• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52848
+
-

با وجود مصوبه مجلس و الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان، گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد

فرارپزشکان از نصب دستگاه کارتخوان

گزارش
فرارپزشکان از نصب دستگاه کارتخوان

معصومه حیدری پارسا/خبر‌نگار

درحالی‌که در واپسین روزهای سال نمایندگان مجلس در راستای مقابله با فرار مالیاتی با الحاق یک بند به تبصره6 بخش درآمدی لایحه بودجه، تمامی صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف کردند از ابتدای سال۹۸ از دستگاه کارتخوان در مطب‌هایشان استفاده کنند، اما بررسی‌های میدانی روزنامه همشهری نشان می‌دهد که این قانون در مطب‌ها همچنان اجرایی نمی‌شود و بسیاری از مطب‌های پزشکان حتی پزشکان مشهور و نامور هنوز دستگاه کارتخوان ندارند. نکته جالب این است که حتی مطب بسیاری از پزشکانی که تحت قرار‌داد با نهادهای رسمی و دولتی همچون راهنمایی و رانندگی هستند و برای دریافت معاینه پزشکی گواهینامه افراد به آنها مراجعه می‌کنند هم هنوز از کارتخوان استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که حیدرعلی عابدی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: از ابتدای سال این قانون ابلاغ شده و پزشکان ملزم به نصب صندوق مکانیزه فروش هستند و درصورت رعایت‌نشدن قانون، از سازمان نظام پزشکی در‌خواست داریم که با متخلفان برخورد کند.

ارتباط قطع است
دستش را روی دیوار می‌گذارد و مقابل صف طولانی آسانسور می‌ایستد. 2خیابان را گشته است تا بتواند پول مطب پزشک متخصص و بنام روماتولوژی را نقدا به منشی پرداخت کند. سامان که همراه مادرش به این مطب آمده است، می‌گوید: 3ساعت در نوبت نشسته‌ایم که مادرم ویزیت شود. زمانی که نوبتمان شد، منشی گفت چون ارتباط قطع است، باید ویزیت را نقدی بپردازید. با توجه به رقم بالای ویزیت و اینکه پول کمی همراهم بود، مجبور شدم به 2خیابان پایین‌تر بروم و پول تهیه کنم. حالا برای من به‌عنوان یک جوان سخت نیست که کلی راه بروم و پول نقد تهیه کنم، اما پیرمرد و پیرزنی که این توانایی را ندارند، چه کار باید انجام دهند. جالب‌تر این است که حتی اجازه ندادند مادرم قبل از پرداخت پول ویزیت شود.در خیابان مفتح شمالی مطب یکی از معروف‌ترین پزشکان زنان جای گرفته که به مصداق واقعی جای سوزن‌انداختن در آن نیست. حتی مقابل پله‌ها نیز چند نفر به دیوار تکیه داده‌اند و حرف می‌زنند. در میان شلوغی‌ها ناگهان صدای همهمه‌ای همه مطب را فرا‌می‌گیرد. زن درحالی‌که ماه‌های پایان بارداری را می‌گذراند، با عصبانیتی که به‌طور قطع برای جنین‌اش خوب نیست، رو به منشی می‌گوید: چگونه انتظار دارید با این وضعیت به خیابان بروم و به‌دنبال عابر بانک باشم. مگر در قرون وسطی زندگی می‌کنید. منشی اما با خونسردی تمام می‌گوید: من مقصر نیستم دستگاه کارتخوان خراب است چندبار هم با بانک تماس گرفتیم. امروز و فردا می‌کنند که بیایند و دستگاه را درست کنند.
مجتمع بزرگ پزشکان که نام و آوازه‌اش در یوسف‌آباد حسابی پیچیده است، یکی دیگر از جاهایی است که پزشکانش به بهانه‌های مختلف از بیماران تقاضای پول نقد می‌کنند. صابری که به یکی از مطب‌های دندانپزشکی این مجتمع مراجعه کرده است، می‌گوید: منشی هر کسی را که پول نقد همراه ندارد، به داخل مطب راه نمی‌دهد حتی اگر نوبتش بگذرد. بحث هم فایده ندارد. انگار کسی قرار نیست قانون را اجرا کند. البته کسی هم نیست که پیگیری کند و ببیند چرا پزشکان باوجود اینکه قرار شد دستگاه کارتخوان نصب کنند، هنوز کاری در این زمینه نکرده‌اند. چگونه می‌توان یک میلیون و 200هزار تومان پول نقد را همراه آورد و یا از کارتخوان تحویل گرفت؟ چرا واقعا کسی نیست که به مطب‌ها و مجتمع‌های پزشکی نظارت کند؟ تکریم ارباب رجوع واقعا چه مفهوم و معنایی دارد؟

دستفروشان کارتخوان دارند، پزشکان نه؟
در داخل یکی از مطب‌ها زنی زیر لب غرولندی می‌کند و به منشی می‌گوید: نه خودتان کارتخوان دارید و نه عابر بانک پول دارد. مجبور شدم از سوپرمارکت 20هزارتومان خرید کنم تا پول نقد بگیرم، الان دستفروش‌های کنار خیابان و مترو هم کارتخوان دارند آن وقت مگر می‌شود شما در مطب‌تان دستگاه کارتخوان نداشته باشید؟ یعنی سوپرمارکت وضعیتش از مطب پزشکان بهتر است؟
زن جوانی که به‌همراه دختر 5ماهه‌اش به پزشک متخصص کودکان مراجعه کرده است، در پاسخ به منشی که ویزیت را نقدا می‌خواهد، می‌گوید: با این بچه بیمار و کوچک کجا سر ظهر به‌دنبال پول بروم؟ یعنی همه افرادی که اینجا هستند باید با پول نقد به مطب بیایند؟ واقعا چرا دستگاه کارتخوان نصب نمی‌کنید؟
منشی با بداخلاقی و صدایی که سایر بیماران هم بشنوند، می‌گوید: خط تلفن مطب خراب شده است و به دستگاه کارتخوان وصل نمی‌شود. 100متر پایین‌تر از مطب 2بانک وجود دارد، برای اینکه نوبت‌تان نگذرد و وقت‌تان هم تلف نشود، می‌توانید پول نقد‌تان را تهیه کنید.
زن اما همچنان ایستاده است و می‌گوید: خب، چرا دستگاه‌تان را درست نمی‌کنید؟ این حداقل کاری است که شما باید برای بیماران و مراجعه‌کنندگان‌تان انجام دهید. با اینکه وقت می‌گیریم، ساعت‌ها در نوبت می‌مانیم. هزینه ویزیت که هر روز بالا می‌رود، حداقل کاری کنید که به شعورمان توهین نشود. مرد میانسالی که به همراه دختر و نوه‌اش به مطب آمده است، وارد بحث می‌شود و می‌گوید: خیلی جالب است که از کارگری که حقوقش کمتر از میلیون 2تومان است قبل از دریافت حقوق و همان ابتدا مالیات کسر می‌کنند اما برای پزشکان با درآمد‌های آنچنانی و نمی‌گویم نجومی، قانون الزامی ندارد؛ یعنی هیچ‌کس زورش به پزشکان نمی‌رسد؟
یکی دیگر از حاضران می‌گوید: چون نمی‌خواهند مالیات بدهند و فرار مالیاتی دارند، این کار را می‌کنند و فکر می‌کنند اگر کارتخوان بگذارند، با دست خودشان مدرک می‌دهند. فکر کنید کارمند و کارگر مالیات می‌دهند، بعد پزشک‌ها نمی‌خواهند مالیات بدهند، این درست است؟ در این بین منشی که تا به این لحظه سکوت کرده است، می‌گوید: اصلا این حرف‌ها نیست. من که دلیلش را توضیح دادم، اما اگر کسی شاکی است، می‌تواند پولش را پس بگیرد وبه پزشک دیگری مراجعه کند.

روی کاغذ نوشته‌شده، دستگاه کارتخوان نداریم
سارا که دانشجوی بانکداری است و در مطب ارتوپدی با نبود دستگاه کارتخوان روبه‌رو شده است و روی دیوار روی کاغذ نوشته شده‌ دستگاه کارتخوان نداریم، می‌گوید: نمی‌دانم چرا با وجود اینکه بانک‌ها اینقدر تسهیلات برای دستگاه‌های کارتخوان قائل شده‌اند، همچنان می‌بینیم در تعداد زیادی از مطب‌ها پزشکان فقط پول نقد دریافت می‌کنند و خیلی راحت به بیمار می‌گویند که دستگاه کارتخوان نداریم؛ در واقع به‌نظر من این کار مصداق دهن‌کجی به شعور مردم است؛ یعنی ‌با وجود اینکه قانون پزشکان را ملزم کرده است اما همچنان بخشی از پزشکان این دستگاه را ندارند.

با تبعیض مخالفیم 


محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور درباره این موضوع که نمایندگان مجلس با الحاق بندی به لایحه بودجه کلیه صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف‌کردند که از ابتدای سال ۹۸ از صندوق مکانیزه فروش استفاده کنند، به همشهری می‌گوید: قانون باید اجرا شود. ما در هر شرایطی به قانون احترام می‌گذاریم اما بر این باوریم که تبعیض نباید وجود داشته باشد و این حق را برای خودمان متصور می‌دانیم که به این موضوع اعتراض کنیم.او ادامه می‌دهد: ما در سازمان نظام پزشکی اعتقادمان این است که در حوزه شفافیت و ارائه خدمات رفاهی باید بهترین قوانین تصویب شود، اما موضوعی که درباره این قانون مورد انتقاد است، این است که نباید قانون استثنا شود، به این معنی که تنها برای صنف پزشکان که همواره جزو قشر خدوم جامعه هستند، قانونی درنظر گرفته شود. بحث اعتراض ما بجاست، به این دلیل ‌که فقط قشر پزشکان را برای نصب دستگاه کارتخوان اجبار کرده‌اند؛ قشری که با آن همه دغدغه و مشکل در سال‌97 با مردم همراهی کرد و برای مردم کم نگذاشت و ارائه خدمت کرد بدون افزایش هزینه‌ها؛ قشری که از زلزله گرفته تا سیل اخیر همه جا بدون منت خدمات ارائه کرده است. به همین سبب شفاف می‌گویم که ما با تبعیض مخالفیم و اینکه خیلی از صنوف نیز هستند که با چنین مشکلاتی روبه‌رویند و پررنگ‌کردن جامعه پزشکی کار صحیحی نیست.


  اجرای قانون نصب کارتخوان برای پزشکان اجباری است



حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس می‌گوید: از ابتدای سال98 قانون نصب کارتخوان در مطب‌ها ابلاغ شده و پزشکان ملزم به این کار هستند. به همین سبب باید همه پزشکان از قانونی که به نفع مردم است تبعیت کنند. البته به‌طور قطع پزشکان این موضوع را رعایت خواهند کرد.این قانون به‌نفع و خواست مردم و بیماران است تا زمانی که به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند دغدغه‌ای نداشته باشند. کارتخوان به‌عنوان حل مشکل برای مراجعه‌کننده است.وی درباره مقاومت پزشکان به عدم ‌نصب کارتخوان در مطب‌هایشان در ادامه می‌گوید: به پزشکان بد انتقال داده‌اند؛ چراکه می‌گویند دارایی‌های پزشکان از روی کارتخوان‌ها بررسی می‌شود. این در حالی است که من تضمین می‌کنم موضوع درآمد پزشکان هیچ ارتباطی با نصب این دستگاه‌های کارتخوان ندارد.عابدی می‌افزاید: کارتخوان برای تکریم ارباب‌رجوع و رفاه حال بیماران است، به همین سبب از کادر پزشکی که همواره خدوم مردم بوده و هستند می‌خواهیم که داوطلبانه و بدون توجه به جو‌سازی‌‌ها و مسائل حاشیه‌ای در مطب‌هایشان اقدام به نصب کارتخوان کنند. اگر پزشکی از این موضوع سر باز بزند از نظام پزشکی درخواست داریم که به این موضوع نظارت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید