• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52634
+
-

خبر‌های کوتاه/زیست بوم

خبر‌های کوتاه/زیست بوم

سدسازی‌های غیراصولی خطرناک‌تر از سیل است
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در ایران تنها حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب آب باید در سدها ذخیره شود، گفت: سدها راهکار کنترل سیل نیستند و نباید به بهانه کنترل سیل این کار را انجام دهیم چراکه سدسازی‌های غیراصولی به‌مراتب خطرات بیشتری نسبت به سیل دارند.
هوشنگ جزی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: سیل باید از بالادست حوضه آبخیز کنترل شود نه در خروجی آن. در کشور ما اغلب بارش‌ها در فصل‌هایی اتفاق می‌افتد که نیازی به آن نداریم، پس باید بتوانیم با استفاده از روش‌های مختلف آب را ذخیره کنیم و مانع هدررفت آن شویم. سنتی‌ترین روش ذخیره آب در کشور ما قنات است. قنات‌ها می‌توانند آب را در زمین نفوذ دهند و جلوی تبخیر آن را بگیرند.
وی با تأکید براینکه سدسازی استانداردهای خاص خود را دارد، افزود: به‌طور معمول می‌توان حدود ۴۰ درصد از آب قابل دسترس را در سدها ذخیره کرد که این مقدار در ایران چیزی حدود ۴۰میلیارد مترمکعب است. اگر سدهای ما در کشور ظرفیتی بیش از این مقدار داشته باشند به اکوسیستم فشار وارد می‌شود. از طرف دیگر میزان تبخیر آب در ایران 3برابر متوسط جهانی است و در این شرایط نمی‌توانیم آب را روی سطح زمین ذخیره کنیم و لازم است با روش آبخیزداری، امکان نفوذ آب به داخل زمین را فراهم سازی.

اثرات منفی سیل بر زادآوری ماهیان شمال
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور گفت: با جاری شدن سیل در استان‌های شمالی کشور، چرخه مهاجرت و تخم‌ریزی ماهی‌ها هم از تأثیرات منفی سیل بی‌نصیب نبوده‌اند. بهروز ابطحی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سیل و سیلاب در محیط دریا می‌تواند تأثیرات زیادی داشته باشد، اختلال در مهاجرت ماهی‌ها برای تخم‌ریزی یکی از تأثیرهایی است که سیل اخیر می‌تواند بر اکوسیستم دریای خزر داشته باشد. تخریبی که در بستر رودخانه‌ها به‌واسطه سیلاب و سیل اتفاق می‌افتد بر مهاجرت ماهی‌ها و تخم‌ریزی آنها اثرگذار است. وی با اشاره به اینکه مطالعه روی تأثیرات مثبت و منفی سیل بر دریا در پژوهشگاه شروع شده است، گفت: تأثیرات سیل، تأثیرات عمیق و مهمی است، با جاری شدن سیل حجم زیادی از رسوب وارد دریا می‌شود، بخش جنوبی دریای خزر به لحاظ دریافت رسوب، سالانه پذیرای مقدار زیادی رسوب است، امسال با توجه به سیل و بارش‌های اخیر مقدار رسوب در دریای خزر به‌مراتب بیشتر از سال‌های متعارف و میانگین سالانه است. ابطحی یادآور شد: اندازه‌گیری و محاسبه ورود رسوب به دریای خزر از سوی پژوهشگاه شروع شده و امیدواریم تا 4‌ماه آینده اطلاعات برای بهره‌برداری در این خصوص استخراج شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید