• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52923
+
-

نتانیاهو؛ همچنان بی‌رقیب

بنیامین نتانیاهو در نخستین رأی‌گیری کنست، اکثریت لازم برای تشکیل دولت را به‌دست آورده است

خاورمیانه
نتانیاهو؛ همچنان بی‌رقیب

براساس نتایج نخستین رای‌گیری در کنست (پارلمان) جدید اسرائیل، بنیامین نتانیاهو موفق به کسب آرای لازم (بیش از 61رای) برای نخست‌وزیری و تشکیل دولت جدید اسرائیل شده است. به گفته روزنامه هاآرتص «اگرچه رئوون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل تلاش دارد دولت جدید این رژیم، با حضور نمایندگانی از حزب لیکود (به ریاست نتانیاهو) و ائتلاف آبی-سفید (به ریاست بنی گانتز) دولت وحدت ملی باشد به‌نظر نمی‌رسد چنین سیاستی از سوی لیکود دنبال شود، مخصوصا حالا که با کسب 36کرسی عملا پیروز انتخابات به‌شمار می‌رود.»
به این ترتیب به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان درباره نتایج انتخابات اسرائیل درست بوده است: تشدید نژادپرستی، افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز و در یک کلام، پایان مذاکرات صلح! 
با این حال، راه نتانیاهو برای تشکیل دولت بدون ائتلاف با آبی-سفیدها چندان هم آسان نیست، به‌ویژه در شرایطی که احزاب راست افراطی (که از مشروعیت بالایی در داخل جامعه اسرائیل نیز برخوردار نیستند) مطالبات بیشتری نسبت به گذشته برای همراهی با او به‌منظور تشکیل اکثریت مطرح کرده‌اند. برای مثال حزب اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن (وزیر دفاع مستعفی) اعلام کرده با وجود رأی بالای نتانیاهو در کنست، تنها درصورت تحقق دو مطالبه اصلی حزب حاضر به شرکت در ائتلاف اکثریت است؛ تمدید قانون معافیت روحانیون حریدیم از سربازی و عدم‌اجرای توافق‌های صورت گرفته با حماس. این در حالی است که معافیت حریدیمی‌ها مورد انتقاد اکثریت شهرک‌نشینان بوده و لغو یکطرفه توافق‌های آتش بس با حماس نیز تبعات امنیتی سختی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.
از سوی دیگر نتایج رسمی انتخابات ظرف امروز یا فردا به شکل رسمی اعلام خواهد شد و بنابراین فرصت زیادی برای تشکیل آخرین ائتلاف‌ها در داخل کنست به‌منظور تشکیل دولت برای نتانیاهو باقی‌نمانده است.

استقبال رهبران عربی از پیروزی نتانیاهو!
به‌رغم راه سختی که برای تشکیل دولت پیش روی نتانیاهو قرار دارد، تبلیغات او و حزبش درباره پیروزی در انتخابات همچنان به شکل گسترده‌ای در جریان است. روز سه‌شنبه و بعد از انتشار نخستین گزارش‌های غیررسمی درباره پیشتازی نتانیاهو در رأی‌گیری داخل کنست، حزب لیکود مجددا جشنی انتخاباتی را در مقر اصلی خود با حضور نتانیاهو و همسرش برگزار کرد. نتانیاهو در سخنان خود در این مراسم علاوه بر حمله به رقبای انتخاباتی‌اش گفت: موقعیت منطقه‌ای اسرائیل طی سال‌های گذشته به نقطه‌ای رسیده که در 48ساعت گذشته، چند تن از رهبران کشورهای عربی پیروزی در انتخابات را به من تبریک گفتند، من از یک یا دو رهبر سخن نمی‌گویم. ما فرصت‌های بزرگی پیش رو داریم چرا که اسرائیل را به قدرتی جهانی بدل کرده‌ایم. اگرچه این ادعا از سوی هیچ منبع عربی یا اسرائیلی تأیید نشده، اما براساس گزارش شبکه الجزیره، به‌نظر می‌رسد نتانیاهو از رهبران کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین سخن می‌گوید، کشورهایی که پیش از این هم اخباری تأیید نشده درباره حمایت مالی آنها از کمپین انتخاباتی حزب لیکود منتشر شده بود.


موج دوم اعتصاب غذای فلسطینیان در زندان‌ها
اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی، چهارشنبه (همزمان با روز اسیر) وارد دهمین روز خود شد. بیش از 100 زندانی فلسطینی که عنوان «نبرد کرامت» را برای اعتصاب غذای خود انتخاب کرده‌اند در بیانیه‌ای از رسانه‌های جهانی خواستند در رساندن صدای آنها به افکار عمومی برای تحقق مطالبات‌شان یاری کنند؛ مطالباتی ازجمله توقف رفتارهای خشونت‌آمیز در زندان‌ها، دسترسی زندانیان به تلفن عمومی و...
پیش از این، تعداد قابل توجهی از زندانیان فلسطینی در اسفند‌ماه با همین عنوان دست به اعتصاب غذا زده بودند، اعتصابی که با تحت فشار قرار گرفتن دولت اسرائیل در جریان ‌درگیری‌های نظامی با جنبش حماس و میانجیگری مصر خیلی زود (کمتر از یک هفته) به نتیجه رسید.
هم‌اکنون به گفته منابع رسمی تشکیلات خودگردان، بیش از 6هزار شهروند فلسطینی (از جمله 24زن و 250کودک) در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌سر می‌برند. شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در گزارشی به مناسبت روز اسیر اعلام : از زمان تشکیل رژیم اسرائیل، بیش از یک میلیون شهروند فسلطینی توسط این رژیم به اسارت گرفته شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید