• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52733
+
-

چه جوان‌هایی توانسته‌اند در حرفه خود پدیده شوند؟

نو رسیده‌ها

چند چهره موفق که در ابتدای جوانی، حسابی سر و صدا به‌پا کرده‌اند

عیسی محمدی

جوانی، جوانی و باز هم جوانی؛ این دوره عجیب و البته در روزگار ما، خاص و بغرنج. بدون شک جوان‌ترهای روزگار ما، با جوان‌ترهای روزگاران گذشته تفاوت‌های معناداری  دارند؛  تفاوت‌هایی در غرض، نیت، شکل و فرم رفتارهایی که باید داشته باشند یا رفتارهایی که به‌طور طبیعی دارند. به همین دلیل است که معمولاً از کلیشه‌هایی چون دهه هفتادی و دهه هشتادی صحبت می‌کنند تا بتوانند چنین نشانگانی را به این نسل‌ها سنجاق کنند و همه را با یک چوب برانند یا با یک نگاه تحلیل و تفسیر کنند. اما از هر چه که بگذریم، به‌نظر می‌رسد جوان‌ترهای امروز ما، داناتر و جهانی‌تر و سریع‌تر شده‌اند؛ این را از موفقیت‌هایی که به‌دست می‌آورند می‌شود حدس زد. در این نوشتار، به موردهایی از این موفقیت‌ها اشارتی می‌کنیم.

آریا نسیمی شاد
نابغه جوان شنای ایران


رقابت‌های المپیک ریو در برزیل که برگزار شد، یک پدیده جوان ایرانی داشت؛ آریا نسیمی شاد. او در آن هنگامه، تنها 3‌ماه کم داشت تا 17 سالش کامل بشود. او جوان‌ترین ورزشکار اعزامی ایران به المپیک و البته تنها نماینده شنای ایران نیز بود. این شناگر مشهدی، البته یک نخبه علمی هم محسوب می‌شود و در دبیرستان تیزهوشان نیز درس خوانده. حالا دارد پزشکی می‌خواند و در آستانه ورود به 20‌سالگی است. جالب اینکه تا 6‌سالگی از آب می‌ترسید اما با همت برادرش که دروازه‌بان تیم ملی واترپلو بود، با آب آشتی کرد و بعدها نیز عاشق شنا شد. اصلاً هم علاقه‌ای نداشت که وارد دنیای فوتبال و شهرت و ثروت بشود. جالب اینکه او بعدها، برای اینکه بتواند در رشته پزشکی قبول بشود، قید حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا را هم زده بود. نابغه شنای ایران البته نیم‌نگاهی هم به المپیک2020 دارد؛ هرچند چندان درباره‌اش صحبت نمی‌کند.
 
هاجر صفرزاده
سریع‌ترین دونده کم‌بینای ایران


این ورزشکار رده معلولان، در حوزه دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان فعالیت می‌کند و متولد 1378 است. متولد فلاورجان بوده و بخشی از ترین‌های ورزش ایران را به‌خودش اختصاص داده. او در رقابت‌های آسیایی جاکارتا مدال گرفت و قبل‌تر نیز در رقابت‌های معلولان جوان جهان در امارات، یک مدال طلا دشت کرده بود. البته به‌عنوان ورزشکار معلول سال هم در حوزه جوانان معلول معرفی شد. مدال‌هایی دیگر هم در رقابت‌های دیگر دریافت کرده است. او در حالی جزو مدال‌آوران جاکارتا بود که رقبایش، 13-12 سالی از او بزرگ‌تر بودند. حالا یکی از جوان‌ترین پارالمپیکی‌های ایران، در آخرین تورنمنت بزرگ ورزشی در اندونزی، 2 مدال برنز دوی 200 و 400 متر و یک برنز دوی 100متر را در خورجین خود دارد؛ با کلی مدال طلا و نقره و برنز دیگر و البته سالیان درازی که در ورزش حرفه‌ای پیش‌رو دارد.
 
کیمیا علیزاده
پدیده‌ اولین‌های ورزش ایران



متولد تیر 1377، حالا یکی از اسطوره‌های ورزش زنان در ایران است؛ مخصوصا با آن مدال برنزی که در المپیک ریو دریافت کرد تا برای همیشه به‌عنوان یک اولین، در یادها بماند. او همچنین برنز رقابت‌های جهانی روسیه، نقره رقابت‌های کره، طلای رقابت‌های مسکو، چند طلا در رقابت‌های جهانی نوجوانان و المپیک جوانان و... را هم در انبان تجربیات و افتخارات خود ثبت و ذخیره کرده است تا نشان بدهد که این‌همه توجه و تحسینی که به او نثار شده، بی‌جهت نبوده. علیزاده، حالا به‌عنوان نخستین ورزشکار زنی که در المپیک برای ایران مدال گرفته و نیز به‌عنوان جوان‌ترین مدال‌آور ایرانی در ادوار المپیک‌ها درگیر زندگی حرفه‌ای و ورزشی خود است. او درحالی‌که در یکی از رقابت‌های آسیایی به‌دلیل سن کم نتوانست در رقابت‌ها شرکت کند، در رقابت‌های جاکارتا قرار بود به عنوان پرچمدار کاروان ایران حاضر باشد که مصدومیت او مانع این اتفاق شد. کیمیا حالا یکی از پدیده‌های جوان ورزش ایران است که راه درازی برای افتخارآفرینی در پیش دارد.
 
امیرحسین توخته
جوان‌ترین والیبالیست جهان


امیرحسین توخته را یکی از پدیده‌های ورزش ایران می‌دانند؛ یک جوان دهه هشتادی که حالا جوان‌ترین عضو تیم والیبال ایران نیز لقب گرفته است. در میان 336 بازیکن حاضر در لیگ ملت‌های والیبال سال گذشته نیز او جوان‌ترین بازیکن بود. این بازیکن ارومیه‌ای 203سانت قد دارد و دقیقا متولد نهم فروردین 1380 است. او حتی در سال96 نیز عنوان بهترین مدافع میانی رقابت‌های نوجوانان جهان را هم برای خودش کسب کرد تا نشانه‌هایی از تولد یک پدیده را نشان‌مان بدهد. او را والیبالیست‌ها بیشتر با سرویس‌های خاصی که می‌زند، می‌شناسند؛ چراکه به قول خودش، اختصاصی سرویس کار می‌کند.

دنیل ارزانی و امید نورافکن
فوتبالیست‌های آینده‌دار آسیا


البته پدیده‌های جوان در دنیای فوتبال هم چندان کم نیستند؛ از مهدی قائدی متولد 1377 که در حال پیوستن به باشگاه استعدادهای عالی هدررفته است گرفته تا یونس دلفی، بازیکن شارلوای بلژیک با 18سال سن که عملا تبدیل به جوان‌ترین لژیونر تاریخ فوتبال کشور شده است. اما دو تا از برترین‌ها و پدیده‌های ورزشی مرتبط با ایران را، می‌توان دنیل ارزانی و نیز امید نورافکن دانست. دنیل ارزانی جزو بازیکنان دورگه استرالیایی بوده که اصالتی ایرانی داشته و جوان‌ترین بازیکن جام‌جهانی سال گذشته محسوب می‌شد. او حالا 20‌ساله است و در واقع متولد 1999میلادی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که بعد از او، کیلین امباپه، اعجوبه فرانسوی قرار داشت که دست‌برقضا امباپه نیز یک غیرفرانسوی محسوب می‌شد که جزو دو رگه‌های این کشور بود. ارزانی حتی این شانس را هم داشت که برای ایران بازی کند، اما سرنوشت او را به سرزمین کانگوروها کشاند تا حسرتی بزرگ برای ایرانی‌ها به‌جا بگذارد. امید نورافکن نیز جزو بهترین‌های ایرانی است که 2 سال پیش، در کنار سیامک نعمتی و صادق محرمی، جزو پدیده‌های نوظهور لیگ فوتبال ایران لقب گرفت. نورافکن به‌عنوان پدیده لیگ و استقلال، بعدها راهی شارلوا شد تا در لیگ بلژیک بازی کند؛ کشوری که فوتبالش سال گذشته، رتبه سوم جام جهانی را کسب کرده و جزو پدیده‌های این دوره جام جهانی لقب گرفت. البته چند ماهی برگشت تا کمک‌حال استقلال باشد.
 
بیتا پری‌نژاد
مخترع آینده‌دار


جوان‌ترین مخترع دنیا و رکورددار بخشی از اولین‌های دنیای اختراع و نوآوری، حالا 17‌ساله است؛ بیتا پری‌نژاد را می‌گوییم. او فرزند خانواده‌ای است که به دانش و نوآوری علاقه فراوانی دارند. این مخترع جوان و آینده‌دار در حال طی کردن روزهای دبیرستان است. رتبه اول کشوری در بخش پزشکی در سال1391 برای اختراع ویلچر تجهیز شده، رتبه اول کشوری در جشنواره فاوا، نمایشگاه‌های تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش‌وپرورش، در اردیبهشت1392، برگزیده استانی جشنواره خوارزمی نوجوان برای ارائه طرح آموزش زبان با روش خلاقیت ذهن در آذر 1392، چهره ماندگار آموزش‌وپرورش استان تهران، برنده مدال‌های طلا و برنز در نمایشگاه اختراعات مالزی، انگلستان، لندن و... از دیگر موفقیت‌های این نخبه جوان است. جالب است بدانید که نخستین اختراعش را در 6‌سالگی انجام داده است و هنوز هم به این رویه ادامه می‌دهد. جالب اینکه مادرش نیز در روزگار کودکی، به‌واسطه ثبت یک اختراع به استرالیا رفته و حتی شهروندی علمی این کشور را هم دریافت کرد.

مانی رضازادگان و حامد توکلی
کم سن‌وسال‌های استارتاپی


استارتاپ‌ها، همراه با آغازها و پایان‌ها هستند. این در طبیعت چنین فعالیت‌هایی است و گریزی هم از آن نیست. یکی، دو سال پیش خبری در فضای استارتاپی کشور منتشر شد که جالب بود. در این خبر، 2نوجوان 13 و 14‌ساله در رقابت پیش‌شتابدهی اصفهان شرکت کرده و به مرحله نهایی رسیده بودند. آنها قصد داشتند در حوزه بازی‌های استراتژیک فعالیت کنند و با توجه به تجربه‌هایی که در این سن و سال داشتند، این هدف دور از دسترس نبود. مانی رضازادگان و حامد توکلی، به‌واقع جوان‌ترین استارتاپ ایرانی را رقم زده بودند تا خودشان را در عمل نیز به اثبات برسانند؛ اتفاقی که اگر به‌خوبی رقم می‌خورد، حتی در دنیا یک رکورد محسوب می‌شد. تیم مدرن‌‌وار بعدها نیز نسخه‌هایی از بازی‌های تولید خودش را نیز راهی بازار کرد.

پرهام مقصودلو
گاسپاروفی دیگر؟


در حوزه نخبگان نیز باید در این سیاهه یادی هم از پرهام مقصودلو کنیم؛ استاد بزرگ شطرنج ایران. او متولد مرداد 1379 است؛ یعنی 18سالش را تمام کرده. او در سن 15سالگی، توانست به‌عنوان جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران تبدیل شود که همین امر، بازتاب بسیاری در رسانه‌ها و افکار عمومی داشت. جالب است بدانید پرهام، یک دانش‌آموز سمپادی هم بوده. یکی از بزرگ‌ترین افتخارات او، قهرمانی در مسابقات مسترز شارجه بود که حسابی او را در کانون اخبار دنیای شطرنج قرار داد. در این رقابت‌ها، شطرنج‌بازان شاخصی حضور داشتند، ولی این پرهام بود که قهرمان شد. او در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در ترکیه هم به مقام قهرمانی رسید. او در حالی به قهرمانی رسید که مربی نداشت و از امکاناتی به‌مراتب کمتر از رقبایش برخوردار بود. درخشش‌های او باعث شد تا نظر کارشناسان خبره این رشته به او جلب بشود؛ ضمن اینکه یکی از خبرگزاری‌های مطرح جهان، او را در مسیر اسطوره‌های شطرنج جهان دانست، با این سن و سال کمی که داشت.

مهدی قربانی، فرشته حسینی و ترلان پروانه
جوان‌های دنیای تصویر


وقتی 4سال پیش نوید (مهدی قربانی)، در آن محله جنوب شهر «ابد و یک روز»، اضطراب محسن (نوید محمدزاده) را دید که نقش برادر معتادش را بازی می‌کرد و آدرس اشتباه به پلیس‌ها داد تا بروند دنبال نخود سیاه، سینمای ایران متوجه شد که با یک ستاره جدید روبه‌رو خواهد بود؛ ستاره‌ای که حالا هفده‌ساله است و جز در «ابد و یک روز» در «بیست‌ویک روز بعد» و در «تنگه ابوقریب» هم بازی کرده و برای دومین فیلمش 3جایزه هم کسب کرده است. پای او حالا به تئاتر هم باز شده. مثل فرشته حسینی 21ساله که کارش را با حضور در کارگاه محمد رحمانیان و بازی در چند نمایش آغاز کرد و نهایتا با بازی در فیلم «رفتن» آن‌قدر دیده شد که جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش هم جایزه بهترین بازیگر زن را به او داد. اما جز تئاتر و سینما، باید به ترلان پروانه 20ساله هم اشاره کنیم که از همان 6‌سالگی یکی از ستاره‌های تلویزیون بود و حالا یکی از بازیگران پرکار سینما محسوب می‌شود.

آریا طبیب‌زاده قمصری و کیا رکنی
جوان اول‌های دنیای موسیقی


اگر بخواهیم به نسل جوان موفق این سال‌ها اشاره کنیم و جز سینما، تئاتر و تلویزیون مثلاً به موسیقی هم سری بزنیم، باید به آریا طبیب‌زاده قمصری هم بپردازیم. نوازنده هجده‌ساله کمانچه که ستایش خیلی‌ها را برانگیخته؛ ازجمله اهالی جشنواره ملی موسیقی جوان را که در 2 دوره پیاپی او را سزاوار دریافت جایزه رتبه اول دانستند. طبیب‌زاده همچنین در جشنواره دهم و یازدهم، در بخش ویژه موسیقی دستگاهی (حفظ کل ردیف) به‌عنوان برگزیده شناخته شد. اما در زمینه موسیقی شاید بتوان به کیا رکنی هم اشاره کرد. او متولد 1378و بیت‌باکسر است. به‌تازگی هم در برنامه عصر جدید که در شبکه سه سیما با هدف کشف استعداد جوانان شروع به‌کار کرده است، اجرایی کرد که یکی از فینالیست‌ها و اعجوبه صداسازی شناخته شد. صفحه اینستاگرام رکنی بیش از ۲۵۰هزار فالوئر دارد که در آن بسیاری از کلیپ‌های خود را که توانسته با دهانش آهنگسازی کند به اشتراک گذاشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید