• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52166
+
-

سود 20درصدی سهامداران از 15 اسفند

بورس
سود 20درصدی سهامداران از 15 اسفند

با رشد 5درصدی بورس در مبادلات هفته قبل مقدار بازده سهامداران از 15اسفند‌ماه تاکنون به 20درصد رسید.
به گزارش همشهری، شاخص بورس در آستانه عبور از سقف تاریخی خود قرار گرفته که در ابتدای مهر‌ماه سال قبل به ثبت رسیده بود. چنانچه ظرف امروز و فردا این شاخص بتواند از سقف تاریخی خود در محدوده 195هزارو 500واحد عبور کند به بالاترین محدوده در تاریخ خواهد رسید و احتمال رشدش تا بیش از 200هزار واحد افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به کنترل‌های بانک مرکزی بر قیمت ارز و کاهش کشش تقاضا برای خرید مسکن، امسال بخش زیادی از سرمایه‌ها به سمت بورس سرازیر خواهد شد. در چنین شرایطی افزایش قیمت ارز، نفت و همینطور رشد تورم به محرکی برای رشد شاخص بورس تبدیل شده‌اند و گزارش‌های اقتصادی شرکت‌های بورس هم نشان می‌دهند درآمدشان رو به رشد است. همه این محرک‌ها موجب شده بار دیگر از 15اسفند‌ماه روند صعودی بورس آغاز شود. پارسال شاخص کل بورس تهران از اواخر بهار تا اوایل پاییز چندین هزار واحد رشد کرد اما بعد از آن تا 15اسفند سال قبل وارد یک روند نزولی شد. اما از 15اسفند‌ماه بار دیگر روند صعودی بورس آغاز شده و تا پایان هفته قبل سهامداران به‌طور متوسط 20درصد سود کرده‌اند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است فقط در هفته قبل تحت‌تأثیر استقبال سرمایه‌گذاران با 5درصد رشد مواجه شده است. در این مدت سهامداران 11هزارو 300میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه خریده‌اند که از این مقدار 7400میلیارد تومان در بورس و 3865میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است.

همچنین ظرف هفته گذشته ارزش روزانه معاملات بورس که یکی از مهم‌ترین نماگر‌های بازار سرمایه است به 1500میلیارد تومان و در برخی از روز‌ها حتی به 2هزار میلیارد تومان رسید. پارسال سرمایه‌گذاران جمعا 262هزارو 325میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس خریدند که از این مقدار 160هزارو 614میلیارد تومان در بورس و 101هزارو 711میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شد. ارزش کل معاملات بورس تهران پارسال 150درصد و در فرابورس 71درصد نسبت به سال 96افزایش یافت. با این حال با توجه به رشد معاملات بازار سهام در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود در سال 98رکورد معاملات سال قبل شکسته شود و درسال 97سرمایه‌گذاران به‌طور میانگین روزانه 1000میلیارد تومان اوراق بهادار خریدند که این مقدار در کل تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه بود، اما امسال این مقدار از همان ابتدای سال به روزانه 1500میلیارد تومان رسیده است.

در همین رابطه ولید هلالات، تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه درباره پیش‌بینی بازار سهام در سال 98در کانال تلگرام‌اش نوشت: در سال 98افزایش ریسک‌های سیاسی اتفاق خواهد افتاد. نرخ ارز را واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی تعیین می‌کند و سایر عوامل، آن ‌را فقط اصلاح خواهند کرد. روند ارز صعودی است اما بازار سهام به‌دلیل تقسیم سود در مجامع یک گام از بازار ارز جلو خواهد بود. او تأکید کرد: اگر فرض کنیم تنش‌های سیاسی شدت بگیرد، بازار ارز بازده بیشتر و اگر تنش‌های سیاسی در همین حد بماند قطعا بازار سهام بیشترین بازده سال 1398را خواهد داشت.

به گفته او افزایش مقدار فروش شرکت‌ها در اسفند پارسال یک مورد امیدوار‌کننده و پیش‌بینی نشده بود که سود تحلیلی را افزایش و فضای منفی ذهن تحلیلگران را شکست.

این خبر را به اشتراک بگذارید