها و تأثیر آن بر روح و روان افراد به‌ویژه کودکان تعریف می‌کند: «بچه‌های گروه تلاش دارند تا با کمک گرفتن از دنیای رنگ برای بچه‌ها فلسفه جدیدی را از زندگی آغاز کنند. برای مثال با تهیه «نشانگر» رنگی و استفاده از آن میان کتاب‌ها تلاش می کنیم فرهنگ کتابخوانی را میان بچه‌‌ها ترویج کنیم یا در موضوع آلودگی هوا به بچه‌ها ساخت گلدان با دست خودشان را یاد می‌دهیم. همچنین رفتار مناسب با حیوانات را به آنها آموزش می‌دهیم. در همه این موارد می‌کوشیم تا آنها نگاهی نو به فلسفه زندگی پیدا کنند.»



 یک کار‌آفرینی ساده

تولید عروسک، صورتک، کلاه و لوازم جانبی برای جشن در مدارس و مهدکودک‌ها و سرای محله‌ها از جمله کارهای جالب گروه نارمیلاست. آموزش و روش ساخت این ابزار برای افراد جویای کار با هدف توانمند‌سازی نسل جوان و زنان سرپرست خانوار از دیگر اهداف شکل‌گیری این گروه است که «‌‌معصومه قشقایی» همسایه خلاق از آن یاد می‌کند: «ابزار ساخت لوازم تزیینی برای جشن‌ها در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود اما اگر کمی چاشنی خلاقیت و اطلاعات به آن اضافه کنیم؛ بی‌تردید کار بهتری تولید می‌شود. به همین دلیل موضوع آموزش و آشنایی اهالی با روش ساخت و چگونگی بازاریابی برای ارائه محصولات از دیگر برنامه‌های فرهنگی گروه نارمیلاست. در واقع به افراد جویای کار فرصت یاد‌گیری یک شغل پردرآمد با سبقه فرهنگی می‌دهیم تا بتوانند در امور اقتصادی به خودکفایی برسند.»

با قهرمانان ایرانی

«منیره قشقایی» از اهالی خیابان شهید نوری از افراد ایده‌پرداز گروه نارمیلاست که معمولاً تلاش می‌کند از شخصیت‌ها و داستان‌های ایرانی برای ساخت صورتک‌ها و عروسک‌های فانتزی الهام بگیرد. درباره روش کارشان می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اهداف ما در ساخت لوازم تزیینی، شبیه‌سازی با فضای ایرانی یا ایرانیزه کردن است. کوشش می‌کنم همیشه برای ساخت قهرمان سراغ افراد ایرانی و باستانی از شاهنامه باشم تا در واقع با این کار هویت و ارزش ایرانی برای بچه‌ها و یا حتی بزرگسالان به خوبی قابل درک باشد.» به گفته این بانو، اعضای این گروه حتی برای جشن‌های تولد، اعیاد مذهبی و ملی، جشن نامزدی تلاش می‌کنند از نمادهای ایرانی استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :