• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52371
+
-

خطر در محور سبزوار - شاهرود

این محور به دلیل عبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر امام رضاع یکی از پرتردد‌ترین جاده‌های کشور است

حوادث
خطر در محور سبزوار - شاهرود

 سحر وحدت|‌  خراسان رضوی-خبرنگار:


نوروز امسال آمار جانباختگان و تعداد مجروحان حوادث رانندگی در محور سبزوار ـ شاهرود به ترتیب 10 و 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این زنگ خطری جدی برای تهدید جان هموطنان و زائران امام رضا‌ (ع) است. 
محور سبزوار ـ شاهرود و بالعکس براساس اظهارنظر کارشناسان پلیس راه به دلیل عبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر امام رضا(ع) یکی از پرتردد‌ترین جاده‌های کشور است. 

کویری بودن و مسافت طولانی برای رسیدن به مقصد از مهم‌ترین ویژگی‌های این محور است که باعث می‌شود خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان خودرو‌های سواری باعث وقوع حادثه شود و سالانه تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست می‌دهند. در ایام نوروز امسال با عبور روزانه بیش از ۴۶ هزار دستگاه خودرو از این محور آمار فوتی‌ها ۱۰ درصد بیشتر شده است. ساخت استراحتگاه‌هایی در طول محور سبزوار ـ شاهرود می‌تواند برای کاهش تلفات حوادث رانندگی موثر باشد، اما طی چند سال اخیر مسئولان استانی و ملی توجهی به این مطالبه نکرده‌اند. به گفته فرمانده پلیس راه سبزوار، علت اصلی واژگونی‌ها در محور شاهرود ـ سبزوار خواب‌آلودگی است. سرهنگ «علی فتحی» بیان می‌کند: شرایط در این‌ محور به گونه‌ای است که مسافر حداقل ۱۵۰ کیلومتر رانندگی می‌کند و با خستگی وارد حوزه سبزوار می‌شود. 

وی با بیان این‌که حوادث محور سبزوار ـ شاهرود عمدتا در ۵۰ تا ۳۵ کیلومتری شهرستان سبزوار اتفاق می‌افتد، می‌افزاید: به منظور کاهش تصادفات در پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها اقداماتی انجام شده و تابلوهای خاص و جدیدی نصب شده است. این اقدامات خوب است اما کافی نیست. 

فرمانده پلیس راه سبزوار با بیان این‌که در این محور حداقل به ساخت ۲ مرکز توقفی جذاب نیاز داریم، می‌گوید: اقدامات شورای راهبردی استان تا حدود زیادی انجام شده است و تاثیر‌گذار هم بوده اما مطلوب نبوده است. سرهنگ فتحی معتقد است محور سبزوار ـ شاهرود به دلیل مسافت طولانی، کویری بودن و موقعیت بسیار خاص طبیعی از محورهای پرحادثه است، زیرا جاده صاف و کفی است و باعث خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود. 

به گفته وی، در پیک سفرهای امسال روزانه ۴۶ هزار خودرو از این محور تردد کردند در حالی که این آمار در روزهای عادی 7 تا 8 هزار مورد است. به گفته فرمانده پلیس راه سبزوار، امسال در محور سبزوار ـ شاهرود آمار مجروحان ۸ درصد و تعداد فوتی‌ها ۱۰ درصد افزایش داشته است. 
فتحی با اشاره به اقدامات پلیس راه برای کاهش تصادفات در این محور نیز توضیح می‌دهد: تعدادی تیم کمکی از دیگر پلیس راه‌های استان به شهرستان اعزام و در برخی نقاط برای کنترل خودروها مستقر شدند. 


خواب‌آلودگی؛ علت اصلی حوادث 

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار می‌گوید: در محور اصلی سبزوار 7 پایگاه اورژانس فعال است که در ایام نوروز 105 ماموریت با 189 مصدوم و 3 نفر فوتی توسط نیروهای این پایگاه‌ها انجام شده است. 

«علی شریفان» با بیان این‌که در جاده سبزوار ـ شاهرود علت اصلی حوادث خواب‌آلودگی است، می‌افزاید: امسال اداره راهداری تابلوهایی را در این مسیر نصب کرد تا آمار تصادفات را کاهش دهد. همچنین نصب گاردریل‌های سیمانی که از واژگونی جلوگیری کند از دیگر اقدامات این اداره بود اما با این وجود آمار تصادفات در این محور بالاست. 

وی با اشاره به این‌که 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهر اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهد: در 90 درصد ماموریت‌ها مدت رسیدن بر بالین بیمار در حوادث جاده‌ای زیر 11 دقیقه بوده است در حالی که استاندارد این امر 15 دقیقه است. 

به گفته مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار در طرح سلامت نوروزی بیش از 2041 ماموریت اورژانسی در شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن انجام شد. در این ماموریت‌ها به 2381 بیمار و مصدوم خدمات درمانی پیش‌بیمارستانی ارائه شد. شریفان با اشاره به استقرار 3 پایگاه سلامت نوروزی در مسیر جاده‌‌ای سبزوار ـ شاهرود و نیشابور می‌گوید: در طرح سلامت نوروزی سال جاری بیش از 858 نفر از مسافران به پایگاه‌های سلامت نوروزی مراجعه و خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت کرده‌اند. 


ضرورت ایجاد تفرجگاه 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: از آنجا که فاصله میان شاهرود و سبزوار زیاد است و در این مسیر شهرهای دیگری وجود ندارد که ماشین‌ها توقف کنند باید توقفگاه‌ها و تفرجگاه‌هایی بسازیم که مسافر بتواند در مسیر توقف کند تا خستگی‌اش رفع شود.  «رمضانعلی سبحانی‌فر» با بیان این‌که باید استراحتگاه‌هایی در این مسیر پیش‌بینی شود، توضیح می‌دهد: در حال حاضر مکان‌هایی مانند کاروانسرای مهر و دیگر مکان‌ها را در نظر داریم تا شرایطی ایجاد کنیم که مسافر برای رفع خستگی توقف 
کند. وی می‌گوید: برخی نقاط مسیر عباس‌آباد به سبزوار ایمنی‌سازی شده و مابقی مسیر در حال انجام است. 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی روشنایی را عامل دیگر در حوادث محور شاهرود ـ سبزوار بیان می‌کند و می‌افزاید: برای روشنایی نیز پیگیری کرده‌ایم و از مسئولان خواسته‌ایم روشنایی مسیر کاهک به سبزوار که بیشترین واژگونی را دارد و حادثه ایجاد می‌کند تامین کنند. به گفته سبحانی‌فر، اغلب واژگونی‌ها در تاریکی اتفاق افتاده است بنابراین باید برای روشنایی مسیر اقدامات لازم انجام شود. 


ایمن‌سازی محور؛ قبل از نوروز

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان سبزوار با اشاره به ساخت 2 پارکینگ برای استقرار سکوی پلیس راه در کیلومتر 40 محور سبزوار ـ شاهرود و کیلومتر 80 شاهرود به سبزوار اظهار می‌کند: به منظور کاهش حوادث ترافیکی در این محور، نصب تابلوهای هدایت مسیر در محور سبزوار ـ شاهرود قبل از دوربرگردان‌ها به تعداد 5 عدد و مساحت 100 متر‌مربع انجام شده است. 
به گفته «مهدی رحمتی» به منظور ترغیب رانندگان به توقف در مسیر، سطل زباله، تانکر آب و تیر روشنایی در سایر پارکینگ‌های مسیر سبزوار ــ شاهرود نصب شده است. 
وی ادامه می‌دهد: لکه‌گیری محدوده‌های حوزه استحفاظی، تعمیر و نصب علائم و تأسیسات حاشیه راه و کشیک 24 ساعته در راستای حضور به موقع در حوادث جاده‌ای از دیگر اقدامات این اداره است. 

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان سبزوار می‌گوید: در حال حاضر پیگیر جذب اعتبار برای ساخت دوربرگردان ایمن به منظور تامین سلامت اهالی روستای خسروجرد در محور سبزوار ـ شاهرود و ساخت دوربرگردان بعد از روستای استیر جهت هدایت ترافیک به سمت سبزوار هستیم. 

رحمتی با اشاره به تجهیز پارکینگ‌ها در محور‌های شریانی سبزوار ـ شاهرود می‌افزاید: یک استراحتگاه در کیلومتر 35 محور شاهرود به سبزوار در باند جنوبی ساخته شده است و همچنین سکوی نماز به تعداد 6 دستگاه در کریدور شریانی شاهرود ـ سبزوار ـ نیشابور ساخته شده است. به گفته وی، اجرای هاشور برای آشکارسازی پارکینگ‌های محور سبزوار ـ شاهرود و سبزوار ـ نیشابور به مساحت ۲ هزار متر مربع نیز انجام شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید