• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52212
+
-

بی‌هیچ طرح خنده‌ای

رقابت نوید محمدزاده با طنازان سینما در اکران سال جدید هم ادامه دارد

سینما
بی‌هیچ طرح خنده‌ای

درحالی‌که رحمان 1400به لطف حرکات کمر محمدرضا گلزار و دوپینگ حضور تقریبا 5دقیقه‌ای مهران مدیری بر صدر فهرست فروش سینماها بر سال 98تکیه زده‌است سینمای اجتماعی و دغدغه‌مند هم با پیش‌قراولی «متری شیش و نیم» در تلاش است تا جایگاه خود در میان تماشاگران را محفوظ نگه دارد و از گردونه رقابت‌ها ساقط نشود.
یکه تازی کمدی‌ها در نوروز البته حرف جدیدی نیست و سابقه‌ای بسیار طولانی در سینمای ایران دارد. از روزگاری که پخش کننده‌ها برای برنامه نوروزی‌شان یک فیلم نورمن ویزدوم یا جری‌لوئیس کنار می‌گذاشتند یا فیلم‌هایی مثل «خیالاتی» منوچهر نوذری و «یکه بزن» بیک ایمانوردی تولید می‌کردند تا الان که گروه تولید منوچهر هادی با همکاری پخش‌کننده قدرتمندی مانند علی سرتیپی فیلم‌شان را در 3 هفته به فروش 20میلیاردی رسانده‌اند همواره کمدی برای تماشاگر ایرانی که در عید هوس سینما رفتن داشته مهم بوده‌است.
از بیک و همایون تا گلزار و مدیری مسیر و تکلیف روشن است.‌آنها به مدد حال و هوای سرخوشانه فیلم‌هایشان و خنده‌هایی که از تماشاگر می‌گیرند کمتر برای به چشم‌آمدن و البته  بیشتر برای راضی‌کردن مخاطب برای دست به جیب‌شدن زحمت می‌کشند. کار از آنجا مشکل می‌شود که قرار باشد بازیگری با فیلمی اجتماعی و تلخ در این رقابت، مخاطبان را برای آمدن به سالن سینما سر ذوق بیاورد.

خندان مثل عطاران، مثل رفقای رحمان
پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال 96نهنگ عنبر2بود. فیلمی با حضور رضا عطاران که در رقابتی نزدیک با فیلم«آیینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی توانست صدرنشینی را برای سامان مقدم و همکارانش به ارمغان بیاورد. آیینه بغل هم جواد عزتی داشت و هم محمدرضا گلزار اما رقابت سال 96با خنده‌های عطاران پایان یافت. سال 97سال اعجوبه‌ای بود به نام هزارپا که در ترکیبش رضا عطاران و جوادعزتی را داشت و انبوهی شوخی جنسی و غیرجنسی و البته زیرکی کارگردان با تجربه‌ای چون ابوالحسن داوودی. نتیجه غیرقابل باور بود: فروش 38میلیارد تومانی فیلم در گیشه و این‌گونه بود که سند پرفروش‌ترین بازیگر مرد سال 97به نام جواد عزتی صادر شد. عزتی با 5فیلم هزارپا، لاتاری، پارادایس، خرگیوش و تنگه ابوقریب، پول‌سازترین بازیگر سال گذشته بود و در رتبه دوم این فهرست نام رضا عطاران با 3 فیلم کمدی هزارپا، خانم یایا و مصادره ثبت شد. رتبه سوم بازیگر مرد پول‌ساز سال قبل به امیر جدیدی رسید که 4 فیلم ازجمله کمدی قانون مورفی را در کارنامه داشت.

سلام گیشه به تلخی شاهین و نوید
کار سختی است که با زندگی تلخ یک پاپتی در حاشیه شهر و بازی در نقش یک دانشجوی ستاره‌دار محکوم به اعدام بتوانی حریف قهقهه جماعت همیشه در جست‌وجوی مسخره‌بازی و شوخی شوی و آنها را مجاب کنی که نه برای طنازی و شیطنت و شوخی که برای تماشای بغض و درد و عذاب روی صندلی سینما بنشینند. این همان کاری است که نوید محمدزاده در سال 97انجام داد و با دو نقش شاهین در مغزهای کوچک زنگ‌زده و نوید در فیلم توقیفی عصبانی نیستم جای پای خودش را به‌عنوان یک ستاره غیر‌کمدی اما پول‌ساز، محکم‌تر کرد.

ناصر خاکزاد علیه جالوسی‌ها
نوید محمدزاده با آغاز طوفانی «متری شیش‌و‌نیم» در اکران نوروز به خیلی‌ها ثابت کرد این قدرت را دارد که در مقابل لشکریان طناز عرض اندام کند. «متری شیش‌و‌نیم» در رتبه دوم فروش فیلم‌های نوروز با حکایت تلخ ناصر خاکزاد با بازی محمدزاده، سایه به سایه در تعقیب حاج آقا جالوسی و فرزندش اشکان با بازی مهران مدیری و محمدرضا گلزار در رحمان 1400است. هرچقدر جالوسی‌ها می‌خندند و می‌خندانند خاکزاد بغض می‌کند و می‌گریاند. محمدزاده در نقش یک کارتل مواد‌مخدر، مخاطبانش را با بازی خوبش و البته قدرت فیلم، جادو می‌کند و این‌گونه است که دومین فیلم سعید روستایی در اکران نوروز، رتبه دوم فروش را حفظ کرده‌است.

نخند و بفروش 
جایگاه نوید محمدزاده در میان بازیگران جوان سینما غیرقابل وصف است. از یک سو او به‌خاطر فیزیک و جنس بازی‌اش فقط در آثار اجتماعی و البته جریان ساز مقابل دوربین رفته است و همین سبب شده تا برای خودش جایگاه ویژه‌ای در میان بازیگران سینما دست و پا کند. واکنش‌های اجتماعی و سیاسی او هم در این مسیر به کمکش آمده است و روال اتفاقات و اظهارنظرهای او در اینستاگرامش مبین همین موضوع است. او البته هواداران بی‌شماری هم دارد که با حمایت‌هایشان می‌توانند فروش هر فیلمی که نوید در آن حضور دارد را بیمه کنند. «متری شیش و نیم» مصداق این ادعاست؛فیلمی که به‌رغم فضای درگیرکننده و پرتنش‌اش توانسته در همین مدت زمان کوتاه اکران گلیمش را از آب بکشد. جالب اینکه یکی از فیلم‌های جنجالی دیگری که در نوبت اکران امسال هست هم بازی متفاوت و خیره کننده‌ای از محمدزاده را پیش چشم تماشاگران خواهد گذاشت. «سرخ پوست» به کارگردانی نیما جاویدی هرچند در جشنواره توسط داوران چندان تحویل گرفته نشد اما بی‌تردید در اکران شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد. جالب اینکه سرخ پوست هم فیلمی به‌شدت ملتهب و پرتنش است و باید امیدوار بود که نوید محمدزاده باز هم بتواند تماشاگران را برای تماشای فیلمی غیرکمدی به خط کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید