• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52866
+
-

لباس نو نخر، لباس نو بساز!

راهنما
لباس نو نخر، لباس نو بساز!

البته که همه دوست داریم رنگ‌به‌رنگ و مدل‌به‌مدل لباس داشته باشیم تا بتوانیم هر روز با ظاهری تازه از خانه بیرون برویم. اما واقعیت این است که لازم یا حتی شدنی نیست که هر‌ماه سراغ خرید لباس نو برویم؛ به‌خصوص حالا در شرایط اقتصادی سخت که خریدن لباس و کفش خوب، هزینه زیادی روی دستمان می‌گذارد. از طرف دیگر فعالان محیط‌زیست هم شهروندان را تشویق می‌کنند که دست از مصرف‌گرایی بردارند تا کالاهای کمتری از چرخه مصرف خارج و وارد طبیعت شود. اما راه‌هایی وجود دارد که بتوانیم از همان لباس‌های قبلی به بهترین شکل استفاده کنیم و سر و شکل تازه‌ای برای آنها بسازیم، به‌طوری که تبدیل به یک لباس جدید شوند.

چهل‌تکه‌پوش شوید
در کمد لباس‌های همه ما لباس‌هایی آویزان است که یا از مد افتاده، یا دیگر اندازه‌مان نیست و یا ایراد کوچکی پیدا کرده اما هنوز دلمان نمی‌آید آن را کنار بگذاریم. می‌توانیم از پارچه این لباس‌ها برای دوختن لباس‌های چهل‌تکه که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد استفاده کنیم. دستمان برای انتخاب و ترکیب پارچه‌ها باز است اما چه بهتر که تناسب رنگ را برای چشم‌نوازتر شدن لباس رعایت کنیم. سِت کردن این نوع لباس‌ها با انواع شال و کیف و کفش هم خیلی راحت است چون تقریبا همه رنگ‌ها را در خود دارد.

تزئین لباس‌های قدیمی
لباس‌های ساده و تک‌رنگ ممکن است بعد از مدتی برایمان تکراری شود و دیگر تمایلی به پوشیدن آنها نداشته باشیم. کافی است با کمی ذوق و سلیقه، زیورآلات بدون استفاده را به تزئینی برای این لباس‌های قدیمی تبدیل کنیم. سنگ‌ها و مهره‌های رنگی، روبان‌ها، گل‌های پارچه‌ای و انواع دکمه‌، دست شما را برای ایجاد تغییر در این لباس‌ها باز می‌گذارد. البته حواستان باشد که در اضافه کردن تزئینات به لباس‌های ساده زیاده‌روی نکنید. لازم نیست همه لباس را پر از مهره و گل کنید، همین که یک ردیف دور یقه یا سرشانه‌ها و یا در حاشیه پایین لباس باشد کافی است. اگر دوخت‌ودوز برایتان سخت است می‌توانید از چسب استفاده کنید، اگر هم هیچ‌کدام از این خرده‌ریزهای تزئینی در دسترس شما نبود، می‌توانید انواع برچسب‌های پارچه‌ای را از بازار تهیه کنید. تکه‌دوزی روی لباس‌ها هم یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای نو کردن ظاهر لباس‌های قدیمی است. حتما شما هم شلوارهای مرواریددوزی شده را پشت ویترین مغازه‌ها دیده‌اید. قبل از اینکه دست به جیب ببرید یاد شلوارهایی بیفتید که دیگر استفاده نمی‌کنید. به راحتی می‌توانید روی آنها مروارید بدوزید یا گیپورهای رنگی به لبه‌های شلوارتان وصل کنید و صاحب یک شلوار جدید شوید.

تی‌شرت جدید برای مردان
تی‌شرت‌های ساده و تک‌رنگ در گنجینه لباس‌های مردان هم جایگاه ویژه‌ای دارند. سِت کردن آنها با هر رنگ شلوار، کفش و پیراهن، ساده است و به همین دلیل هم معمولا پرطرفدار هستند. اگر بعد از مدتی از تی‌شرت تکراری خود خسته شده‌اید، قبل از تبدیل کردن آن به دستمال نظافت یک فرصت دیگر به آن بدهید! کافی است کمی رنگ مناسب برای نقاشی روی پارچه تهیه کنید. طرح موردنظرتان را انتخاب کنید و روی تی‌شرت ساده خود نقاشی بکشید. لازم نیست نقاش حرفه‌ای باشد، می‌توانید از الگوها و شابلون‌‌های آماده هم استفاده کنید. باز هم حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید.

ترکیب‌رنگ را جدی بگیرید
همان لباس‌های قدیمی با یک ترکیب رنگ جدید می‌توانند ظاهری جدید پیدا کنند؛ مثلا می‌توانید روی مانتوی قدیمی خود کمربند رنگی جدیدی اضافه کنید. اگر عادت داشته‌اید همیشه یک پیراهن یا مانتو را با رنگ مشخصی از شلوار یا شال و روسری بپوشید، جسارت داشته باشید و ترکیب رنگ‌های جدید را امتحان کنید. البته استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده راحت‌ترین کار است اما با کمی خلاقیت می‌توانید ترکیب رنگی چشم‌نوازی بسازید. دست از تکراری بودن بردارید و لااقل حالا که بهار است، سراغ رنگ‌بندی‌های شاد بروید.






لباس‌های تبدیل شده
گاهی هم هیچ‌کدام از این تغییرها جواب نمی‌دهد و با هیچ کدام از روش‌هایی که درباره آنها حرف زدیم نمی‌توانیم لباس قدیمی را دوباره استفاده کنیم. اینطور وقت‌ها یک راه دیگر هم پیش روی ما هست؛ تبدیل کردن لباس‌ها. بیشتر تی‌شرت‌ها می‌توانند با چند برش ساده به لباس‌های بدون آستین جدید تبدیل شوند. دامن‌های بلند را می‌توانید با انتخاب یک مدل مناسب، کوتاه و تبدیل به یک لباس جدید کنید. اگر آستین لباس آسیب دیده، می‌توانید از آن پیراهن آستین‌کوتاه بسازید و خلاصه اینکه قبل از دور انداختن یک لباس، فکر کنید آیا می‌توان آن را به شکل دیگری دوباره مورد استفاده قرار داد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید