• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52570
+
-

صعود انفجاری بورس

ارزش بورس تهران دیروز با ورود پول‌های تازه، 25هزار میلیارد تومان افزایش یافت

بورس
صعود انفجاری بورس

ارزش بورس تهران روز دوشنبه با یک صعود انفجاری ظرف چند ساعت 25هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ این رقم معادل 2.3درصد افزایش ارزش جاری بازارسهام بود، آمار‌ها نشان می‌دهند پول‌های جدید در راه بورس هستند.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که توانسته بود در روز یکشنبه با عبور از محدوده 196هزار واحد به بالاترین نقطه خود از سال 1369به این سو برسد، به روند رو به رشدش در مبادلات روز دوشنبه ادامه داد و در طول فقط چند ساعت 25هزار میلیارد تومان دیگر به ارزشش اضافه شد. دیروز شاخص کل بورس تهران 5721واحد معادل 2.3درصد رشد کرد با این مقدار رشد مقدار بازده سهامداران از 15اسفند‌ماه پارسال تاکنون به 28درصد رسید. با این مقدار رشد، اکنون ارزش کل شرکت‌های حاضر در بازار سهام ایران(بورس تهران و فرا بورس) به 920هزار میلیارد تومان رسیده است. 
پیش‌بینی می‌شود درصورت تداوم روند صعودی بورس به‌زودی ارزش کل شرکت‌های بورس و فرابورس از مرز 1000هزار میلیارد تومان، معادل 77میلیارد دلار، هم عبور کند. این رویه صعودی که از 40روز گذشته آغاز شده از تزریق نقدینگی به بازار سهام ناشی بوده است در این مدت سهامداران روزانه 1500میلیارد تومان سهام در بورس خریده‌اند و این مقدار در مبادلات دیروز حتی به 2200میلیارد تومان هم رسید، این آمار‌ها در کنار سایر عوامل نشان می‌دهد پول‌های تازه‌ای وارد بورس شده‌اند و روند ورود پول‌های جدید به بورس همچنان ادامه دارد.

ردپای پول تازه 

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت:از ۱۹ اسفندماه شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار سرمایه بودیم.این اقبال عمومی به بازار چند دلیل دارد. اول اینکه قیمت ارز نیمایی رشد کرد.در کنار آن گزارش‌های منتشر شده از شرکت‌ها نشان داد در اکثر شرکت‌ها افزایش فروش و سودآوری رخ داده است.همایون دارابی ادامه داد: بازارهای موازی ازجمله سکه، ارز، خودرو، املاک و مستغلات به حالت اشباع قیمتی رسیده‌اند؛ یعنی پارسال قیمت‌ها به‌نحوی افزایش یافت که دیگر رشد بیشتر در آن بازارها متصور نیست.در بازار جهانی نیز قیمت نفت توانست مرز ۷۰‌دلار را پشت سر بگذارد، همچنین قیمت فلزات تقویت شد و همه این عوامل در کنار ‌ماه‌شمارشدن سود بانکی و محدودشدن نرخ‌ها، دست به‌دست هم داد تا نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بورس جذب شود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: از ۱۹ اسفند به بعد به جز چند روز، همواره میزان ارزش خرید افراد حقیقی بیش از فروش آنها بوده، این نشان می‌دهد پول‌های تازه‌ای وارد بازار شده است. همه این اتفاقات فرصتی را به‌وجود آورد که عملا شاخص سقف تاریخی را بشکند و مرز روانی ۲۰۰‌هزار واحد را هم پشت سر بگذارد. بازار به هر حال ظرفیت‌های خوبی دارد و در واقع، می‌تواند در ادامه سال‌جاری نیز عرض اندام کند. دارابی گفت: نکته دیگر، عرضه‌های اولیه‌ای است که در 2هفته پایانی سال گذشته رخ داد و علاوه بر اینکه انگیزه خوبی به بازار داد، به تنوع بخشی آن نیز کمک کرد. در اسفند‌ماه که بازار تا حدودی راکد بود، همین تنوع به کمک آمد و در گروه‌های کشاورزی و دامداری تعداد قابل ملاحظه‌ای شرکت عرضه شد و عملا بخشی از رشد اولیه بازار را همین گروه به‌عهده گرفت.
ابراهیم خلیلی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: یکی از دلایل رشد بورس تمایل نقدینگی به ادامه حضور در معاملات و همچنین ورود نقدینگی جدید با این بازار است.ابراهیم خلیلی افزود:البته در این زمینه نباید از روند رو به رشد قیمت جهانی نفت و کالاها نیز گذرکرد و این موارد اثر خود را بر کلیت بازار سهام و صنایعی که از این طریق دچار سود می‌شوند، گذاشته است که نمونه بازار آن را می‌توان در گروه کالایی و فلزات اساسی مشاهده کرد. او با اشاره به ورود نقدینگی جدید به بازار سهام گفت:این موضوع علاوه بر تداوم رشد شاخص و قیمت سهام در بورس، موجب افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه نیز می‌شود.آرش یزدانی یک تحلیلگر دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت:شاخص کل با قدرت از سقف عبور کرد. این به معنی ورود پول جدید به بورس است با این حال نمی‌توان گفت شاخص بورس در آینده با اصلاح مواجه نخواهد شد.

محل مناسب برای سرمایه‌گذاری

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده هم معتقد است: نخستین عامل در بروز این رشد چشمگیر به جاماندگی بازارسرمایه از بازارهای موازی بازمی‌گردد، بر همین اساس، اکنون بازارسرمایه در حال به روز کردن و جبران این فاصله است.احمد اشتیاقی گفت: درنظر داشته باشید دلار تنها عاملی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران در بازار موازی ایجاد انگیزه کند؛ در این بین بازارهای دیگری مانند مسکن و سپرده بانکی دیگر جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران ندارند. بازار دلار هم با توجه به محدودیت‌ها و شرایطی که دارد و قیمتی که پیدا کرده است، دیگر جای مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران به‌نظر نمی‌رسد؛ بنابراین در شرایط کنونی بازارسرمایه محلی جذاب برای ورود سرمایه‌ها به‌حساب می‌آید. این فعال بازارسرمایه، عامل دوم در بروز این رشد تاریخ‌ساز را ارائه گزارش‌ یک‌ساله شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: عملکردهای ۱۲‌ماهه شرکت‌ها مناسب بود و این موضوع اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه را افزایش‌داد.
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، پیش‌بینی افزایش نرخ نیمایی را از دیگر عوامل مؤثر در رشد بازار اعلام کرد و افزود: این موضوع به تکرار سودآوری شرکت‌های بورس در سال‌جاری کمک زیادی می‌کند. پیش‌بینی فعالان بازار سرمایه بر این است که این امکان وجود دارد تا این نرخ در شرایطی به ۱2هزار تومان هم افزایش پیدا کند. اشتیاقی، عامل دیگر درخصوص این اتفاق را اثر رویکرد جدید بانک مرکزی در نرخ سود سپرده دانست و گفت: با اعلام بانک مرکزی درخصوص کاهش نرخ سود سپرده و حتی ارائه لایحه‌ای به مجلس درخصوص کاهش همزمان نرخ سود سپرده و تسهیلات، کمک خوبی به رونق بورس شده است. به گفته این کارشناس، بازار سرمایه فراهم شدن شرایط ایجاد بازار متشکل ارزی، موضوع دیگری است که سبب می‌شود نرخ دلار کنترل شود؛ این موضوع نیز تمایل سرمایه‌گذاری در بازاری غیراز بازار ارز را افزایش داده است.


   رشد ارزش دلار

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بورس عمدتا به‌دلیل رشد ارزش‌های جایگزینی دارایی شرکت‌ها در اثر رشد قیمت دلار است.حمید میرمعینی در مورد دلایل رکوردشکنی شاخص بورس و فتح قله ۲۰۰ هزار واحدی توضیح داد: این نخستین بار است که شاخص کل بورس این رقم را لمس می‌کند که رقم بسیار مناسبی است، این رشد عمدتا به‌دلیل رشد ارزش‌های جایگزینی دارایی شرکت‌ها در اثر رشد قیمت دلار صورت گرفته است. البته باید توجه داشت که سودآوری شرکت‌ها نیز برای سال مالی ۹۷ مناسب و فراتر از حد انتظار بوده است. او ادامه داد: از دلایل دیگر جذابیت بازار سرمایه ایجاد سامانه جامع تجارت است که به صادرکنندگان اجازه داده می‌شود تا فارغ از سامانه نیما، ارز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند و این تأثیر بالایی در سودآوری شرکت‌های صادراتی داشته است.این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: البته نباید فراموش کرد که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها ازجمله ارز، طلا و مسکن رشد کمتری را تجربه کرده و برای رشد بیشتر هنوز امکان وجود دارد. البته این منوط به تصمیمات دولت در امر سیاستگذاری دارد تا این شرایط تداوم و در نهایت جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید تسهیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید