• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52667
+
-

مجوز جنگ در دست کنگره است

اعضای کنگره نسبت به تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای آغاز درگیری نظامی با ایران هشدار داده‌اند

آمریکا
مجوز جنگ در دست کنگره است

یک هفته پس از قرار‌گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، هشدارها به دولت دونالد ترامپ برای دوری‌کردن از زمینه‌چینی برای جنگ با ایران شدت گرفته است.
شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز (ABC News) آمریکا دیروز در گزارشی با انعکاس نگرانی برخی چهره‌های سیاسی سابق و کنونی آمریکا نسبت به تلاش چهره‌های تندرو دولت دونالد ترامپ در فراهم کردن زمینه قانونی برای درگیری نظامی با ایران، هشدار داد.
اقدام آمریکا را برخی تحلیلگران بیشتر یک رفتار سمبلیک توصیف کرده‌اند، چراکه سپاه پیش از این نیز در فهرست‌ تحریم‌های آمریکا بوده و ماجرای اخیر، هیچ تغییری در وضعیت تحریمی سپاه ایجاد نمی‌کند. به‌عبارت دیگر، اقدام اخیر آمریکا، وضعیت تحریمی آمریکا را از نظر قانونی و حقوقی تشدید نمی‌کند، بلکه تنها به آن یک ‌بار سیاسی می‌دهد. برخی دیگر اما با کنار هم قرار‌دادن سخنان مقام‌های آمریکایی در منتسب‌کردن ایران به گروه تروریستی القاعده و اقدام اخیر، مسیر پیش‌رو را که ممکن است ‌به درگیری نظامی میان دو طرف منجر شود، خطرناک خوانده‌اند. جیسون بلاژاکیس، رئیس دفتر مبارزه با تامین مالی تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در دوره باراک اوباما در گفت‌‌وگو با ای‌بی‌سی‌نیوز گفته است که اقدام اخیر در مواجهه با سپاه، شاید به‌تنهایی معنایی از نظر عملی نداشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ در حال تکمیل یک پازل بزرگ‌تر است.
تس بریجمن، مشاور حقوقی شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما تصویر شفاف‌تری ارائه کرده است. به گفته بریجمن، دولت دونالد ترامپ تلاش دارد با آوردن نام ایران و القاعده در کنار هم، افکار عمومی در آمریکا را قانع کند که قانون سال2001 مصوب کنگره برای مبارزه با تروریسم، موسوم به قانون AUMF شامل درگیری نظامی با ایران نیز می‌شود. این قانون، مجوزی بود که 3روز پس از حمله القاعده به برج‌های دوقلو در نیویورک، با هدف مبارزه با تروریسم به دولت آمریکا داده شد. بر مبنای این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند علیه «کشورها، سازمان‌ها و افراد» مرتبط با عملیات تروریستی 11سپتامبر دست به حمله نظامی بزند.
مایک پمپئو 4روز پیش در کمیته روابط خارجی سنا در پاسخ به سؤال سناتور جمهوریخواه رند پال در مورد مجوز سال2001 کنگره برای حمله به کشورهای مرتبط با القاعده و نسبت آن با ایران، گفت: «ترجیح می‌دهم پاسخ این سؤال را به حقوقدان‌ها بسپرم.» وزیر خارجه آمریکا در عین حال ادعا کرد: « بین جمهوری اسلامی ایران و القاعده ارتباطی وجود دارد؛ نقطه، تمام.» پمپئو 2روز بعد در جای دیگری گفت که پس از این، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، برای آمریکا حکم فرماندهان داعش را دارد.
اگرچه پس از این سخنان پمپئو، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هیچ تغییری در قواعد عملیاتی نیروهای آمریکایی در مورد چگونگی برخورد با نیروهای سپاه در منطقه ایجاد نشده، اما سخنان وزیر خارجه آمریکا نگرانی‌ها در مورد گام بعدی دولت آمریکا در رویارویی با سپاه را تشدید کرده است. سخنان پمپئو در کمیته روابط خارجی سنا البته بی‌پاسخ نماند. رند پال خطاب به او گفت: «نگرانم که دولت متوجه نباشد که قدرت آغاز جنگ را ندارد. به‌طور شفاف به شما می‌گویم که صدور مجوز هرگونه درگیری با ایران در دست کنگره است، نه دولت.»
بریجمن معتقد است که دولت ترامپ تلاش دارد برای توجیه درگیری نظامی احتمالی با ایران در چارچوب قانون AUMF، تلاش می‌کند بگوید که ایران به القاعده کمک کرده است. او در عین حال می‌گوید: مخالفت اعضای کنگره با سخنان چهره‌های تندرو دولت ترامپ در مرتبط دانستن ایران و القاعده نشان می‌دهد آنها متوجه دلیل اقدام آنها در قرار‌دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند.
بلاژاکیس نسبت به تحریف احتمالی گزارش‌های اطلاعاتی نیز هشدار داده است. به‌گفته او، گام بعدی دولت ترامپ می‌تواند انتشار گزارشی اطلاعاتی برای مرتبط‌کردن ایران و القاعده با یکدیگر باشد که قطعه بعدی پازل درگیری احتمالی نظامی با ایران است.


دیدار جان بولتون و مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، که اکنون به محور هدایت فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران تبدیل شده، دیروز در واشنگتن میزبان مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. دستور جلسه نشست دیروز، بررسی فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه بوده است. این نخستین دیدار امنیتی میان مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی بعد از برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی است که نتیجه آن پیروزی دوباره بنیامین نتانیاهو بود. پیش‌بینی می‌شود همکاری آمریکا و اسرائیل علیه ایران طی کمتر از 2سالی که به پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ باقی‌‌مانده، بیش از گذشته شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید