• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52549
+
-

چه سریال‌هایی با برداشت متفاوت از مفهوم زمان ساخته شده‌اند؟

در یک جهان موازی

سریال‌های زیادی به این سؤال پاسخ می‌دهند که اگر دنیای ما یک شکل دیگر بود، چه می‌شد؟

در یک جهان موازی

شبنم سیدمجیدی

در بیشتر فیلم‌های تخیلی درباره جهان موازی یا واقعیت جایگزین، دنیا با آنچه ما تجربه داریم، متفاوت است، اما مخاطب دلیل این تفاوت را درک می‌کند. داستان‌های جهان‌های موازی تجربه‌های جدید را دنبال می‌کنند؛ مثلا وقتی که یک نویسنده تصمیم می‌گیرد یک تکه از دنیا را به دلخواه خودش تغییر دهد و بعد در نتیجه این تغییر، اتفاقات به شکلی منطقی عوض می‌شوند. مثلا چه می‌شد اگر در یک دنیای موازی، این بار نازی‌ها برنده جنگ جهانی دوم می‌شدند؟ یا مثلا چه می‌شد اگر تمام افراد حاضر در فضاپیمای استارشیپ آدم‌های بد و فاسدی بودند؟ نکته جالب داستان‌های با محوریت جهان جایگزین این است که سناریو به شکلی منطقی اتفاقات را کنار هم می‌چیند و مثل یک دومینو، نخستین قطعه که می‌افتد، بقیه قطعات هم به شکل اجتناب‌ناپذیر و با ظرافت فرو‌می‌افتند. بدین‌ترتیب دنیا به یک فرم جدید می‌رسد. دنیای جهان‌های موازی می‌تواند از این هم فراتر رود؛ مثلا می‌تواند دنیایی موازی با دنیای ما باشد که در آن قوانین طبیعت متفاوتند؛ به‌عنوان مثال دنیایی که در آن هیچ نیروی حرکتی وجود ندارد.

ایده جهان‌های موازی در دنیای سریال‌های تلویزیونی، معمولا به‌عنوان یک داستان فرعی یا تک‌قسمت در سریال‌های فانتزی و علمی تخیلی مورد استفاده قرار‌گرفته است، اما سریال‌هایی هم وجود دارند که موضوع کلی آنها درباره همین جهان‌های موازی است. اگر عاشق این هستید که از دنیای تکراری روزمره فاصله بگیرید و به یک دنیای خیالی، بیگانه و غیرقابل باور اما در نهایت آشنا قدم‌بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم تماشای سریال‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند را از دست ندهید. البته به این فهرست، سریال‌هایی مثل ریک و مورتی، گمشده در آستن، سایه‌های تاریک، دکتر هو، لغزندگان، گمشده و پیشتازان فضا را هم اضافه کنید که همگی به دنیای جهان‌های موازی پامی‌گذارند.

فرینج (Fringe)

فرینج یک سریال تلویزیونی علمی‌تخیلی است که توسط جی.جی. آبرامز، الکس کرتزمن و روبرتو اورسی در آمریکا تولید شد. این سریال برای نخستین‌بار در سال‌2008 از شبکه فاکس پخش شد و بعد از 5فصل و 100قسمت در ژانویه 2013 به پایان رسید. فرینج یکی از نخستین سریال‌هایی بود که در ایران بسیار محبوب شد و البته هنوز نیز طرفداران زیادی دارد. این سریال نمره8.4 از 10 را در سایت سینمایی IMDB با رأی‌دهی 205هزار نفر ثبت کرده است.

سریال، داستان اولیویا دانهام، پیتر بیشاپ و والتر بیشاپ را دنبال می‌کند. اولیویا از اعضای یک بخش تخیلی به نام فرینج در سازمان FBI است. در این بخش نیمه‌سری، مأموران موظفند معماهای جنایی غیرمتعارف را حل کنند. رفته‌رفته متوجه می‌شوند منشا بسیاری از اتفاقاتی که رخ می‌دهد، به جهان‌های موازی برمی‌گردد. والتر که یک نابغه علمی بازنشسته است، سال‌ها پیش دروازه‌ای به جهان موازی باز کرده و با سفر به آن توانسته پسرش پیتر را که حالا مرده است (و در آن جهان زنده بود) برباید و به این جهان بیاورد. این موضوع سرآغاز یک جنگ میان دو جهان است.

همتا(Counterpart)

فصل اول سریال همتا که در سایت IMDB امتیاز 8.1 از 10 را به نام خود ثبت کرده است، در سال2017 به کارگردانی جاستین مارکس پخش شد. پخش فصل دوم آن از اواخر سال2018 آغاز و در فوریه 2019 پایان یافت. فصل سوم آن نیز احتمالا اواخر 2019 پخش خواهد شد. بازیگران اصلی آن جی کی سیمونز، الیویا ویلیامز، هری لیود و نازنین بنیادی هستند.

داستان این سریال درباره یک دنیای مرموز پنهان شده در لایه زیرین زندگی هر روزه‌مان است. هاوارد سیلک، یک کارمند معمولی با درجه امنیتی پایین در یک سازمان جاسوسی در شهر برلین است. هاوارد بعد از مدتی کار در سازمان متوجه می‌شود که کارفرمایان او با استفاده از دریچه‌ای، به ابعاد و دنیاهای موازی راه دارند و از آن محافظت می‌کنند. او موفق می‌شود با همتای خود در این دنیای موازی ملاقات کند. سریال، موضوعاتی مثل هویت، سرنوشت و عشق گمشده را مورد کنکاش قرار می‌دهد و این سؤال همیشگی را پیش‌رو قرارمی‌دهد که اگر زندگی‌مان متفاوت بود، چه می‌شد؟

چیزهای عجیب (Stranger things)

در یک شهر کوچک جایی که همه همدیگر را می‌شناسند، حادثه‌ای عجیب، زنجیره‌ای از اتفاقات را رقم می‌زند که در نهایت به ناپدید شدن یک بچه می‌انجامد و باعث از‌هم‌گسیختن یک جامعه آرام می‌شود. آژانس‌های امنیتی حکومتی و نیروهای ماورالطبیعه تاریک در شهر به هم نزدیک می‌شوند. برخی افراد محلی می‌فهمند چیزهایی در شهر جریان دارد که با چشم نمی‌توان دید. مادر پسر گمشده، یک افسر پلیس و دوستان پسر باید با نیروهای ماورایی ترسناک مقابله کنند تا او را پس بگیرند.

این خلاصه داستان سریال چیزهای عجیب بود که نتفلیکس از سال2016 پخش آن را آغاز کرد. تا‌کنون 2فصل از این سریال پخش شده و فصل سوم آن تابستان امسال روی شبکه نتفلیکس قرار می‌گیرد. برادران دافر (مت و راس) زمان داستان این سریال را دهه 80میلادی درنظر گرفتند و یک درام جذاب ساختند که با فرهنگ عامه آمریکا به‌خصوص در دهه 80 ارتباط زیادی دارد. امتیاز 8.9 در سایت IMDB به نام این سریال ثبت شده است.

تاریک (Dark)

تاریک یک مجموعه تلویزیونی علمی‌تخیلی به کارگردانی باران بو اودار و ژانتی فرایس است. این نخستین سریال آلمانی زبان است که شبکه نتفلیکس از دسامبر سال2017 پخش آن را آغاز کرده است. فصل اول این سریال توجه منتقدان را جلب کرد و اغلب نظرات راجع به آن مثبت بود و امتیاز خوب 8.6 را هم در سایت IMDB به نام خود ثبت کرد. خیلی‌ها این سریال را با دیگر سریال شبکه نتفلیکس یعنی «چیزهای عجیب» مقایسه می‌کنند. ساخت فصل دوم آن در سال2018 آغاز شد و هنوز زمانی برای پخش آن اعلام نشده است. الیور ماسوچی، کارولاین اریکهورن، جوردیس تریبل، لوییس هافمن و ماژا شونه بازیگران اصلی آن را شکل می‌دهند. داستان سریال در سال2019 می‌گذرد. اتفاقات در یک شهر کوچک آلمانی به نام ویندن رخ می‌دهد. یک کودک در شهر گم می‌شود. روزها به جست‌و‌جوی ناموفق برای پیدا کردن کودک گمشده می‌گذرد و همه شهر در شوک به سر می‌برد. با ناپدید شدن یکی دیگر از کودکان، همه‌‌چیز در این شهر کوچک به هم می‌ریزد. داستان با سفر در زمان، به سال‌های 1986و 1953 بازمی‌گردد و ارتباطات، زندگی‌های دوگانه و گذشته تاریک 4خانواده درگیر در ماجرا را آشکار می‌کند. در نهایت، ارتباطی بین گذشته شهر و کودکان گمشده مشهود می‌شود.

اُ‌ای (The OA)

سریال ا.ای هم یک مجموعه علمی‌تخیلی، ماورایی و فانتزی است که باز هم از سوی شبکه نتفلیکس ساخته شده است. فصل اول این سریال به کارگردانی بریت مارلینگ و زال بتمنگلیج در دسامبر 2016 روانه شبکه اینترنتی نتفلیکس شد. بریت مارلینگ خودش در نقش اصلی سریال نیز ظاهر شده است. او نقش یک زن جوان را بازی می‌کند که 7سال پیش گم شده بود و حالا بازگشته است. اکنون خودش را اُ‌ای می‌نامد و با آنکه قبل از ناپدید شدن نابینا بود، بینایی خود را به‌دست آورده است. او از دادن اطلاعات به پدر و مادر و مأموران امنیتی امتناع می‌کند و به جایش یک تیم 5نفره شامل 4دانش‌آموز و یک معلم را تشکیل می‌دهد و درباره آنچه بر او گذشته به آنها می‌گوید. در نهایت از آنها کمک می‌خواهد تا به نجات افراد گمشده دیگری بروند که در یک جهان موازی به‌سرمی‌برند. این سریال هم با نقدهای به‌شدت مثبت و هم با نقدهای به‌شدت منفی روبه‌رو شده است. کاربران سایت سینمایی IMDB میانگین امتیاز 7.8 را به آن داده‌اند. فصل دوم سریال نیز همین‌ماه پیش در مارس 2019 روی نتفلیکس قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید