• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52384
+
-

سیل ایران و پاسخ سازمان ملل متحد

یادداشت
سیل ایران و پاسخ سازمان ملل متحد


اوگوچی دنیلز/ هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران
ما در سازمان ملل متحد به‌دلیل کشته، مجروح شدن و خسارت‌های گسترده سیل‌های شدید در ایران عمیقا متأسفیم.

اینجانب از طرف خانواده سازمان‌ملل متحد و دبیر کل این سازمان مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان، دولت و مردم ایران تقدیم می‌کنم.

 سازمان ملل متحد از دولت و مردم ایران حمایت می‌کند و این همان اقدامی است که از ابتدای وقوع این فاجعه انجام داده‌ایم.

سازمان‌ملل متحد اقدامات ضروری را انجام داده است برای تضمین اینکه عملیات و کار آن در ایران ادامه یابد.

تا‌کنون سازمان ملل متحد یک میلیون و 400هزار دلار کمک غیرنقدی علاوه بر منابع موجود و عمومی برای مساعدت فوری کمک کرده است. پاسخ ما متمرکز بر 6 اولویت است:
1- سلامت،‌2- سرپناه، 3- آب و بهداشت، 4- آموزش، 5- بازسازی و 6- غذا
کمیساریای عالی پناهندگان  سازمان ملل متحد در ایران با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور از منابع موجود در کشور برای کمک به تلاش‌های امدادرسانی دولت استفاده کرد و کمک‌های غیرغذایی حیاتی را در تاریخ 27مارس و 4آوریل تحویل داد. با استفاده از ذخیره‌های مازاد، محموله هوایی کمیساریا، شامل یک هزار تخته چادر و پتو، کیسه خواب و اقلام آشپزخانه هفته گذشته به ایران ارسال شد و با هماهنگی دولت و به محض امکان در میان جوامعی که بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند از جمله پناهندگان توزیع خواهد شد.

 هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت نیز اقلام پزشکی در پاسخ به‌ نیاز فزاینده بهداشتی هزاران نفر از مردم که به‌دلیل سیل‌ها مجبور به ترک زندگی خود شده‌اند را از راه هوایی ارسال کرد. این تجهیزات شامل بسته‌های مورد نیاز برای درمان بیماران تروما، بسته‌های حاوی دارو و تجهیزات پزشکی اورژانس، کنترل بیماری وبا و بیماری‌های غیرواگیر، خودروی دو دیفرانسیل و سایر اقلامی که توسط وزارت بهداشت اعلام نیاز شده بود به مرکز عملیات اورژانس وزارتخانه تحویل شد.

تجهیزات صندوق کودکان ملل متحد که برای خدمات ایمن‌سازی‌ است و در زمان سیل از بین رفته در تاریخ 20 آوریل به ایران می‌رسد. انتظار می‌رود بسته‌های بهداشتی و کیت‌های باروری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تا 25آوریل برای حمایت از زنان و دختران برای رفع نیاز‌های اساسی بهداشت باروری و سلامت به ایران وارد شوند.

ما در هفته گذشته که هفته‌ای بسیار پرمشغله بود، برنامه‌ اقدامات فوری، میان‌مدت و بلندمدت را توسعه دادیم؛ ما 2بار با دولت، ازجمله وزارت امور خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت کشور و 20سازمان دولتی مرتبط دیدار کردیم.

گروه کشوری سازمان ملل متحد به‌طور منظم با جوامع بین‌الملل و دیپلمات‌های حاضر در ایران دیدار می‌کند و گزیده‌ای از تأثیرات سیل بر افرادی که تحت‌تأثیر این بحران قرار گرفته‌اند را برای جذب منابع بیشتر در اختیار آنان قرار می‌دهد.

چندین کارگزاری دیگر از برنامه عمران ملل متحد، برنامه اسکان سازمان ملل متحد، یونسکو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و برنامه جهانی غذا که در زمینه‌ واکنش سریع فعالند، در مراحل مختلف اقدام حضور دارند؛ درحالی‌که سایر کارگزاری‌ها شامل دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد، سازمان توسعه‌ صنعتی سازمان ملل متحد، برنامه‌ مشترک سازمان ملل متحد در زمینه اچ آی وی و ایدز و سازمان بین‌المللی مهاجرت در اقدامات میان‌مدت و بلندمدت فعال خواهند بود. این تلاش‌ها با پشتیبانی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد صورت گرفته است.

این امر، پر تکاپو و پرتنش بوده است اما مهم‌تر از همه، در حقیقت، یک تلاش مشترک از سوی سازمان ملل متحد برای پشتیبانی از دولت بوده است؛ با این حال، تلاشی بیشتر مورد نیاز است.

گروه سازمان‌‍‌ملل متحد در ایران به رایزنی خود با شرکای بین‌المللی و هیأت‌های دیپلماتیک برای کمک‌های منسجم به مردم ایران ادامه می‌دهد.

به‌دنبال کمک‌های سریع و نجات‌بخش، سازمان ملل متحد به پشتیبانی از تلاش‌های دولتی برای راهبردهای میان‌مدت و بلندمدت در راستای پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی، ادامه خواهد داد.

هفته گذشته 3 گروه از سازمان ملل‌متحد، از نواحی تحت‌تأثیر در 3 استان لرستان، گلستان و ایلام بازدید کردند. اینجانب شخصا به لرستان سفر کردم و از نزدیک ویرانی‌ها را مشاهده کردم. مایلم تلاش‌های دولت در زمینه جست‌وجو و نجات را مورد تحسین قرار دهم. از بین رفتن و خسارت به زیرساخت‌های مهم (منازل، جاده‌ها، راه‌آهن و ...) از اهمیت بسیار برخوردار است و اقدامات زیادی باید صورت گیرد.

طی 3 ماموریتی که داشتیم با مقامات محلی و جوامع درباره حمایت فنی و تدارکات که سازمان ملل متحد می‌تواند ارائه دهد به بحث پرداختیم تا به مردم متاثر از سیل کمک کنیم.

 همکاران ما در مورد وضعیت خوزستان در هفته جاری به این استان خواهند رفت. ما همچنین با شرکای خود در دولت، مشغول بررسی و دریافت اطلاعات در مورد اولویت نیازهای مردم در خوزستان هستیم. سازمان ملل متحد به فعالیت خود با همکاران دولتی و جامعه بین‌المللی از نزدیک ادامه خواهد داد تا به نیازهای ایرانیان تحت‌تأثیر از این فاجعه پاسخ داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید