• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52787
+
-

دهه شصتی‌ها در حال گذر از سن باروری

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن اعلام علل مهم مرگ جوانان ایرانی، درعین‌حال از تدوین سند راهبردی پیشگیری از مرگ زودرس جوانان در کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، سیدحامد برکاتی، گفت: ۲۰ درصد از جمعیت کشور را جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند. باید توجه کرد که برنامه‌ریزی برای سلامت این جوانان بیش از سایر گروه‌های سنی نیازمند همکاری همه کشور و سایر دستگاه‌هاست و حوزه جوانان تا نزدیک به ۸۰ درصد بین بخشی است. برکاتی با اشاره به علل مرگ جوانان ایرانی گفت: حوادث ترافیکی در رأس علل مرگ جوانان قرار دارد و ٣٠ درصد علل مرگ را تشکیل می‌دهند. خودکشی با ۶.۵درصد، خشونت ۵.۹ درصد، برخورد با اجسام پرتابی ۵.۶ درصد و در نهایت سکته قلبی و مغزی و سوء مصرف مواد مهم‌ترین علل مرگ جوانان در کشور محسوب می‌شوند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۷ درصد زایمان‌های کشور در سن بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتد، افزود: این عدد در ۱۰ سال قبل حدود 7 درصد بوده است. اکنون حدود ۱۳ میلیون جوان در شرف ازدواج داریم و اگر ۱۰ درصد این جوانان ازدواج کنند، TFR یا ضریب جایگزینی جمعیت کشور افزایش پیدا می‌کند. هم‌اکنون این شاخص ۲.۵ است.
برکاتی تأکید کرد: از سال ۹۵ به بعد میزان تولدهایمان در کشور سالانه ۴۰ هزار مورد کمتر شده است. همچنین درسال ۸۹ نزدیک به ۸۹۰ هزار ازدواج داشتیم که این عدد در سال ۹۶ به ۶۸۰ هزار ازدواج و هم‌اکنون به ۶۵۰ هزار ازدواج رسیده است. حال چالش دهه شصتی‌هایمان این است که دارند از سن باروری می‌گذرند. به‌عنوان مثال دختران متولد ۶۰ در آستانه ۳۸ و ۴۰ سالگی هستند و اگر شرایط مناسب برای ازدواج‌شان ایجاد نشود، از چرخه فرزندآوری خارج می‌شوند. باید توجه کرد که معضل اصلی ازدواج در کشور، مسائل فرهنگی است و امیدواریم این مشکل با کمک رسانه تقلیل پیدا کند. بعد از این موارد، درآمد و مسائل اقتصادی نیز نقش دارند.

آمار و ارقام طلاق و اقدام برای مهارت‌آموزی ازدواج سالم
او با بیان اینکه مسائل فرهنگی در پدیده طلاق هم نقش دارند، گفت: اگر نسبت ازدواج به طلاق را در کشور درنظر بگیریم زیر ۳ به یک است و این نسبت در تهران ۳ به یک و در شمال تهران ۲ به یک است. بنابراین مسائل فرهنگی در این بین مطرح است. باید توجه کرد که ۵۰ درصد طلاق‌ها در5 سال اول بعد از ازدواج و ۱۱ درصدشان در سال اول اتفاق می‌افتد. اقدامی را به‌صورت بین بخشی درباره مهارت آموزی برای ازدواج سالم آغاز کردیم و به دختران و پسرانی که عمدتا دانشجو یا طلبه هستند، آموزش‌هایی را ارائه می‌کنیم. در عین حال آموزش‌هایی را در زمینه همسرگزینی مناسب و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه کردیم که طی 4سال گذشته به 2 میلیون جوان این آموزش‌ها ارائه شده است. همچنین درباره رفتارهای مخاطره‌آمیز مداخلاتی را انجام داده و تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۰۰ هزار سفیر سلامت دانشجویی آموزش دادیم که در شبکه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید