• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52409
+
-

مردم کنار مردم

جمع‌بندی گزارش دیروز مجلس این بود: دولت یا مجلس به‌تنهایی نمی‌توانند وضعیت کنونی را مدیریت کنند؛ مشارکت مردم و حرکت جهادی ضروری است

مجلس
مردم کنار مردم



اگرچه نماینده فلاورجان در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گفته بود «اگر هزینه امروز مجلس را به سیل‌زدگان می‌دادیم بهتر از ارائه گزارش بود» اما گزارش 4وزیر از خسارات سیل، هیچ‌چیزی هم که نداشته باشد، حداقل نقش مردم در همیاری ملی و امداد به سیل‌زدگان را روشن کرد؛ نشان به آن نشان که در پایان جلسه علنی، مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جلسه در جمع‌بندی گزارش 4وزیر گفت که دولت بدون کمک مردم کاری از پیش نخواهد برد. این سخن را پزشکیان، نماینده مردم تبریز با یک ضرب‌المثل ترکی آمیخت که قدرت جمعی مردم را با توان سیل برابر می‌داند و گفت: ما ترک‌ها می‌گویم‌ «ائل گوجی؛ سیل گوجی».
حادثه سیل بنا به تأکید وزیر کشور در قریب به یک ‌ماه گذشته 25استان را درگیر و بالغ بر 35هزارمیلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرده است.
در بین مصایب کوچک و بزرگی که در جلسه دیروز وزرای کشور، راه، نیرو و کشاورزی و نمایندگان از میراث سیل نوروزی برشمرده شد، نشست دیروز بهارستان دستاورد خوب و قابل تأملی داشت که آن‌هم توجه به اصل «همیاری ملی» و «میدان دادن به تشکل‌های مردمی» برای عبور از مصایب پیش‌آمده بعد از سیل سراسری بود؛ اصلی که می‌تواند برای تقویت و به رسمیت شمردن جایگاه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد گامی مؤثر و پیشرو باشد. طلب مجلس از مردم برای کمک به سیل‌زدگان در حالی صورت گرفت که براساس یک نظرسنجی ملی که ایسپا انجام داده است، ۴۲.۶درصد مردم ایران یعنی رقمی نزدیک به نصف مردم اعلام کرده‌اند در چند روز گذشته به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند.

وزیر کشور: همیاری مردم و مسئولان از ویژگی‌های سیل اخیر است
گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که آخرین گزارش ارائه‌شده در صحن علنی دیروز بهارستان بود، بهانه‌ای شد برای توجه به حرکت‌های مردمی در ساماندهی مناطق سیل‌زده. وزیر کشور در لابه‌لای گزارش 15دقیقه‌ای‌اش از ابعاد سیل نوروزی و خساراتی که به کشور و مردم مناطق سیل‌زده تحمیل کرده، بر بحث حصول انسجام و وحدت برای عبور از مشکلات پیش‌آمده تأکید کرد. او در بخشی از گزارشش به مجلس همکاری و همیاری مردم، دستگاه‌های مختلف، سازمان‌های مردم‌نهاد، نیروهای نظامی و نیروهای امدادی و هماهنگی همه دستگاه‌ها را از ویژگی‌های‌ سیل اخیر اعلام کرد و گفت‌: درحالی‌که 25استان و 4هزار و 400روستا درگیر سیل بودند قدرت هماهنگی، بسیج‌شوندگی، تأمین امکانات، منابع و ماشین‌آلات به‌خوبی اتفاق افتاد. ما همچنین ناگزیر بودیم از تجهیزات بخش خصوصی بهره ببریم.
وزیر کشور گفت: درس عبرت سیل اخیر آن است که همه بتوانیم با انسجام و همکاری و همراهی مردم و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظامی، بحران به‌وجودآمده را مدیریت کنیم، زیرا هنوز در مرحله مقابله هستیم و پس از این نیز باید آمادگی لازم برای بارندگی‌های احتمالی و نیز ذوب برف‌ها در اردیبهشت‌ماه وجود داشته باشد.
 او ادامه داد: در همین راستا موکب‌های اربعین را فعال کردیم. 200موکب اربعین روزانه 400هزار غذا بین مردم توزیع می‌کنند که این کار با کمک مردم، حسینیه‌ها و متدینین انجام می‌شود. همچنین خدمات بهداشتی و مسائل امنیتی و انتظامی به‌خوبی در مناطق سیل‌زده در حال‌ انجام است. به‌نحوی که آمار جرایمی همچون سرقت از زمان مشابه پایین‌تر بوده و این نتیجه‌ تلاش نظامی و انتظامی است.
عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح اتحاد مردم و نیروهای نظامی وانتظامی برای مقابله با سیل گفت: از زمان وقوع سیل، با کمک نیروهای نظامی و انتظامی، امنیت در مناطق به شکل کامل برقرار است. در استان گلستان، مسئولیت گرگان‌رود را به سپاه پاسداران دادم و کانال جدیدی، کشیده و کار لایروبی انجام شد. به اندازه کار یک سال لایروبی به وسیله سپاه در ظرف چند روز در گرگان‌رود انجام شد. وزیر کشور حفظ انسجام و هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در مراحل بعدی حل مشکلات و خسارات سیل را ضروری دانست و هشدار داد: ما هنوز در مرحله مقابله قرار داریم. همه دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم برای بارندگی احتمالی توأم با ذوب برف را در اردیبهشت‌ماه داشته باشند. به‌خصوص که میزان سیلاب‌ها قابل پیش‌بینی نیست. وزیر کشور تأکید کرد: آنچه که تاکنون انجام شده، 30درصد از کار است و 70درصد آن الان شروع می‌شود.

 پزشکیان: جلوی کمک‌های مردم را نگیرید

گزارش رحمانی فضلی که به پایان رسید، مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس که ریاست نشست را بر عهده داشت ایده وزیر کشور در استمداد از مردم برای کمک به سیل‌زدگان را پی گرفت و با تأکید بر اینکه نباید جلوی کمک‌های مردم گرفته شود، گفت‌: دولت یا مجلس به‌تنهایی نمی‌توانند وضعیت کنونی را مدیریت کنند، مشارکت مردم و حرکت جهادی و بسیجی در این شرایط ضروری است. وزارت کشور باید از ظرفیت نهادها و سمن‌ها استفاده کند و با بسیج آنها تکلیف هر گروه را طبق منطقه‌های مختلف مشخص کند. در واقع مشارکت مردمی باید سازماندهی و مدیریت شود. پزشکیان بر ضرورت سازماندهی و مدیریت مشارکت مردمی تأکید و در این رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسی می‌خواهد خودش پول ببرد و کاری انجام دهد نباید جلوی او را گرفت، بلکه باید کمک‌های مردمی سازماندهی شود. هم‌اکنون گفته‌اند که پول به جمعیت هلال‌احمر و کمیته‌ امداد امام‌خمینی‌(ره) بدهیم، اما اگر کسی حاضر است کمک کند به او بگوییم که پول را به فلان‌جا ببر و فلان‌کار را انجام بده. نباید مردم را از حضور در صحنه محروم کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید