• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52834
+
-

حذف اعتبار،کانون‌های مهار‌شده گرد و غبار را فعال می‌کند

گرد‌و‌غبار
حذف اعتبار،کانون‌های مهار‌شده گرد و غبار را فعال می‌کند

 دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار از احتمال ایجاد کانون‌های جدید گردوغبار بر اثر سیل‌های اخیر خبر داد و گفت: حذف اعتبارات مقابله با گردوغبار در بودجه سال‌۹۸ باعث تشدید گردوغبار در مناطقی می‌شود که کانون‌های گردوغبار موجود در این مناطق با عملیات اصلاحی و احیایی مهار شده‌اند.

طهماسبی بیرگانی که دوشنبه گذشته در گفت‌وگو با همشهری از تشدید گردوغبار طی 6 تا 9‌ماه آینده به‌دلیل رسوبات ناشی از سیل در دشت‌های 5 استان کشور شامل کرمان، خراسان جنوبی و رضوی و نیز سیستان وبلوچستان و خوزستان خبرداده بود، بر تداوم اقدامات مقابله‌ای با گردوغبار در استان خوزستان تأکید کرد و گفت: عملیات تثبیت بیولوژیک عرصه‌های بیابانی در شرایط خشکسالی با هزینه‌های سرسام‌آور حمل آب و ریسک بسیار بالای عدم‌موفقیت کشت نهال و بوته همراه است. این در حالی است که در شرایط نرمال و ترسالی با هزینه‌های به‌مراتب کمتر می‌توان سطح گسترده‌تری از عرصه‌های بیابانی و مستعد غبارخیزی را تثبیت کرد البته لازمه همه این اقدامات و برنامه‌ها آن است که از نگاه کوتاه‌مدت و غفلت از تبعات ناشی از فروکش سیلاب‌های اخیر پرهیز کنیم. در غیراین‌صورت اثرگذاری عملیات مقابله‌ای که طی سال‌های گذشته انجام‌شده، از بین خواهد رفت.
آنطور که طهماسبی بیرگانی به ایسنا گفته است، مراقبت و نگهداری از نهال‌های کاشته‌شده در سال‌های قبل و توجه به اهمیت بحث قرق و مدیریت چرای عرصه‌ها باید در مناطقی مثل خوزستان مورد توجه جدی قرار گیرد و این نیازمند تامین اعتبار است در غیراین‌صورت اثرگذاری عملیات مقابله‌ای که طی سال‌های گذشته انجام‌شده، از بین خواهد رفت. دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با ‌اشاره به اینکه یکی از تبعات آشکار سیل و خشکسالی، پدیده گردوغبار است، تصریح کرد: باید بر مدیریت به هم پیوسته این دو بحران که دو روی یک سکه هستند، توجه و تمرکز کافی صورت گیرد بنابراین عدم‌تخصیص اعتبار به اقدامات مقابله با پدیده گردوغبار در سال ۱۳۹۸ می‌تواند زمینه‌ساز وقوع گردوغبار در آینده نزدیک و با شدت و گستردگی بیشتر در اقصی نقاط کشور ازجمله خوزستان شود. 

او با بیان اینکه وقوع سیلاب‌های بی‌سابقه اخیر و خسارت‌های جانی و مالی آن، سبب شد تا همه نگاه‌ها و تلاش‌ها به بحران‌های ناشی از این رخداد معطوف شود، گفت: به‌دلیل گستردگی خسارات ناشی از سیل اخیر به زیرساخت‌های تامین خدمات و سرمایه‌های مردمی، پیشنهادهایی مبنی بر جابه‌جایی‌ در ردیف‌های بودجه ابلاغی دولت مطرح و حذف اعتبارات مقابله با گرد‌وغبار یکی از گزینه‌های مدنظر اعلام شده است؛ درحالی‌که مهار کانون‌های گردوغبار یک ضرورت است و نباید از آن غافل شد.

انتقال میلیون‌ها تن رسوبات ریزدانه به دشت‌ها بر اثر سیل‌

وی با تأکید بر اینکه سیل‌های اخیر کشور میلیون‌ها تن ذرات ریزدانه مستعد گردوغبار را به دشت‌ها سرازیر کرده است، تصریح کرد: در حوضه‌های آبخیز بزرگ با وقوع بارش‌های سیل‌آسا و کوتاه‌مدت، رسوبات ریزدانه حاصل از فرسایش آبی بالادست، توسط مسیل‌ها و آبراهه‌های مناطق بیابانی به دشت‌های با شیب کم منتقل و به‌شدت توسط بادهای دارای سرعت و با تداوم بالا جابه‌جا می‌شود و خسارت جبران‌ناپذیری را به منابع زیستی و اقتصادی کشور وارد می‌کند. 

همین موضوع لزوم تداوم عملیات اصلاحی و احیایی را در این مناطق نشان می‌دهد. این متخصص حوزه فرسایش بادی با بیان اینکه اقدامات مقابله‌ای با گردوغبار در شرایط ترسالی تأثیرگذارتر از زمان خشکسالی است، تأکید کرد: درصورت تامین اعتبار برای عملیات مدیریت چرا و قرقِ عرصه‌هایی که به‌علت بارندگی‌های سال آبی جاری تا حد قابل ملاحظه‌ای احیا شده‌اند، می‌توان امید داشت که این مناطق طی 2سال آینده به شکل قابل‌توجهی از رخداد پدیده گردوغبار مصون باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید