• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52892
+
-

حلقه میانجیگری

سفر ظریف به ترکیه بعد از سوریه تعبیر به میانجیگری بین اسد و اردوغان شده است؛ همزمان تحلیل هایی از میانجیگری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بین ایران و عربستان شنیده می شود

دیپلماسی
حلقه میانجیگری

وزیر خارجه در سفری بی‌سابقه از دمشق به آنکارا رفت و در اتفاقی کم‌تکرار در یک نیم‌روز 3 بار با همتای ترکیه‌ای مذاکره کرد. همزمان با سفر ظریف به ترکیه که شاید با هدف نزدیک‌کردن آنکارا و دمشق انجام شده باشد، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هم در ریاض بود؛ اتفاقی که با توجه به اخبار منتشرشده در رسانه‌های عراقی در زمان سفر عبدالمهدی به تهران، بعید نیست علاوه بر مسائل دوجانبه، با اهداف منطقه‌ای ازجمله میانجیگری بین تهران و ریاض صورت گرفته باشد. به ویژه تلاش بغداد برای حضور همزمان ایران و عربستان در یک  اجلاس پارلمانی به میزبانی عراق این گمانه را درباره میانجیگری عبدالمهدی بین ایران و عربستان تقویت کرده است.

ظریف هم دیروز در ترکیه پس از 3دور مذاکره با مولود چاووش‌اوغلو همتای خود با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم دیدار کرد.
گمانه‌هایی وجود دارد که ایران در صدد است برای نزدیک کردن دولت‌های آنکارا و دمشق که بعد از بحران داخلی در سوریه میانشان شکرآب شده پادرمیانی کند.
وقتی خبرنگار ترکیه‌ای از ظریف پرسید آیا بشار اسد پیامی به شما داده تا به اردوغان بدهید، ظریف این احتمال را رد نکرد و گفت: اطلاعاتی را درخصوص دیدارهایم در سوریه و مقامات این کشور به آقای چاووش‌اوغلو انتقال دادم. این اطلاعات و موارد را به آقای اردوغان نیز منتقل خواهم کرد. ظریف این را هم گفت که ایران علاقه‌مند است کشورهای دوستش در منطقه روابط خوب، رو به جلو و آینده‌نگرانه داشته باشند. وزیر امورخارجه ایران که برای دومین‌بار در کمتر از یک‌ماه اخیر به ترکیه سفر کرده با اشاره به مذاکرات سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای برقراری ثبات در سوریه گفت: جلسه آینده روند‌ آستانه در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که با همکاری دوستان ترک، روس و سازمان ملل و همچنین مشارکت طرف‌های سوری این روند را یک مرحله دیگر جلوتر ببریم. 


ابراز مخالفت دوباره ترکیه با اقدام آمریکا علیه سپاه
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که هفته گذشته در نشست خبری با همتای قطری خود از اقدام آمریکا علیه سپاه انتقاد کرده بود روز گذشته در نشست مشابهی با محمد جواد ظریف گفت که قرار دادن ارتش های رسمی کشورها در فهرست سازمان‌های تروریستی باعث هرج و مرج در دنیا می شود. 
وی مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام و تأکید کرد: وزرای ما به‌صورت صریح تأکید کردند که آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند و با ترامپ در این خصوص صحبت شده است.
وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه مجازات مردم ایران ازطریق تحریم‌ها را نمی‌پذیریم، یادآور شد: در روابط بین‌الملل دوستی و دشمنی مطلق وجود ندارد. اگر در دوره افول روابط، نیروهای مسلح یک کشور را در لیست تروریسم قرار دهید، موجب هرج‌ومرج می‌شوید.
وی همچنین درباره معافیت ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز گفت: مقامات ترکیه در سطوح مختلف این موضوع را به مقامات ذیربط در آمریکا اعلام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید