• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52635
+
-

صلیب‌سرخ به کمک خوزستان می‌آید

تاکنون 26 شهر و 234 روستای خوزستان متاثر از سیل شده‌اند

پیگیری
صلیب‌سرخ به کمک خوزستان می‌آید

سیل در خوزستان همچنان در حال پیشروی است و تاکنون 26 شهر این استان از جمله سوسنگرد، رفیّع، هویزه، حمیدیه و بستان از آن تاثیر پذیرفته‌اند. همچنین 234 روستا در محاصره سیل قرار دارند و ساکنان آنها تخلیه شده و در اردوگاه‌های بیرون شهرها و روستاها اسکان یافته‌اند.به گزارش همشهری، در شرایطی که شهرها و روستاهای استان از سیل و تبعات آن متاثر و با مشکلات متعددی مواجهند، کارشناسان هواشناسی از پیش‌بینی بارندگی از روز پنجشنبه هفته جاری در خوزستان و استان‌های بالادست آن خبر داده‌اند؛ خبری که بر نگرانی‌ها افزوده است.در این میان امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد و همه گروه‌های امدادی تلاش می‌کنند امکانات موجود به درستی و عادلانه توزیع شود تا سیل‌زده‌ها از نظر مواد غذایی، بهداشت، وسایل خواب و... کمبودی نداشته باشند. 

البته به گفته سازمان‌های مردم‌نهاد، موازی‌کاری و ناهماهنگی در امدادرسانی در مناطق سیل‌زده استان به شکلی است که گاه کمک‌های لازم به برخی سیل‌زدگان نمی‌رسد یا به درستی بین‌ آنها توزیع نمی‌شود.
دامنه سیل در خوزستان و استان‌های کشور تا حدی گسترش یافته که رهبر معظم انقلاب، اجازه برداشت دولت از صندوق توسعه ملی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر را صادر کردند.
همچنین در پی وسعت یافتن ابعاد سیل در کشورمان، سازمان جهانی صلیب سرخ نیز برای کمک به مناطق سیل‌زده ایران از جمله خوزستان اعلام آمادگی کرده است.


آمارهای ارائه‌شده صحیح هستند

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان خوزستان گفت: در حال حاضر شهرهای متاثر از سیلاب در خوزستان 26 شهر هستند که در آنها به خدمات‌رسانی و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط اقدام می‌شود. «علی بحرینی مقدم» بیان کرد: تناقض‌ها در ارائه آمار از سوی مسئولان به دلیل سرعت در تغییر شرایط مناطق است، به شکلی که گاه یک مسئول، آماری از شهرهای محاصره‌ شده در سیلاب ارائه می‌دهد اما با گذشت چند ساعت بر این آمار افزوده می‌شود و دلیل تناقض‌هایی که وجود دارد، این مسأله است. اما درمجموع آمارهای ارائه‌شده صحیح هستند.
وی گفت: از ابتدای بحران تا امروز 234 روستا با جمعیت 106 هزار نفر از سیل تاثیر پذیرفته‌اند که برخی از آنها مشکلشان حل شده است و برخی هنوز با مشکلاتی مواجهند و به منازل خود بازنگشته‌اند.


91 اردوگاه اسکان اضطراری در خوزستان برپاست

بحرینی مقدم در خصوص آمار اردوگاه‌های اسکان اضطراری اظهار کرد: تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستان 91 اردوگاه است که همه آنها سازماندهی شده‌اند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف به آنها خدمات‌رسانی می‌شود.
رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان خوزستان عنوان کرد: اردوگاه‌هایی که سیل‌زدگان در آنها ساکن هستند، اردوگاه‌های کاروان راهیان نور، ورزشگاه‌ها، مدارس و اردوگاه‌های هلال احمر هستند که ظرفیت اسکان بیش از 50 هزار نفر در آنها وجود دارد و تاکنون22 هزار نفر در آنها ساکن هستند.
وی با بیان این‌که جمعیت برخی از اردوگاه‌ها شناور است، ادامه داد: برخی از شهرها و روستاهایی که تخلیه شده‌اند، تعدادی از ساکنانشان در آنها مانده‌اند و برای مثال هنگام صرف غذا در اردوگاه‌ها تردد می‌کنند. این شرایط باعث شده است جمعیت برخی از اردوگاه‌ها شناور باشد.


کمبود چادر نداریم 

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان خوزستان در ادامه در خصوص توزیع اقلام امدادی میان سیل‌زدگان گفت: تاکنون 21 هزار و 400 تخته چادر در سراسر استان میان سیل‌زدگان توزیع و در این زمینه سعی شده است با مدیریت، کار توزیع به درستی انجام شود و در این زمینه نیز کمبودی نیست.

وی بیان کرد: به لحاظ فراوانی و تعداد چادر، در خوزستان چادر کم نداریم و علی‌رغم توزیع بیش از 21 هزار تخته چادر همچنان چادر در انبارها داریم. همچنین42 هزار و 739 تخته پتو و بیش از 28 هزار موکت میان سیل‌زدگان توزیع شده است.بحرینی مقدم افزود: توزیع 112 هزار قوطی کنسرو، 99 هزار و 560 بسته نان، 24 هزار و 312 کیلوگرم برنج و یک میلیون و 500 هزار بطری آب معدنی از دیگر اقلام توزیع ‌شده میان سیل‌زدگان خوزستان است.

وی با اشاره به این‌که اقلام 22‌گانه هلال احمر دارای بسته بهداشتی نیست، عنوان کرد: زمانی که این موضوع را متوجه شدیم، با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، به سرعت بسته بهداشتی درخواست دادیم. تاکنون بیش از 13 هزار بسته بهداشتی میان سیل‌زدگان خوزستانی توزیع شده است و بیش از 10 هزار بسته دیگر نیز آماده توزیع داریم.


کمک استان‌های معین 

این مسئول، با اشاره به این‌که در استان با هر 4 مرحله مدیریت بحران به صورت همزمان مواجه هستیم، گفت: با دستور وزیر کشور 5 استان به عنوان استان‌های معین خوزستان معرفی شده‌اند تا به رفع نیازهای ما اقدام کنند و خوشبختانه هر کدام به بخش‌هایی که برای آنها تعریف شده است، خدمات لازم را ارائه کرده‌اند.
بحرینی مقدم با بیان این‌که مجموعه ماشین‌آلاتی که در سراسر استان مشغول کار هستند 1300 دستگاه است، عنوان کرد: استان‌های معین تا امروز 590 دستگاه ماشین‌آلات و بیش از 206 هزار قلم کالا و خدمات را به استان وارد کرده‌اند. همچنین بیش از 739 نفر نیروی انسانی برای کمک به مناطق سیل‌زده از استان‌های معین به خوزستان وارد شده است.

وی با بیان این‌که متاسفانه با توجه به حجم بالای آب ورودی در استان شرایط دشوار است، افزود: سازماندهی تجهیزات و امکانات برای خدمت‌رسانی و عملکرد در هر 4 مرحله مدیریت بحران به صورت همزمان کاری بسیار دشوار است به شکلی که در یک نقطه باید به فکر بازسازی و در نقطه‌ای دیگر به دنبال پیشگیری باشیم.

بحرینی مقدم تاکید کرد: پیگیری مسائل و مشکلات مردم برای بازگشت به منازل، بررسی نیازهای مردم در بخش‌های مختلف، خدمات‌رسانی و پیشگیری از وقوع حوادث در برخی از مناطق و... گستردگی و تنوع کارها را زیاد کرده است اما تا امروز همه اطلاعات را دسته‌بندی کرده‌ و توانسته‌ایم شرایط را تحت مدیریت خود کنترل کنیم.
رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان خوزستان ادامه داد: در روزهای ابتدایی وقوع سیل در خوزستان نرم‌افزار جامعی برای دریافت اطلاعات مناطق نداشتیم اما اکنون این کار به صورت فیزیکی در حال انجام است، به شکلی که روزانه اطلاعات جمع‌آوری و در آن زمینه تصمیم‌گیری و کار اجرایی می‌شود. 

وی عنوان کرد: باید روزانه در جریان اطلاعات اردوگاه‌های اسکان اضطراری باشیم تا بتوانیم نیازهای همه این اردوگاه‌ها را در زمینه‌های مختلف تامین کنیم. این اطلاعات به صورت روزانه پس از دریافت در اختیار سازمان‌های مسئول قرار داده می‌شود تا آنها بتوانند به خدمت‌رسانی مناسب اقدام کنند.


اعزام اکیپ‌های درمانی اورژانس از 10 استان 

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان نیز از اعزام اکیپ‌های درمانی اورژانس از 10 استان به مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد.
«شهیار میرخشتی» اظهار کرد: از نخستین روزهای وقوع سیل خدمات درمانی به صورت شبانه‌روزی به بیماران نیازمند ارائه شده است و با حضور نیروهای کمکی اعزامی از دیگر استان‌ها هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی افزود: با هماهنگی سازمان اورژانس کشور، اکیپ‌های درمانی با تجهیزات کامل به همراه اتوبوس‌آمبولانس و آمبولانس از تهران، کردستان، کرمان، بوشهر، کرمانشاه، کاشان، اراک، همدان، اصفهان، تبریز و قم به مناطق سیل‌زده خوزستان اعزام شده‌اند.میرخشتی ادامه داد: این اکیپ‌ها به صورت شبانه‌روزی در اردوگاه‌ها و مراکز درمانی شهرهای اهواز، سوسنگرد، هویزه، حمیدیه و الهایی در حال خدمات‌رسانی هستند.
وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی به 1۸۸۱ بیمار در مناطق سیل‌زده گفت: ۹۷۴ نفر از این تعداد در سوسنگرد، ۶۳۲ در هویزه، ۱۵۴ نفر در حمیدیه، ۶۷ نفر در الهایی و ۵۴ نفر در اهواز از خدمات درمانی بهره‌مند شده‌اند.


باران در راه است

در این میان اداره کل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی بارندگی از پنجشنبه هفته جاری در این استان و استان‌های بالادست آن خبر داد و گفت: اوج بارش‌ها از جمعه هفته جاری تا یکشنبه هفته آینده پیش‌بینی می‌شود.
«زهره پاشنه‌ساز» در خصوص جزئیات فعالیت سامانه بارشی اواخر هفته جاری اظهار کرد: اکنون در فصل بهار قرار داریم و اوج تغییرات زودهنگام نقشه‌های هواشناسی و بارش‌های رگباری نقطه‌ای در این فصل است.
وی افزود: این‌که به طور قطعی وضعیت بارش 5 تا 6 روز آینده پیش‌بینی شود، کار سختی است و هیچ‌کس نمی‌تواند برای 6 روز دیگر با قطعیت تمام نظر بدهد.
پاشنه‌ساز گفت: به دلیل این‌که در فصل بهار نقشه‌های هواشناسی بسیار تغییر کرده‌اند، انتظار می‌رود نقشه‌ها مجددا تغییر کنند.


آبگرفتگی جاده بستان- چذابه مانع صادرات کالا

اما جاری شدن سیل، صادرات زمینی را از خوزستان نیز با مشکلاتی مواجه کرده است زیرا بسیاری از جاده‌های استان زیر آب رفته‌اند و تردد خودروها در آنها ممکن نیست.ناظر گمرکات خوزستان در این زمینه گفت: آبگرفتگی بخش‌هایی از جاده بستان - چذابه همچنان مانع اصلی بر سر راه صادرات کالا به عراق از پایانه تجاری چذابه است.
«غلامرضا بلوطی‌میرزا» افزود: به دلیل تداوم سیلاب و آبگرفتگی این مسیر 30 کیلومتری در فروردین امسال، بازرگانان محلی نتوانسته‌اند از پایانه چذابه هیچ کالایی به عراق صادر کنند.

وی گفت: تا زمانی که فرمانداری دشت ‌آزادگان و پلیس راه خوزستان امنیت و خطرساز نبودن مسیر بستان - چذابه را به گمرک اعلام نکنند، کامیون‌های حامل کالاهای غیرنفتی نمی‌توانند به سمت پایانه تجاری چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز حرکت کنند.

ناظر گمرکات خوزستان از صادرکنندگان کالا خواست، با توجه به بسته بودن پایانه تجاری چذابه، از مرزهای شلمچه و مهران در استان ایلام برای صادرات کالا استفاده کنند.
وی گفت: به محض رفع آبگرفتگی و فروکش کردن سیلاب در مسیر تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی، فعالیت گمرک چذابه از سر گرفته می‌شود.


انتقال میدان میوه و تره‌بار اهواز به جای دیگر

در سیل اخیر میدان میوه و تره‌بار الغدیر اهواز هم دچار آبگرفتگی شد و مسئولان مربوط مجبور شدند آن را موقتا به محل جدید انتقال دهند.در این زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: به دلیل شدت آبگرفتگی ناشی از سیلاب در مناطق حاشیه اهواز امکان بارگیری و تخلیه میوه و تره‌بار در میدان الغدیر وجود نداشت و در این زمینه مجبور به جابه‌جایی موقت این میدان شدیم.

«امیرحسین نظری» افزود: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با شرکت فولاد خوزستان، پارکینگ این شرکت به صورت موقت و تا زمان عادی شدن شرایط برای فعالیت‌های میدان تره‌بار اهواز در نظر گرفته شده است. وی گفت: با بهبود شرایط، مجددا میدان میوه و تره‌بار اهواز به محل قبلی خود باز خواهد گشت.


2 گوزن زرد از سیل دز نجات یافتند

سیل اخیر خوزستان نه‌تنها انسان‌ها، بلکه دام‌ها و دیگر حیوانات موجود در استان را نیز تحت‌ تاثیر خود قرار داده است. به دنبال طغیان رودخانه دز و زیر آب رفتن جنگل و پاسگاه محیط‌بانی و اداره پارک ملی دز در دزفول، گوزن‌های زرد این منطقه مفقود شدند و هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نبود.
اما به تازگی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان گفت: 2 راس گوزن زرد در میانرود دزفول، پس از فروکش کردن سیلاب، در منطقه حفاظت‌شده دز مشاهده شدند.

«احمدرضا لاهیجان‌زاده» با اشاره به نصب 4 دوربین در منطقه حفاظت‌شده دز در روزهای اخیر بیان کرد: یکی از این دوربین‌ها دیروز تصاویری را از یک راس گوزن زرد نر در جنگل‌های دز ثبت کرده است.
سرپرست معاونت محیط ‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط ‌زیست ادامه داد: 2 روز پیش نیز محیط‌بان‌های این اداره کل یک راس گوزن زرد ماده را در جنگل مشاهده کردند که امکان تصویربرداری از آن وجود نداشت.

به گفته وی، همچنین یک راس گوزن زرد در روزهای گذشته در منطقه حفاظت‌شده کرخه که آن نیز در سیل کرخه زیر آب رفته بود، پیدا و به محل امنی منتقل شد.
وی با بیان این‌که سیلاب در جنگل‌های دز فروکش کرده است، گفت: پس از پایین آمدن سطح آب در این جنگل‌ها، جست‌و‌جو برای پیدا کردن گوزن‌های زرد که هنوز از آنها خبری نیست، آغاز شده است و این جست‌وجوها همچنان ادامه دارد. 


عراق: برای کمک به ایران آمادگی داریم

به دنبال وقوع سیل در استان خوزستان و دیگر استان‌های کشورمان، عراق برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده است. رئیس سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) گفت: آمادگی کامل داریم در بسیاری از حوزه‌ها در مشکلات پیش‌آمده ناشی از سیل به ایران کمک کنیم.

 «ابومهدی المهندس» با حضور در مرکز مدیریت و کنترل حوادث مدیریت بحران خوزستان در اهواز بیان کرد: بسیار خوشحال هستیم که دولت ایران به ما در حوزه مشکلات سیل اجازه کمک داده است.
وی افزود: ستادی را در ایران تشکیل داده‌ایم و از طریق آن برخی از کمک‌های مردمی عراق وارد شده است که روز به روز نیز این کمک‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان بسیج مردمی عراق ادامه داد: در حوزه مهندسی و بهداری توان بسیار خوبی داریم و الان از آمادگی ساخت چندین بیمارستان صحرایی برخورداریم.وی با اشاره به مساله مدیریت آب بیان کرد: یکی از اهداف سفر ما به خوزستان شرکت در حوزه مدیریت آب است تا آب‌های مرزی طوری مدیریت شوند که مردم 2 طرف مرز آسیب نبینند. 

المهندس خوزستان را نماد مقاومت دانست و گفت: با شروع سیل، ما نیز در عراق در سطح دولت گرفتار مساله مدیریت آب به ‌ویژه در منطقه سلیمانیه شدیم.وی افزود: برخی از سدها در عراق برای نخستین بار در تاریخشان پر شده‌ و بیش از ظرفیتشان خروجی داشته‌اند. به همین منظور حشد الشعبی هم‌اکنون در مناطقی چون دیاله، کوت، میسان، بصره و بغداد با پشتیبانی دولت در حال فعالیت است.

رئیس سازمان بسیج مردمی عراق ادامه داد: اما موضوع سیل در ایران خیلی وسیع‌تر از عراق است و بیشتر استان‌های این کشور با آن درگیر هستند. با این همه، نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته است تاکنون این موضوع را به خوبی مدیریت کند.وی گفت: وظیفه خود دانستیم در مشکل فعلی که برای ایران ایجاد شده است، حضور داشته باشیم چراکه معتقدیم مردم عزیز خوزستان و ایران به ما خیلی کمک کرده‌اند. می‌توان گفت از40 سال پیش، با شروع انقلاب اسلامی ایران تا امروز، دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی ضد صدام، ضد اشغالگران و ضد داعش به ما کمک کرده است.


نمایندگان صلیب ‌سرخ در اهواز

نمایندگان صلیب سرخ جهانی هم یکشنبه گذشته به همراه مسئولان هلال احمر و سپاه ناحیه امام علی(ع) از محل اسکان سیل‌زدگان در سالن 9 دی اهواز دیدن کردند و روند خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان از سیل خوزستان را مورد بررسی قرار دادند.نمایندگان صلیب سرخ برای کمک‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده خوزستان اعلام آمادگی و در خصوص کمبودها و مشکلات با مردم و مسئولان گفت‌وگو کردند. 

سرهنگ «عادل ساری» فرمانده ناحیه امام علی(ع) سپاه ولیعصر(عج) خوزستان در این خصوص گفت: نمایندگان سازمان صلیب سرخ در این دیدار همچنین وعده دادند در صورت نیاز کمک‌های قابل توجهی از سایر کشورها جمع‌آوری و برای مناطق سیل‌زده خوزستان ارسال خواهند کرد. سرهنگ ساری گفت: امیدواریم، با توجه به ورود سازمان‌های بین‌المللی به موضوع سیلاب در استان، هرچه سریع‌تر تجهیزات و امکانات مورد نیاز مردم سیل‌زده فراهم و تا اندازه‌ای کمبودها رفع شود.



امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده 3 نوبته شد

از زمان وقوع سیل در خوزستان، مدارس مناطق درگیر با آن تعطیل شده‌اند و دانش‌آموزان در اردوگاه‌های هلال احمر و دور از درس و مدرسه به سر می‌برند. آنها و والدینشان نگران امتحانات پایان سال هستند، به خصوص دانش‌آموزانی که امتحانات نهایی (کشوری) دارند.
در این میان، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش دیروز از ۳ نوبت شدن امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده خبر داد.

«خسرو ساکی» گفت: برای دانش‌آموزان پایه‌های دوازدهم و سوم متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و پیش‌دانشگاهی نظام قدیم - علاوه بر امتحانات خرداد و شهریور - یک نوبت دیگر در تیر یا مرداد امتحانات برگزار خواهد شد تا دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده که روند آموزش آنها مختل شده است - به تشخیص مدیرکل استان و با تمایل و آمادگی خود - در هر یک از نوبت‌های خرداد، تیر یا مرداد و شهریور شرکت کنند.
وی ادامه داد: نمرات نوبت‌های تیر و مرداد یا شهریور در ستون خرداد درج و قبولی خرداد محسوب می‌شود. ادارات کل آموزش و پرورش استان، در صورت تمایل دانش‌آموزان به شرکت در امتحانات خرداد، با بسیج تمام امکانات خود باید زمینه برگزاری امتحانات نهایی را در شهرستان محل سکونت یا نزدیک‌ترین محل به آنها را فراهم آورند.

ساکی بیان کرد: به منظور ایجاد فرصت آماده شدن برای شرکت در امتحانات نوبت دوم (خرداد) سایر پایه‌های دوره تحصیلی به ادارات کل استان اختیار داده می‌شود، متناسب با شرایط منطقه، این امتحانات را از اول خرداد تا ۳۱ تیرماه برگزار کنند تا در صورت لزوم برای عقب‌ماندگی ناشی از تعطیلی مدارس فرصت تشکیل کلاس‌های جبرانی و ایجاد آمادگی بهتر به منظور شرکت در امتحانات برای دانش‌آموزان فراهم شود.
وی همچنین گفت: مناطق گرمسیری، با تشخیص کمیسیون‌های خاص ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق سیل‌زده می‌توانند 2 هفته زودتر از اول خرداد اقدام به برگزاری ارزشیابی پایانی نوبت دوم کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر به دلیل مشکلات به وجود آمده در مناطق سیل‌زده امکان تشکیل کلاس‌های عادی و جبرانی فراهم نشود، به تشخیص مدیرکل استان، مبنای طراحی سوالات امتحانات پایانی غیرنهایی نوبت دوم، قسمت‌های تدریس‌شده است.وی ادامه داد: برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان، در آغاز سال تحصیلی جدید قسمت‌های تدریس‌نشده به عنوان پیش‌نیاز درس‌های جدید تدریس خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید