• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52221
+
-

ریشه بسیاری از بیماری‌ها در سبک زندگی غلط است

خبر
ریشه بسیاری از بیماری‌ها در سبک زندگی غلط است

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروزه بسیاری از بیماری‌ها ریشه در سبک زندگی غلط دارند؛ به‌ویژه بیماری‌های غیرواگیر که سازمان جهانی بهداشت هم بر این باور است و معتقدیم بهترین راه مداخله و پیشگیری از این بیماری‌ها اصلاح سبک زندگی است.
محمود خدادوست درباره نقش طب ایرانی در حفظ و ارتقای سلامت اظهار داشت: طب ایرانی یا سنتی چند تمایز ویژه نسبت به سایر مکاتب طب‌های مکمل دارد که می‌شود از این تمایز برای ارتقای سلامت استفاده کرد. طب ایرانی ما مبتنی بر تفاوت‌های فردی است؛ به همین دلیل به آن طب مزاجی می‌گویند و براساس خصوصیات ظاهری، مزاج فرد را مشخص می‌کند.
وی تصریح کرد: یک قابلیت و تمایز دیگر طب سنتی ایرانی، قدمت چند هزارساله و ریشه‌دار بودن در باور مردم است. ما از این ظرفیت می‌توانیم برای ارتقای سلامت مردم حداکثر استفاده را بکنیم. رویکرد اصلی طب ایرانی تغییر رویکرد زندگی مردم است و در بخش درمان نیز پرداختن به سبک زندگی، قدم اول خواهد بود.
مشاور وزیر بهداشت به نکاتی درباره سلامتی در فصل بهار اشاره کرد و گفت: زمانی که هوا گرم می‌شود اخلاط بدن هم گرم شده و به جنبش درمی‌آیند؛ به همین دلیل در فصل بهار یک‌سری بیماری‌های حساسیتی، آلرژی‌های تنفسی و همچنین بروز جوش‌ها و دمل‌ها در بدن زیادتر و شایع‌تر است. پس باید تدابیر خاصی اندیشیده شود تا دچار این بیماری‌ها نشویم.
وی با بیان اینکه در فصل بهار باید غذا به‌آرامی میل شود و در یک وعده چند نوع غذا با هم خورده نشود، تصریح کرد: بحث خواب و بیداری یکی از مشکلات عمده جامعه به‌ویژه برای بچه‌ها در کشور محسوب می‌شود؛ به همین منظور باید قبل از نیمه‌شب خوابید؛ اگرچه معتقدیم مهم‌ترین تدبیر برای حفظ سلامتی، ورزش است و روزانه 20تا 30دقیقه پیاده‌روی تند بهترین ورزش به شمار می‌آید که  هیچ هزینه‌ای هم ندارد.
وی درباره بحث غم و شادی انسان‌ها نیز افزود: این موضوعات در بحث بیماری ها بسیار تأثیر دارد و لازم است بدانیم برای شاد بودن باید حسود نباشیم، نیکی کنیم، متکبر نباشیم، مثبت فکر کنیم؛ چون این موارد به ما آرامش می‌دهد و به جسم ما کمک می‌کند. امروزه در طب رایج نیز می‌گویند هیچ بیماری نیست که تألمات روحی بر آن تأثیر نداشته باشد.(ایرنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید