• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52723
+
-

بازار بی‌مشتری مبل در اصفهان

قیمت مبل افزایش 150 تا 200 برابری داشته و این افزایش قیمت به‌شدت باعث کاهش مشتری شده است

بازار
بازار بی‌مشتری مبل در اصفهان


نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:


گرانی مبل به دلیل افزایش نرخ ارز و رکود این بازار از گلایه‌های فعالان این بازار است. در آستانه عید نوروز بازار با رکودی عمیق مواجه بود، به‌ طوری ‌که از سوی مسئولان این بخش اعلام می‌شد میزان فروش مبل در هفته‌های پایانی سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش با 60 درصد کاهش روبه‌رو بوده است.


رکود بی‌سابقه بازار مبل

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان اصفهان می‌گوید که قیمت مبل افزایش 150 تا 200 درصدی داشته و این افزایش قیمت به‌شدت باعث کاهش مشتری شده است.
گفتنی است این میزان افزایش برای قیمت محصولات در بازار مبلمان و صندلی‌های اداری و خانگی در حالی است که در سال‌های قبل، بازار این محصولات رشد بسیار اندکی داشت، ولی باز هم با رکود روبه‌رو بود و به جرأت می‌توان گفت که طی 5 سال گذشته، فعالان این حوزه در حال تجربه دشوارترین شرایط بوده‌اند. اما موضوع قابل ‌توجه آن‌ است که از اواسط سال 97 تاکنون به دلیل کمبود مواد اولیه و گرانی ارز، رکودی شدید که قابل ‌مقایسه با دیگر دوران نیست بر این بخش از بازار شهر حاکم شده است.

بنا به گفته مسئولان این صنف، با آن‌که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مبل در ایران وارداتی است و نیاز به تخصیص ارز دارد تقریباً هیچ‌یک از اقلام مورد نیاز این صنف تولیدی در گروه‌های کالایی مشمول ارز قرار نگرفته است .به ‌نحوی ‌که تولیدکنندگان مبل ناگزیرند با قیمت‌های 2 تا 3 برابری، چوب و یراق‌آلات، مواد شیمیایی و سلولزی مورد نیاز برای تولید را به‌ صورت آزاد از بازار تهیه کنند و از سوی دیگر، کمبود مواد اولیه نیز در بازار محسوس است که این مسئله به گرانی بیشتر این نوع مواد برای تولید دامن می‌زند.


هزینه‌های جانبی

غیر از کمبود و گرانی مواد اولیه، مشکلات دیگری چون هزینه‌های جانبی صنوف مانند مالیات و عوارض شهرداری و غیره مزید بر علت شده و در نهایت، قیمت تمام‌شده تولید را افزایش داده است و در این میان، واسطه‌ها و دلال‌ها نیز در افزایش قیمت‌ها کم‌تأثیر نیستند که به نظر می‌رسد این بخش از چشم ناظران پنهان است. به‌ این ‌ترتیب، با ادامه این روند نه‌تنها تولید با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد، بلکه روزبه‌روز توان اقتصادی مردم هم برای خرید مبل کمتر می‌شود؛ حقیقتی که از کسادی بازار مبل اصفهان در روزهای پایانی سال کاملاً عیان بود.

قابل ‌ذکر است که با وجود این وضعیت ناخوشایند در صنعت مبل کشور، فعالیت نزدیک به 2 هزار واحد صنفی صنعت مبل در استان اصفهان نشان از ظرفیت بالای این صنعت دارد، تا جایی که می‌تواند باعث سطح بالایی از اشتغال و تولید ناخالص داخلی شود.


تولیدکنندگان بی‌انگیزه 

موضوع قابل ‌تأمل آن است که چنین وضعیتی برای همه استان‌های تولیدکننده مبل در حال رخ دادن است، اما از آنجا که مبل اصفهان دارای جایگاه و قدمتی طولانی است، این انتظار می‌رود با معرفی برند آن در شرایط رکود داخلی، بازارهای صادراتی را به دست آورد. به عبارتی، جدا از مشکلات معمول، این صنعت از نبود برندی معتبر دارد آسیب می‌بیند، چراکه هیچ برند شاخصی از صنعت مبل اصفهان در کشور مطرح نیست و این نشان‌دهنده ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این صنعت است. از این ‌رو، به دلیل چنین ضعفی در شرایط رکود داخلی، توان نمایان شدن در بازارهای خارجی را هم ندارد.

در مورد وضعیت خرید و فروش مبل در اصفهان، «حجت‌الله پورحقانی» رئیس اتحادیه مبل اصفهان، با انتقاد از اوضاع ناخوشایند این بازار می‌گوید: وضع مالی مردم به‌ گونه‌ای شده است که به‌ جای خرید کالاهای لوکسی چون مبل، در اندیشه تأمین اقلام اساسی خود هستند. تا چند سال قبل خرید مبل در سبد کالاهای خانوارها قرار داشت، ولی مدت‌ها است که در اولویت‌های آخر قرار گرفته و این از خریدهای شب عید مردم کاملاً مشخص بود. 

این مسئول می‌افزاید: خریدهای مردم نسبت به قبل کاهش 60 تا 70 درصدی داشته است، چون به دلیل گرانی مواد اولیه، این کالا بسیار گران‌تر از قبل شده است و مردم توان مالی برای خرید ندارند. وی یادآور می‌شود: موضوعی که در این میان نباید از آن غافل شد آن است که با کاهش نسبی نرخ ارز هنوز قیمت مواد اولیه وارداتی کاهش نیافته. این‌که چرا نرخ مواد اولیه‌ای که با ارز 19 هزار تومانی وارد می‌شد اکنون هم با همان قیمت به دست تولیدکننده می‌رسد مورد سؤال فعالان این صنف است که هیچ قانونی پاسخگوی آن نیست. پورحقانی تصریح می‌کند: با وضعیت کنونی، بسیاری از تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند، چون علاوه بر نبود مشتری، مالیات و افزایش دستمزدها از مواردی است که با وجود شرایط این‌چنینی تولیدکننده، کشش روبه‌رو شدن با آنها را ندارد.

در پایان، وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های مبل در شهر اظهار می‌کند: وجود چنین نمایشگاه‌هایی در میزان فروش واحدهای صنفی تأثیرگذار است. لازم است بازار دارای نظم و سامان باشد و مسئولان در این ‌باره باید تدابیری بیندیشند. هرچند اتحادیه‌ها بازرسی و نظارت لازم را انجام می‌دهند، همه فروشندگان هم تحت کنترل ما نیستند و دراین زمان‌ها نظارت نهادهای دیگر نیاز است.


راهکارهایی برای خروج از رکود

به اعتقاد «احمد رحمانی» از فعالان صنعت مبل اصفهان، فروش بیشتر هر کالایی نیروی انسانی بیشتری می‌طلبد، اما با شرایط کنونی قیمت‌ها خرید داخلی کاهش ‌یافته است و صادراتی هم انجام نمی‌شود. بنابراین می‌توان با راهکارهایی چون کاهش مالیات بر ارزش ‌افزوده، قیمت نهایی مبل را کاهش داد تا این محصول مصرف‌کننده بیشتری جذب کند. از طرفی، با حمایت‌های مسئولان، تشویق تولیدکنندگان و معرفی برند مبل اصفهان در بازارهای جهانی می‌توان اقدام به صادرات کرد، چراکه بهترین راهکار برای فروش بیشتر تسخیر بازارهای خارجی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید