• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52240
+
-

مسافران جاده‌های مرگ

فرمانده پلیس راه استان: سرعت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو و استفاده از تلفن همراه 3 عامل اساسی در بروز تصادفات استان است

سوانح
مسافران جاده‌های مرگ

فرشته بامری|‌ خبرنگار:


افزایش 94 درصدی مرگ لحظه‌ای در تصادفات جاده‌ای سیستان و بلوچستان آخرین تیتر خبری تکان‌دهنده از آمار تصادفات این استان بود که بعد از پایان تعطیلات نوروز 98 روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. 

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این‌که مرگ لحظه‌ای در تصادفات جاده‌ای در مناطق تحت پوشش این دانشگاه نسبت به سال قبل 94 درصد رشد داشته، به ایسنا گفته است: در تعطیلات نوروز امسال 35 نفر در جاده‌های تحت پوشش این دانشگاه در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند که مهم‌ترین عامل آن بی‌احتیاطی در رانندگی بود. 

 ‌دکتر «سید محمد هاشمی شهری» ادامه داد: در این مدت به 3 هزار و 893 بیمار و مصدوم شهری و جاده‌ای توسط تکنسین‌های اورژانس این دانشگاه خدمت‌رسانی شد که 2 هزار و 682 مورد آن مربوط به حوادث جاده‌ای بود. وی با بیان این‌که همه این حوادث حجم بالایی از تلفات و مصدومان را به دنبال داشت که ناشی از تردد اتباع بیگانه غیرمجاز در جاده‌های استان بود، گفت: به دنبال وقوع 3 سانحه تصادف با مصدومین زیاد در منطقه سراوان که هر 3 سانحه مربوط به تردد اتباع بیگانه غیرمجاز بود، پیشنهاد اعزام پزشکان متخصص، دارو و تجهیزات کمکی از مرکز استان را مطرح کردم که همکاران سراوان اعلام کردند توان و ظرفیت درمانی در بیمارستان این شهرستان مرزی به اندازه‌ای رسیده است که به تنهایی قادر به ارائه خدمات هستند.

«حمید شهرکی»  فرزند 23 ساله یکی از قربانیان حادثه رانندگی به همشهری می‌گوید:  چهار خواهر و برادر دارم. در تعطیلات نوروزی برای سفر عازم مقصد بودیم که با بی‌احتیاطی و سرعت غیرمجاز دچار سانحه رانندگی شدیم و دو برادر و پدرم را در این حادثه از دست دادم.


سانحه‌دیدگان

شهرکی با اشاره به آلام و رنج‌های پس از این سانحه ادامه داد: هیچ‌گاه در ذهنم نمی‌گنجید که تعطیلات نوروزی و دید و بازدیدهایی که برنامه‌ریزی کرده بودیم این‌گونه به سراب تبدیل شود. این سانحه در حالی اتفاق افتاد که پدربزرگ و مادربزرگ و سایر خویشاوندان برای پیوستن ما به جمع خودشان لحظه‌شماری می‌کردند.  وی بیان کرد: با این سانحه از سفر بازماندیم و به خانه برگشتیم تا برای تلخ‌ترین لحظات عمر خود و برگزاری مراسم ‌عزاداری آماده شویم. حال ما مانده‌ایم و جای خالی پدر و برادرهایم که هرگز پر نخواهد شد. این شهروند زاهدانی اظهار کرد: حوادث همیشه و در هر لحظه در کمین انسان‌هاست. ما باید با رعایت اصول ایمنی از بروز این تجربه‌های خودخواسته و دردناک جلوگیری کنیم. 


معلولیت بر اثر سبقت غیرمجاز

 «علی میری»، یکی دیگر از سانحه‌دیدگان تصادفات جاده‌ای نوروز98، هم می‌گوید: برای گذراندن تعطیلات نوروزی عازم یکی از شهرهای جنوبی استان شدم که بر اثر بی‌احتیاطی و سبقت غیرمجاز دچار سانحه و بلافاصله بیهوش شدم. 
وی ادامه داد: وقتی به هوش آمدم روی تخت بیمارستان بودم، دست راست و پای چپم قطع شده بود. دکترها هم نتوانسته بودند دست و پایم را مجدد پیوند زنند. وی از معلولیت خود گفت: از دست دادن اعضای بدن هم به‌اندازه فوت یک انسان دردناک و زجرآور است زیرا فرد توانایی‌های خود را برای انجام کارهای شخصی‌اش از دست می‌دهد و برای همیشه محتاج دیگران خواهد بود. من نمی‌دانم چرا سلامتی‌ام را قربانی یک تخلف رانندگی و سریع‌تر رسیدن به مقصد کردم. بر اساس آخرین آمار سیستان‌ و بلوچستان رتبه نخست تخطی از سرعت مجاز (عامل انسانی) را دارد به ‌طوری که در 9 ماه سال‌گذشته 40 میلیون و 500 هزار تردد برون‌شهری در محورهای مواصلاتی انجام شد که بیش از 30 درصد تردد‌ها مربوط به خودروهایی است که تخطی از سرعت مجاز داشته‌اند. 

فرمانده پلیس راه استان درباره طرح‌های اجرا شده در ایام نوروز امسال با هدف کنترل ترددها و جلوگیری از سوانح رانندگی به همشهری گفت: با همکاری اعضای ستاد هماهنگی ستاد سفر جلسات متعددی برگزار شد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای خدمات‌دهی مطلوب به مسافران نوروزی انجام گرفت. 
سرهنگ «علی نام‌درست» افزود: نهادهایی مانند اورژانس، هلال احمر، راه و شهرسازی و حمل‌و‌نقل جاده‌ای هم با حضور خود در محورهای مواصلاتی به مسافران نوروزی خدمات لازم را ارائه دادند. 


طرح‌های جدید کنترل تصادفات

نام‌درست ادامه داد: در ایام نوروز امسال تعداد تیم‌های گشتی پلیس راهور، دو برابر افزایش یافت. نیروهای ما در تمام محورهای مواصلاتی حضور فیزیکی داشتند. وی بیان کرد: کنترل نامحسوس محورها از طریق دوربین‌های مخفی یکی دیگر از طرح‌هایی بود که برای اولین بار در کشور در این ایام اجرایی شد. این طرح نیز سهم بسزایی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در محورهای مواصلاتی دارد؛ همچنین تمام ناوگان اتوبوسرانی به سامانه سپهتن مجهز هستند که نحوه رانندگی و تخلقات احتمالی را ثبت می‌کند.  

فرمانده پلیس راه استان اظهار کرد: با کمک این سامانه تخلفات راننده به اولین ایستگاه پلیس انتقال می‌یابد و سپس خودرو در اولین پاسگاه پلیس متوقف می‌شود. در صورت نیاز با هماهنگی قوه قضائیه نسبت به توقیف خودرو و اعمال جریمه اقدام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این طرح بر روی خودروهای سواری هم راه‌اندازی شده است، ادامه داد: با همکاری نهادهای مربوطه از جمله راه و شهرسازی ۵۳ نقطه حادثه‌خیز در شمال استان و ۲۷نقطه در جنوب استان شناسایی شده است. با کمک این سامانه نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی در حین رانندگی به اطلاع راننده می‌رسد تا راننده بتواند با کنترل سرعت و دقت بیشتر از این نقاط عبور و از وقوع تصادف جلوگیری کند.  

فرمانده پلیس راه استان در ادامه در خصوص ریشه‌یابی تصادفات در محورهای مواصلاتی استان گفت: در بررسی تصادفات جاده‌ای در استان مشخص شده سرعت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو و استفاده از تلفن همراه، 3 عامل اساسی در بروز تصادقات استان است.  

وی افزود: سرعت غیرمجاز توأم با رانندگی تهاجمی و تند و سریع یکی از دلایل تصادفات رانندگی است که در آن رانندگان علاقه زیادی به فشار پدال گاز خودرو دارند.  وی ادامه داد: همچنین شهروندان باید بدانند تلفن همراه، همراه خوبی در زمان رانندگی نیست و در صورت نیاز به تلفن باید در محل مناسبی توقف کنند. در غیر این صورت باید در انتظار یک سانحه و عواقب جبران‌ناپذیر بود.  نام‌درست تصریح کرد: توجه دقیق به جلو و رعایت فاصله مناسب با خودروی مقابل هم یکی از راهکارهای پیشگیری از سوانح رانندگی است و مانع از تصادفات رانندگی می‌شود.


اگر این نکات رعایت شود

فرمانده پلیس راه استان گفت: از شهروندان انتظار می‌رود تا با در نظر گرفتن شرایط جاده، آب و هوا، توجه به تابلوها، دقت، سرعت مطمئن، پرهیز از حرکات خطرساز، سبقت غیرمجاز و کنار گذاشتن تلفن همراه سفری ایمن را برای خود و خانواده‌شان رقم زنند. هر فرد باید پس از 2 ساعت رانندگی در یک مکان مناسب، توقف و ۱۵دقیقه استراحت کند تا بتواند سفری ایمن داشته باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید