• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52550
+
-

گزارش تصویری از جذاب‌ترین ساعت‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند

زمان به ارزش الماس

کمیاب‌ترین، گران‌ترین و زیباترین ساعت‌های مچی جهان

سمیرا رحیمی 

قدمت ساعت‌های مچی به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که فردی به نام رابرت دادلی یک نمونه از ساعت مچی ابداعی‌اش را به ملکه الیزابت اول اهدا کرد. در طول بیش از 500سالی که از آن زمان می‌گذرد، ساعت مچی، برخلاف بسیاری از کالاهای مصرفی یا فناوری‌هایی که در جهان تولید شده‌ و به فراموشی سپرده شده‌اند، نه‌تنها فراموش نشده‌اند، بلکه محبوبیت‌شان روزبه‌روز افزایش پیدا کرده‌ است. گفته می‌شود جنگ جهانی اول در محبوبیت ساعت مچی در میان انسان‌ها تأثیری قابل‌توجه داشته‌است: در طول جنگ جهانی اول نیاز به هماهنگی لحظه‌به‌لحظه نیروها برای موفقیت در عملیات جنگی و شکست دشمن، در کنار نیاز به دراختیار داشتن ابزار سنجش زمانی که برخلاف ساعت‌های جیبی، به سرعت در دسترس نیروها قرار گیرد باعث شد ساعت‌های مچی ابتدا درمیان نیروهای نظامی و سپس در میان عموم مردم محبوبیت بسیار پیدا کند تا حدی که بخشی از بار اقتصاد کشورهایی مانند سوئیس روی دوش صنعت ساعت‌سازی قرار گیرد. رونق بازار ساعت‌های مچی در جهان باعث شده تا هنرمندان و طراحان بسیاری ذوق و استعداد خود را صرف طراحی و ساخت قطعه‌هایی گران‌قیمت کنند که شاید دسترسی به آنها برای 90درصد از جمعیت جهان در حد یک ‌رؤیا باشد.


ساعت خورشیدی استرونومیا به قیمت یک میلیون دلار، محصول شرکت جیکوب‌اند‌کو است که 8سیاره در بدنه 44.5میلی‌متری از جنس یاقوت شفاف با الگویی مشابه سیاره‌های واقعی در آن در حرکتند.


گران‌قیمت‌ترین ساعت جهان، ساعت مچی زنانه شرکت گرف با نام تجاری دایموند هالوسینیشن است که 55میلیون دلار ارزش دارد و حدود 110قیراط الماس رنگارنگ در ساخت آن استفاده شده‌ است.


ساعت لوئی مونه متئوریس یکی از کمیاب‌ترین ساعت‌های جهان است که قیمتی برابر 4.6میلیون دلار دارد؛ تنها 4 نمونه از آنها ساخته شده و در هر یک، تکه‌ای از سنگ‌ماه یا یک شهاب‌سنگ کار گذاشته شده ‌است.


ساعت 1.5میلیون دلاری گروبل فروزی، این قیمت گزاف را مدیون طراحی منحصر به‌فردش است. درون این ساعت نانومجسمه‌هایی به شکل مرغ‌مگس‌خوار، کشتی و بطری کوکاکولا نصب شده ‌است که تنها با کمک میکروسکوپ درون تاج ساعت قابل مشاهده‌اند.


ساعت وشروون کنستانتین Tour de I’IIe در سال2005 به مناسبت دویست‌‌وپنجاهمین سالگرد افتتاح این شرکت طراحی و ساخته شد و در آن زمان، پیچیده‌ترین ساعت مچی جهان نام گرفت زیرا از طراحی دوطرفه برخوردار بود.


دی‌ان‌ای ماه، نام ساعتی 450هزار دلاری است که از قطعات فولادی فضاپیمای آپولوی 11و خاک‌ماه ساخته شده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید