• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52569
+
-

سومین کاروان تجهیزات به خوزستان اعزام شد

به‌جز 3کاروان ماشین‌آلات، تاکنون 2کاروان دیگر شامل اقلام مورد نیاز از سوی شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند

گزارش
سومین کاروان تجهیزات به خوزستان اعزام شد


محمود مولایی/ خبر‌نگار
میزان خسارت سیلاب بهاری به شهرها و روستاها در 3 استان کشور به قدری است که کمک و یاری‌رساندن به آسیب‌دیدگان همچنان ادامه دارد. دیروز سومین کاروان ماشین‌آلات تخصصی و درمجموع پنجمین کاروان شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده اعزام شد. به‌جز 3کاروان ماشین‌آلات، تاکنون 2کاروان دیگر شامل اقلام مورد نیاز از سوی شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند. اعزام ماشین‌آلات تخصصی به همراه اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان صبح دیروز طی مراسمی با حضور برخی معاونان شهردار و مدیران عامل سازمان‌های شهرداری تهران در پارکینگ حرم امام انجام شد. مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به مصوبه شورای شهر تهران که به‌درخواست شهرداری تهران پاسخ مثبت دادند، مقرر شد تا امروز (دیروز) به‌دلیل اینکه در خوزستان بیشتر نیاز به ادوات و ماشین‌آلات سنگین داشتند امکاناتی نظیر لودر و بیل مکانیکی به این مناطق اعزام کنیم.»

به گفته او، 5دستگاه لودر، 3دستگاه بیل مکانیکی، 3دستگاه جرثقیل، 15دستگاه کمپرسی و 25خودرو به خوزستان اعزام شدند. رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران که ماشین‌آلات بسیاری از این سازمان به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند، درباره آخرین کاروان تجهیزات ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین به همشهری گفت: «عمده اعزام این کاروان، ماشین‌آلات تخصصی است اما در کنار آن کمک‌های مردمی در مناطق مختلف تهران هم با همین کامیون‌ها به خوزستان ارسال می‌شود. به این ترتیب، هم امنیت اقلام تامین است و هم اینکه کمک‌ها به‌دست خود آسیب‌دیده‌ها خواهد رسید. چون ما با نیروی انتظامی تهران هماهنگ کردیم و با اسکورت این عزیزان اعزام صورت می‌گیرد.»  او با بیان اینکه کمک‌های سازمان پسماند تنها مختص به اعزام ماشین‌آلات سنگین نیست، عنوان کرد: ارسال ابزار برای کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها صورت گرفته است.

مأموریت مهم
در شروع سال98 مهم‌ترین ماموریت کشور جلوگیری از افزایش آسیب‌ به مردم، شهرها و روستاهای در معرض سیل بود. سیلاب بهاری اما هنوز تمام نشده و استان خوزستان، گلستان و لرستان درگیر آن هستند تا همچنان موضوع سیل در ایران در صدر اخبار باشد. معاون خدمات شهری خبر داد که شهرداری تهران تا پایان پاکسازی مناطق آسیب‌دیده این استان به فعالیت خود در این زمینه ادامه خواهد داد. مجتبی یزدانی تأکید کرد: «ما تا لحظه آخر یعنی زمانی که حتی خیابان‌ها را تمیز کنیم، در استان‌های سیل‌زده خواهیم ماند؛ به همین دلیل، امروز یک اکیپ مجهز برای پاکسازی آق‌قلا به استان گلستان نیز اعزام می‌شود.» معاون شهردار در این رابطه گفت: «ما در گلستان و لرستان بعد از هماهنگی شهرداران‌شان با شهردار تهران دریافتیم که نیاز به پاکسازی معابر وجود دارد و به همین دلیل فردا یک اکیپ مجهز و باتجربه با ۱۵۰ نفر نیرو برای پاکسازی آق‌قلا اعزام می‌شود. به‌دلیل تخلیه گل و لای از خیابان‌های گلستان، امروز (دیروز) هم چند دستگاه واترجت و بابکت و کامیون در قالب تیمی به گلستان اعزام می‌شود.» یزدانی ادامه داد: «این در حالی است که در چند روز آینده مشابه همین اکیپ به لرستان و پلدختر اعزام خواهند شد تا اقدام به شست‌وشوی شهری کنند. کار توزیع این کمک‌ها برعهده شهرداری نیست و هلال‌احمر آن را انجام خواهد داد.» او همچنین یادآور شد که شهرداری اجناس دست دوم به مناطق سیل‌زده ارسال نمی‌کند و گفت: «ما هیچ جنس دست دومی را در مناطق سیل‌زده توزیع نکرده‌ایم.»  مدیرعامل سازمان پسماند نیز درباره کمک‌رسانی به شهرستان پلدختر عنوان کرد: «همین الان هم یک تیم کامل در پلدختر داریم و کمک‌های ما به استان خوزستان هم ادامه خواهد داشت. البته برای پاکسازی نهایی در مناطق سیل‌زده هم برنامه داریم و تا روز آخر در این مناطق خواهیم بود.»

350 نیروی انسانی
از ابتدای سیلاب‌ در 3 استان تاکنون، شهرداری تهران 135دستگاه ماشین‌آلات تخصصی و 350نیروی انسانی به این مناطق اعزام کرده‌است. عبدلی با اعلام این خبر گفت: «سازمان پسماند پیرو دستور شهردار تهران و اعضای شورای شهر تهران از ابتدای بارش نزولات آسمانی در گلستان، نخستین ماشین‌آلات خود را در قالب تیمی با ۱۹دستگاه خودرو و ۲۵نفر به این استان اعزام کرد. این گروه اعزامی 2روز گذشته به تهران بازگشت و قرار است 2روز آینده تیم شست‌وشوی شهری به این استان اعزام شود. تا امروز 2 تیم نیز به خوزستان اعزام شدند که در آنجا اقدام به کمک‌رسانی به مردم کردند.» او یادآور شد: «سازمان پسماند متولی اعزام 2 سری از کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده بود؛ سری نخست در قالب 54کامیون کمک‌های غیرنقدی اعزام کردیم. این کاروان به استان خوزستان اعزام خواهد شد و تمامی ماشین‌آلات متعلق به سازمان پسماند است.»

مکث

حضور پررنگ آتش‌نشانی
در میان مسئولان شهرداری تهران که صبح دیروز پنجمین کاروان را برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیلاب بدرقه می‌کردند، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم حضور داشت. مهدی داوری در حاشیه این مراسم به همشهری گفت: «در گلستان آبگرفتگی‌های وسیع به پایان رسیده ولی هنوز بعضی از منازل درگیر آبگرفتگی هستند و آب باید از داخل منازل خارج شود. همکاران من هم به سایر نهادها و مردمی که در این استان هستند، کمک می‌کنند. برای همین، هنوز نیروهای ما در گلستان حضور دارند. در خوزستان هم یک اکیپ 24نفره از سازمان آتش‌نشانی همراه با ماشین‌آلات و پمپ‌های مورد نیاز اعزام شدند. وظایف این نیروها در خوزستان مشخص شده و با همکاری آتش‌نشانی منطقه فعالیت خود را انجام می‌دهند.»
سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز از ابتدا همکاری خود را با مناطق آسیب‌دیده شروع کرد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز دیروز از تخلیه 80درصد آب از شهرک پیام شهر اهواز خبر داد. جلال ملکی درباره وضعیت حضور نیروهای آتش‌نشانی در استان خوزستان به شهرنوشت گفت: «هم‌اکنون 33نیروی آتش‌نشان در شهرک پیام واقع در جنوب استان خوزستان در حال امدادرسانی هستند. این شهرک با رود کارون فاصله بسیار کمی دارد و همین فاصله اندک باعث شده بود، حجم زیادی از آب کارون وارد این شهرک شود.» او ادامه داد: «خاکریزی به‌منظور جلوگیری از ورود آب به این منطقه ساخته شده است. نیروهای آتش‌نشانی شهرداری تهران با چند پمپ قوی و نیمه قوی نزدیک به 80درصد آب این منطقه را تخلیه کرده‌اند و اگر مشکل جوی خاصی به‌وجود نیاید به‌زودی این شهرک از آب تخلیه می‌شود.» ملکی درباره حضور نیروهای آتش‌نشانی در استان گلستان نیز گفت: «هم‌اکنون همچنان 20نیروی آتش‌نشانی به همراه تجهیزات در حال امدادرسانی به مردم سیل‌زده این استان هستند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید