• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52762
+
-

دیدار با اسد، 50روز بعد

دیپلماسی
دیدار با اسد، 50روز بعد


50 روز پس از سفر رئیس‌جمهور سوریه به تهران و استعفای جنجالی ظریف، وزیر خارجه ایران به خاطر حواشی آن سفر، به دمشق رفت. دیدار با بشار اسد مهم‌ترین برنامه سفر یک‌روزه وزیر خارجه به سوریه بود.

محمدجواد ظریف در بدو ورود به سوریه اعلام کرد که برای رایزنی درباره اقدامات آمریکا در پذیرش الحاق جولان به رژیم صهیونیستی و قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی و تحولات دیگر منطقه‌ای به‌خصوص ثبات در سوریه عازم دمشق شده است.

ظریف این را هم گفت که موضوع ادلب یکی از محورهای رایزنی او با مقامات سوری است و پس از دمشق به ترکیه می‌رود تا در رابطه با تحولات سوریه و ادلب با مقامات ترک نیز تبادل‌نظر کند.

ترکیه از شروع بحران در سوریه در صف مخالفان دولت اسد قرار داشت و پرواز هواپیمایی از دمشق به مقصد ترکیه در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.

وزارت خارجه ترکیه در رابطه با سفر ظریف در توییتر خود اعلام کرد: در سفر وزیر خارجه ایران تمام جنبه‌های روابط دو‌جانبه ما مورد بحث قرار خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر خواهیم کرد.

علی‌اصغر خاجی که به‌تازگی به‌عنوان دستیار ویژه وزیر خارجه در امور سیاسی منصوب شده و مسئولیت مذاکرات سوریه و یمن را عهده‌دار خواهد بود و نیز سیدعباس موسوی سخنگوی جدید وزارت خارجه ایران در سفر ظریف حضور داشتند.

ظریف پس از زیارت مرقد حضرت زینب(س) به دیدار بشار اسد رفت. بنا بر اعلام وزارت خارجه ایران، بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه، پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این دیدار بوده است.تصاویر منتشر‌شده از حواشی این دیدار نشان می‌داد که بشار اسد تا مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری به استقبال ظریف آمده و سپس او را بدرقه کرده است.

ظریف در دیدار با ولید المعلم، همتای سوری خود هم اظهار کرد: مردم سوریه با مقاومت خود در برابر گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه را از یک خطر جدی نجات دادند.هفتم اسفند سال97، ناگهان خبر دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با مقام معظم رهبری و ساعتی بعد رئیس‌جمهور ایران منتشر شد،  مشاهده تصاویر این دیدارها نشان می‌داد که محمد‌جواد ظریف در دیدارها حضور ندارد، اواخر همان شب ظریف در اینستاگرام پیامی منتشر کرد با مضمون خداحافظی و استعفا البته کماکان ظریف اشاره‌ای به‌علت استعفایش نکرد اما پس از ساعاتی گلایه‌اش از بی‌اطلاعی از سفر بشار اسد را علنی کرد و گفت که برای حفظ جایگاه وزارت خارجه استعفا داده است.اما روحانی با این استعفا موافقت نکرد تا ظریف یک‌بار دیگر به ساختمان خیابان ملل تهران بازگردد.

در همان زمان سفیر سوریه در تهران با محمد‌جواد ظریف تماس گرفت و دعوت بشار اسد رئیس‌جمهور از ظریف را به او اطلاع داد و وزیر خارجه ایران هم با پذیرش دعوت اعلام کرد در نخستین فرصت به دمشق می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید